۲۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
تاثیر جلوگیری از واردات و افزایش نرخ دلار بر بازار کالاهای آی.تی/ قیمت‌ها افزایش می‎یابد
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تاثیر جلوگیری از واردات و افزایش نرخ دلار بر بازار کالاهای آی.تی/ قیمت‌ها افزایش می‎یابد

لرستان- میرمهدی کمجانی، رئیس صنف فناوران رایانه کشور گفت: علاوه بر جلوگیری از واردات موبایل، بالا رفتن نرخ دلار هم به شدت بر افزایش قیمت کالاهای «آی.تی» تأثیر گذاشته که این مسئله فشار زیادی را به خانواده‌هایی که دانش‌آموز و دانشجو دارند وارد می‌کند. 

سید مهدی میرمهدی کمجانی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: به کالاهای مربوط به حوزه آی تی هیچ گونه ارزی تعلق نمی‌گیرد و این موضوع، مشکلاتی را ایجاد کرده است چون اگر کالایی بدون انتقال ارز، وارد کشور شود و یا واردات آن از مجرای قانونی نباشد، قاچاق محسوب می‌شود.

وی افزود: الان کسانی که وارد کننده کالا هستند و نمایندگی داشته‌اند به هیچ عنوان نمی‌توانند واردات انجام دهند و ثبت سفارش‌های محدودی هم که در این چند ماه اخیر انجام داده‌اند، به خاطر نبود ارز در بانک مرکزی مانده است.

افزایش مجدد قیمت در انتظار بازار موبایل و لپ‌تاپ
رئیس صنف فناوران رایانه کشور عنوان کرد: تنها کاری که این نمایندگی‌ها توانسته‌اند انجام بدهند این بوده که نیروهای خود را تعدیل کنند و در این شرایط، اگر دولت یا بانک مرکزی اقدامی برای تامین ارز انجام ندهد به زودی با قیمت‌های بسیار بالایی در بازار موبایل و لپ‌تاپ روبه‌رو خواهیم شد.

میرمهدی کمجانی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلوگیری از واردات موبایل، بالا رفتن نرخ دلار هم به شدت بر افزایش قیمت کالاهای «آی.تی» تأثیر گذاشته است که این مسئله فشار زیادی را به خانواده‌هایی که دانش‌آموز و دانشجو دارند وارد می‌کند. 

وی تصریح کرد: در مهر و آبان ماه با شروع سال تحصیلی جدید، تقاضای خرید موبایل و لپ تاپ افزایش پیدا می‌کند در نتیجه قیمت‌ها هم بیشتر خواهد شد که افزایش روزافزون نرخ فعلی دلار هم مزید برعلت شده به طوری که یک لپتاپ هزار دلاری که 11 میلیون قیمت داشت امروز با مبلغ 30 میلیون تومان عرضه می‌شود.

بالا رفتن قیمت‌ها با شروع سال تحصیلی جدید
رئیس صنف فناوران رایانه کشور با بیان اینکه در حال حاضر غیر از درآمد مردم، همه چیز افزایش یافته است، گفت: مردم در تأمین کالاهای اساسی و ضروری زندگی خود مانده‌اند چه برسد به کالاهای «آی.تی»؛ متأسفانه دولت با مردم صادق نیست؛ اصلاً هیچ اهمیتی نمی‌دهد که مردم، مستأصل و سردرگریبانند.

میرمهدی کمجانی با تاکید بر اینکه مردم به هیچ عنوان انتظار کاهش قیمت لپ تاپ و موبایل را نداشته باشند، عنوان کرد: با توجه به اینکه وارداتی انجام نمی‌شود، قیمت‌ها هر روز بالاتر می‌رود حتی کاری از دست تعزیزات هم ساخته نیست و طبق روال همیشه می‌بینیم که اجناس را در انبار، احتکار می‌کنند و می‌گویند موجود نیست.

وی بیان کرد: متأسفانه نظارتی در این رابطه وجود ندارد چون در مملکت ما همه چیز در حد حرف است و تعزیرات، برخورد قاطعی با گران فروشی و تخلفات ندارد؛ به هر حال این مردم هستند که در این میان متضرر می‌شوند چون صدایشان به جایی نمی‌رسد.

کاهش قدرت خرید
رئیس صنف فناوران رایانه کشور افزود: بسیاری از افراد با سابقه که در بازار مربوط به کالاهای «آی.تی» فعال بوده و کارآفرینی کرده‌اند، سرمایه‌های خود را از دبی به ایران انتقال داده‌اند اما حالا پول آنها بدون استفاده مانده و هر روز هم ارزشش کمتر می‌شود، از طرفی مردم هم قدرت خریدشان را از دست داده و کاملاً متضرر شده‌اند.

میرمهدی کمجانی تصریح کرد: دولت بارها به مردم گفت دلار نخرید که تا چند روز دیگر قیمت آن کاهش پیدا کند اما امروز می‌بینیم که سکه به بیش از 10 میلیون تومان و دلار به بالای 20 هزار تومان رسیده است و این وضعیت برای کشور فاجعه است لذا اگر قبلاً با حقوق یک ماه می‌توانستیم یک سکه بخریم الان با حقوق سه ماه هم نمی‌توانیم یک سکه بخریم.

کد خبر: ۳۰٬۶۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha