۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
 افزایش سهمیه فروشی در پمپ بنزین‌ها
اگر می‌خواهید سهمیه بنزینتان حذف نشود، این مطلب را بخوانید

افزایش سهمیه فروشی در پمپ بنزین‌ها

دو روز به آخرین فرصت باقی مانده برای استفاده از ۵۴۰ لیتر سهمیه بنزین یارانه ای، جایگاه داران سوخت می‌گویند تعداد کسانی که برای فروش بنزین خود به پمپ بنزین‌ها مراجعه می کنند، بیشتر شده است.

بازار؛ گروه انرژی: «یک درصد دارندگان خودروهای شخصی هیچ استفاده‌ای از سهمیه بنزین یارانه ای خود نکرده‌اند.» این خبر را فاطمه کاهی سخنگوی شرکت پخش و پالایش در حالی به بازار اعلام می‌کند که حدود دو روز به آخرین مهلت برای استفاده از سهمیه بنزین باقی مانده است. بر اساس آنچه شرکت پخش و پالایش به بازار اعلام کرده کسانی که ذخیره بنزینشان ۵۴۰ لیتر باشد سهمیه بنزین مرداد را دریافت نمی‌کنند.

حالا برخی سعی دارند تا در واپسین روزهای باقی مانده سهمیه بنزین خود را در جایگاه‌ها عرضه کنند تا مبادا از یارانه بنزینی که دولت به خودروهای شخصی پرداخت می‌کند، جا بمانند.  صاحب یکی از جایگاه‌داران ولنجک به بازار می‌گوید: در روزهای گذشته افرادی به پمپ بنزین مراجعه کردند که تا کنون حتی یک لیتر هم از سهمیه سوخت خود مصرف نکرده بودند و می‌خواستند که ۶۰ تا ۱۲۰ لیتر از بنزین خود را به جایگاه دار بفروشند تا مشمول سهمیه بنزین مرداد و شهریور هم باشند. آنگونه که این جایگاه دار می گوید: همه گیری ویروس کرونا  موجب شده که ذخیره موجود در کارت سوخت‌ها افزایش یابد  و بسیاری به دنبال فروش سهمیه‌های مازاد خود باشند.

فروش سهمیه خودروهای عمومی‌ در پمپ بنزین‌ها
البته سهمیه فروشی در جایگاه‌های بنزین تنها به این روزها محدود نمی‌شود و آنگونه که یکی جایگاه داران منطقه غرب تهران به بازار می‌گوید: بعد از سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸ تعداد زیادی از دارندگان خودروهای عمومی ‌که دو گانه سوز هستند شروع به فروش سهمیه خود کرده‌اند.

به گفته او، بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه عمومی ‌که دوگانه سوز هستند ترجیح می‌دهند که از سوخت  CNG استفاده کنند تا هم هزینه‌های سوخت خود را کاهش دهند و هم اینکه از محل فروش سهمیه خود درآمدی کسب کنند.

با این وجود سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور این کار را غیر قانونی می‌داند. او می گوید: از سال ۸۶ همزمان با سهمیه بندی بنزین، سامانه ثبت شکایات مردمی در خصوص فعالیت مجازی عرضه سوخت با شماره تماس ۰۹۶۲۷ آغاز و از سال گذشته به صورت ۲۴ ساعته و شبانه روزی ادامه  دارد.

درآمد فروش هر لیتر بنزین هزار تومان
پیگیری‌های خبرنگار بازار حکایت از این دارد که هم اکنون برخی از جایگاه‌داران حاضرند به ازای هر لیتر بنزین هزار تومان به دارنده کارت پرداخت کند و خود نیز از محل فروش هر لیتر بنزین ۵۰۰ تومان درآمد کسب کنند. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که فروش ۱۰۰ لیتر بنزین حدود ۱۰۰ هزار تومان برای دارنده سهمیه مازاد و حدود ۵۰ هزار تومان برای جایگاه دار درآمد دارد.

سهمیه خودروها چقدر است؟
سخنگوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه در حال حاضر سهمیه سوخت خودروهای شخصی بنزینی ۶۰ لیتر و خودروهای شخصی دوگانه‌سوز ۳۰ لیتر در هر ماه است، تاکید کرد: سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ۴۰۰ لیتر و تاکسی دوگانه سوز نیز ۲۰۰ لیتر تعیین شده است.

کاهی اظهار کرد: سهمیه سوخت موتورسیکلت در هر ماه ۲۵ لیتر و برای خودرو آمبولانس نیز در هر ماه ۵۰۰ لیتر سوخت در نظر گرفته شده که نسبت به گذشته تغییری پیدا نکرده است.

ایران در صدر دریافت کنندگان یارانه انرژی
آنگونه که آمارها نشان می‌دهد ایران با پرداخت ۶۹ میلیارد دلار یارانه انرژی، رتبه اول پرداخت یارانه انرژی در جهان را دارد. از این میزان، ۲۶.۶ میلیارد دلار به یارانه فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته و گاز طبیعی با ۲۶ میلیارد دلار و سپس برق با ۱۶.۶ میلیارد دلار یارانه، در رده‌های بعدی قرار دارند. آنگونه که مسئولان وزارت نفت می‌گوید هر لیتر بنزین برای دولت حدود ۵ هزار تومان برای دولت تمام می‌شود اما به قیمت ۱۵۰۰ تومان (بنزین یارانه ای) عرضه می‌شود. یک حساب کتاب ساده نشان می‌دهد که در واقع در ساده‌ترین حالت دولت به دارندگان خودروهای شخصی ماهانه ۲۱۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کنند. این حجم از یارانه بنزین در شرایطی پرداخت می‌شود که کسانی که خودرویی ندارند و اتفاقا در دهک‌های پایین درآمدی قرار دارند هیچ سهمی ‌از یارانه بنزین پرداختی دولت نمی‌برند. همچنین بررسی‌های انجام شده در اتاق بازرگانی نشان می‌دهد میزان یارانه‌ای که دولت به دهک‌های بالای درآمدی با انرژی ارزان پرداخت می‌کند، ٢٥ برابر دهک‌های پایین درآمدی است.

کد خبر: ۳۰٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha