۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۴
اعتبارات جهش تولید تب توسعه را در اردبیل بالا می‌برد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل:

اعتبارات جهش تولید تب توسعه را در اردبیل بالا می‌برد

اردبیل- رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اردبیل گفت: تزریق اعتبار جهش تولید تب توسعه استان را بالا می‌برد.

 عادله جوادزاده؛ بازار: در سال جهش تولید که محور کار بر افزایش توان تولید و اشتغال بناشده است، همه دستگاه‌های اجرایی در کنار بخش خصوصی آستین خود را بالا زده‌اند تا در تحقق منویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال به شکل موفق عمل کنند که در این زمینه با محوریت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام‌شده تا شعار سال در این استان تحقق یابد.

گفتگوی صمیمانه بازار را با داوود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در حوزه‌های مختلف کاری این سازمان در زیر به‌صورت مفصل می‌خوانید؛

* از پیگیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق شعار سال شروع کنید؟
به دنبال پیگیری چندین ماهه استاندار اردبیل و همکاران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در هفته گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و استاندار اردبیل به امضاء رسید تا در سال جهش تولید ۵۲ پروژه در این استان اجرایی و عملیاتی شود.

این پروژه‌ها شامل ۱۷ پروژه عمرانی و ۳۵ پروژه تولیدی است که با تزریق تسهیلات موردنیاز سعی بر راه‌اندازی این واحدهای راکد و نیمه فعال است تا با پیشرفت مناسب این پروژه‌ها به سرانجام برسد.

* بیشترین تأکید و محور کاری در تحقق جهش تولید مربوط به چه حوزه‌هایی است؟
در بخش عمرانی بیشترین توجه و تمرکز روی زیرساخت‌های گردشگری است که اولویت مهم توسعه استان به شمار می‌رود.

برای پروژه زیرساختی دربند هیر ۱.۵ میلیارد تومان، زیرساخت منطقه گردشگری سرعین – آلوارس دو میلیارد تومان، زیرساخت گردشگری سوها دو میلیارد تومان، زیرساخت گردشگری گول‌بلاغ در بیله‌سوار یک میلیارد تومان و محور سرعین – آلوارس راه ارتباطی پیست اسکی ۲۰ میلیارد تومان اختصاص‌یافته است.

در همین راستا برای زیرساخت دریاچه شهرک شهید غفاری مغان دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و کمربند طلایی قوتورسوئی – سردابه، پنج میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

درمجموع برای توسعه و تقویت زیرساخت‌های گردشگری استان اردبیل ۳۳۹ میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده‌شده است که امیدواریم امسال با جذب این منابع شاهد اجرای این پروژه‌ها باشیم.

*با توجه به توسعه صنعتی استان برای زیرساخت‌های این بخش چه منابعی در نظر گرفته‌شده است؟
خوشبختانه جهش چهار برابری اعتبارات در توسعه شهرک‌های صنعتی اردبیل را در سال جاری شاهدیم به‌طوری‌که اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و تقویت زیرساخت‌ها در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در سال جهش تولید انجام‌شده است.

در سال‌ گذشته این اعتبار ۱۰ میلیارد تومان بود که امسال با یک جهش چهار برابری این رقم به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین اختصاص ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای زیرساخت‌ها در شهرک گلخانه‌ای پارس‌آباد انجام‌شده که این مجتمع بزرگ گلخانه‌ای بی‌نظیر در سطح کشور با همکاری بخش خصوصی در حال اجرا است.

* برای طرح‌های دانش‌بنیان نیز حمایت‌های خاصی انجام می‌شود؟
اختصاص ۴ میلیارد تومان برای طرح‌های دانش‌بنیان در سال جاری با توجه به اولویت‌های توسعه‌ای استان در سال جهش تولید انجام‌شده و در بخش راه‌ها برای تکمیل محور کلور – درام ۳۰ میلیارد تومان، پارس‌آباد – سربند ۳۰ میلیارد تومان و کریق – آرموداق نیز سه میلیارد تومان در قالب این تفاهم‌نامه در نظر گرفته‌شده است.

برای طرح‌های دانش‌بنیان ۴ میلیارد تومان و همچنین پروژه‌های مشارکتی بسیج سازندگی در تقویت جهش تولید سه میلیارد تومان در نظر گرفته‌شده است.

با جذب منابع کمک‌های فنی – اعتباری پرداخت تسهیلات یارانه‌دار به بخش‌های زیرساختی‌ هدف‌گذاری شده که امیدواریم در سال جهش تولید اهدافی که در استان پیش‌بینی‌شده محقق شود.

در بخش عمرانی درمجموع ۲۱۷ میلیارد تومان منابع پیش‌بینی‌شده تا در کنار ۱۷ پروژه تولیدی در سال مزین به جهش تولید، زمینه و بستر تحول آن‌ها فراهم آید.

* اعتبار جهش تولید چه زمانی ابلاغ می‌شود؟
با عنایت رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ۲۰ درصد اعتبارات طرح‌ها و پروژه‌های جهش تولید به استان ابلاغ می‌شود و امیدواریم مابقی این منابع در ماه‌های آینده ابلاغ‌شده تا با قید فوریت طرح‌ها و پروژه‌های این حوزه شکل عملیاتی و اجرایی به خود بگیرد.

برای حمایت از واحدهای تولیدی، تسهیلات در نظر گرفته‌شده ۵۱۰ میلیارد تومان است که امیدواریم با تزریق این منابع به واحدهای تولیدی و اقتصادی به تعداد ۳۵ واحد، شاهد راه‌اندازی مجدد و افزایش تولید در این واحدها باشیم.

درمجموع برای ۵۲ پروژه جهش تولید استان، ۷۱۴ میلیارد تومان منابع در نظر گرفته‌شده که با تأکید رئیس سازمان برنامه‌وبودجه ۱۰۰ درصد این منابع تخصیص خواهد یافت.

تیم ویژه‌ای در قالب سامانه طراحی‌شده که اجرای پروژه‌های جهش تولید را پیگیری می‌کنند تا شاهد بهره‌برداری از این پروژه‌ها تا پایان سال ۹۹ باشیم.

* در مورد پیگیری و تخصیص اعتبار پروژه‌های سفر رئیس‌جمهور توضیحاتی را برای مخاطبان بفرمائید؟
۳۴ پروژه سفر رئیس‌جمهور در اولویت اجرا قرارگرفته است به‌طوری‌که در سال جاری اولویت تخصیص اعتبارات در سطح کشور به پروژه‌های جهش تولید و سفر رئیس‌جمهور است که ما نیز  از هردوی این منابع می‌توانیم به نفع توسعه استان استفاده کنیم.

در فصل آموزش عالی و تحقیقات چهار پروژه با ۲۰ میلیارد تومان، گردشگری یک پروژه با ۳۰ میلیارد تومان، حوزه آب دو پروژه با ۳۰ میلیارد تومان، عمران شهری ۱۲ پروژه با ۷۰ میلیارد تومان، بهداشت و درمان دو پروژه با ۲۰ میلیارد تومان، فصل ورزش و جوانان برای دو پروژه با ۳۸ میلیارد تومان، حمل‌ونقل برای ۱۰ پروژه با ۶۰۵ میلیارد تومان، صنعت و معدن برای یک پروژه ۲۰ میلیارد تومان، کشاورزیبرای  ۵ پروژه با ۱۸۵ میلیارد تومان و فصل عمومی برای یک پروژه با ۱۰ میلیارد تومان، اجرایی و عملیاتی می‌شود.

سرجمع اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان یک هزار و ۲۸ میلیارد تومان است و تلاش بر این است تا همه این منابع در سال جاری جذب استان اردبیل شود.

* از اعتبارات راه‌آهن چه خبر دارید؟
راه‌آهن اردبیل یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار دارد و تا پایان تیرماه، ۵۰ درصد اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به استان اردبیل تخصیص می‌یابد که ۳۰۰ میلیارد تومان از این منابع در فصل حمل‌ونقل مربوط به توسعه راه‌آهن است.

تاکنون ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار به این حوزه اختصاص‌یافته و تا پایان تیرماه نیز ۲۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن تزریق خواهد شد تا درمجموع این پروژه ریلی ۳۴۰ میلیارد تومان منابع را در چهارماهه اول امسال جذب کند.

امسال یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان اعتبار به راه‌آهن اختصاص می‌یابد که این رقم در تاریخ اردبیل برای اجرای یک پروژه بی‌سابقه است.

دکتر نوبخت وعده داده که هیچ محدودیتی در تخصیص اعتبار به پروژه ریلی استان اردبیل وجود نداشته باشد که بر همین اساس امیدواریم راه‌آهن اردبیل – میانه که به مطالبه فراگیر شهروندان این استان تبدیل‌شده اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.

با سفر استاندار به شهرستان‌ها که به‌صورت هفتگی انجام می‌شود، سعی بر این است تا روند اجرای پروژه‌ها مورد رصد و دقت نظر قرار گیرد.

درمجموع از محل سفر رئیس‌جمهور و جهش تولید یک هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به استان در سال ۹۹ جذب اعتبار خواهد شد که این منابع خارج از اعتبارات معمول سالانه‌ای است که به استان اردبیل اختصاص می‌یابد تا در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان توزیع آن‌ها انجام شود.

* از توجه ویژه دولت به حوزه راه‌های استان اردبیل برای خوانندگان ما توضیح دهید؟
اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان برای چهار خطه راه‌های استان اردبیل اجرایی شده است. سال ۹۰ تنها یک پروژه مواصلاتی استان آن‌هم مشگین‌شهر – اردبیل از ردیف اعتباری برخوردار بود که در سال‌های اخیر با پیگیری استاندار اردبیل و مدیریت راه و شهرسازی این استان، همه راه‌های مواصلاتی ردیف اعتباری گرفته‌اند تا عملیات چهاربانده آن‌ها آغاز شود.

هم در قانون بودجه و هم از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهور منابع فوق‌العاده به این حوزه اختصاص‌یافته تا عقب‌ماندگی سال‌های گذشته در بخش راه‌های مواصلاتی استان به‌نوعی جبران شود.

در تقویت زیرساخت‌های بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری و حوزه راه اولویت با پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت ۸۰ درصد است تا در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد تکمیل و راه‌اندازی آن‌ها باشیم.

*  از سرنوشت سند آمایش استان اردبیل چه خبر؟
هم‌زمان با چهارم مردادماه روز اردبیل، سند آمایش استان اردبیل رونمایی خواهد شد.

فاز اول مطالعات سند آمایش استان که از سال ۸۵ شروع‌شده بود سال ۹۹ به اتمام رسید و فاز دوم آن از اواخر سال ۹۷ با انعقاد قرارداد شروع شد که سال گذشته شاهد تکمیل عملیات مطالعاتی سند آمایش استان و تصویب آن در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل بودیم.

در حال حاضر منتظر تصویب این سند در کمیسیون عالی آمایش کشور هستیم تا در روز استان اردبیل شاهد رونمایی از این سند باشیم.

هم‌راستا با سند آمایش استان سند توسعه ۱۱ شهرستان استان اردبیل انجام‌شده که در چهار مردادماه رونمایی از این سند مهم در مسیر توسعه و پیشرفت شهرستان‌ها نیز رونمایی خواهد شد.

* تاکنون برای چه تعداد روستا سند توسعه اقتصادی و اشتغال تدوین‌شده است؟
۷۰۳ روستا در اولویت مطالعات اقتصادی و اشتغال قرار دارد به‌طوری‌که در سطح کشور برای ۶ هزار روستای بالای ۴۰ خانوار قرار است در برنامه ششم توسعه سند اقتصادی و اشتغال تهیه شود که سهم استان اردبیل نیز در این برنامه مشخص‌شده است.

سالانه در استان اردبیل برای ۱۲۹ روستای بالای ۴۰ خانوار سند اشتغال و اقتصادی تهیه می‌شود که ۶۰۰ روستای استان را شامل می‌شود.

درمجموع ۷۰۳ روستا در استان اردبیل با جمعیت بالای ۴۰ خانوار هستند که تاکنون برای ۳۸۷ روستا مطالعات اقتصادی و اشتغال انجام‌شده و تا پایان امسال نیز تعداد ۱۲۹ روستا به این مجموعه اضافه خواهد شد.

تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ برای همه ۷۰۳ روستای بالای ۴۰ خانوار این سند و برنامه را تهیه و تدوین کنیم تا بر اساس آن توسعه اقتصادی و اشتغال انجام شود.

* واگذاری پروژه‌های دولتی به بخش خصوصی همچنان ادامه می‌یابد؟
در سال گذشته سه پروژه دولتی به بخش خصوصی واگذار شد که از این حیث جزو استان‌های پیشرو و ممتاز بودیم و امسال نیز قرار است پنج پروژه دیگر که عمدتاً ورزشی و گردشگری هستند به بخش خصوصی واگذار شود.

در حال حاضر هیچ پروژه‌ای در استان غیرفعال نبوده و با تزریق اعتبارات شاهد کارکرد آن‌ها هستیم و با برگزاری کمیته برنامه‌ریزی در ۱۱ شهرستان توزیع اعتبارات سال ۹۹ انجام‌شده و بعد از مبادله موافقت‌نامه، جذب اعتبارات سال ۹۹ شروع خواهد شد.

* دستگاه‌های اجرایی برای جذب اعتبارات سال ۹۸ چقدر فرصت دارند؟
تا پایان شهریورماه دستگاه‌های اجرایی فرصت جذب اعتبارات سال ۹۸ را دارند و ما قول می‌دهیم هیچ اعتبار برگشتی به خزانه نداشته باشیم.

جذب ۱۰۰ درصدی این اعتبارات را در مسیر توسعه و پیشرفت استان مدنظر داریم که برای سال جاری نیز سعی بر این است تا منابع جذب‌شده باهدف تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و جهش تولید باشد.

* برای پروژه عمران شهری پل قدس، دولت چه میزان اعتبار در نظر گرفته است؟
بهره‌مندی پل قدس از ۸۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی در یک ماه اخیر انجام‌شده به‌طوری‌که در هفته‌های گذشته با دستور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه برای پل قدس اردبیل ۴۵ میلیارد تومان اعتبار با ۱۰۰ درصد تخصیص ابلاغ‌شده است.

در کنار این منابع، قرار است از محل سفر رئیس‌جمهور نیز ۳۶ میلیارد تومان به این پروژه عمران شهری کمک شود.

شهرداری با جذب ۱۰۰ درصدی این اعتبارات نسبت به خرید آهن‌آلات و سایر تجهیزات موردنیاز اقدام خواهد کرد تا این پروژه هرچه سریع‌تر جمع‌بندی شود.

۲۰۰ میلیارد تومان نیز قرار است برای احداث ۵۰ کیلومتر چهارخطه اردبیل – سرچم از سمت زنجان اختصاص یابد که با دستور نوبخت مبادله موافقت‌نامه انجام‌شده است.

قرار است امسال تخصیص اعتبارات بر اساس عملکرد دستگاه‌های اجرایی باشد تا با رصد فعالیت‌های انجام‌شده مرحله‌به‌مرحله این منابع به دستگاه‌های استان ابلاغ شود.

*  کارکنان برخی از ادارات از پرداخت نشدن اضافه‌کار و رفاهی گله‌مندند، آیا پیگیر رفع این مشکل هستید؟
مشکل پرداخت اضافه‌کار و رفاهی کارکنان تا دو ماه آینده حل می‌شود که در این راستا سال گذشته با پرداخت ۵۰ درصد افزایش حقوق و مزایای کارکنان وضعیت نارضایتی و تبعیض در برخی از دستگاه‌ها رفع شد ولی از آنجائی که قرار بود این منابع از محل صرفه‌جوئی و فروش اموال خود دستگاه‌ها تأمین شود، بسیاری از دستگاه‌های استانی دچار مشکل شدند.

این پرداختی‌ها دستگاه‌های اجرایی را ازلحاظ تأمین اعتبارات با تنگناهایی روبرو کرد که در رایزنی با رئیس سازمان برنامه‌وبودجه قرار شد تا دو ماه آینده اشکالات و ایرادات رفع و پرداخت اضافه‌کار و رفاهی کارکنان و همچنین هزینه جاری ادارات به‌نوعی جبران شود.

با دستور نوبخت و تأمین اعتبار برای ۲۵ دستگاهی که به‌صورت استانی حقوق و مزایا پرداخت می‌کنند، مشکلات اعتباری آن‌ها برطرف شده و موانع به وجود آمده نیز مرتفع خواهد شد.

رصد پروژه‌های جهش تولید از طریق ثبت در سامانه نیپا و اختصاص شناسه برای هر پروژه در پیگیری روند اجرایی آن‌ها انجام می‌شود و از طریق دبیرخانه شورای اقتصاد قرار است پروژه‌های جهش تولید مورد ارزیابی قرار گیرد تا متناسب با پیشرفت آن‌ها منابع جذب شود.

*  آیا در استان اردبیل حمایت از واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در اولویت پیگیری است؟
سال گذشته و امسال شیوع بیماری کرونا در سطح جهان و کشورمان آسیب‌های جدی اقتصادی و تنگناهای معیشتی را به همراه داشته که دولت تلاش می‌کند به‌نوعی از این آسیب‌دیدگان حمایت کند.

پرداخت تسهیلات کم‌بهره و اجرای طرح‌های متعدد نظیر کمک مؤمنانه و فعالیت‌های جهادی با همکاری سپاه و مجموعه‌های خیریه انجام‌شده است. آسیبی که کرونا به کسب‌وکارهای آزاد وارد کرده غیرقابل‌انکار است و دولت تلاش می‌کند تا بخشی از این آسیب‌ها و خلأها را جبران کند.

امیدواریم در بودجه سال آینده نیز برای جبران بخشی از این آسیب‌ها اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها به شکل مناسب انجام شود.

* در حوزه فنی و عمرانی چه تعداد پروژه را مورد رصد و نظارت قرار می‌دهید؟
در سال جاری با محوریت کارگروه نظارت روند احداث ۳۵۰ پروژه مهم استانی که قرار است امسال افتتاح شود، مورد رصد و نظارت قراردادیم.

از ابتدای امسال تاکنون دو جلسه شورای فنی برگزارشده که با توجه به شیوع کرونا در این جلسات سعی کردیم تا اقدامات و مصوبات کارگروه‌های مختلف را موردبررسی قرار داده و در مورد فعالیت‌های عمرانی و اقدامات فنی گزارشی را ارائه کنیم.

* برگزاری دوره‌های آموزشی در این شرایط چگونه خواهد بود؟
برگزاری دوره‌های آموزشی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود و  در هفته گذشته با موضوع آسفالت و توزیع آن دوره آموزشی به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد که قرار است با تعداد ۳۰ نفر در هرروز این دوره‌ها را با رعایت موازین بهداشتی انجام دهیم.

البته پیشنهاد کردیم دوره‌های آموزشی تدوین‌شده برای سال جاری به شکل ویدئوکنفرانس برگزار شود تا با همکاری کارشناسان دستگاه‌های اجرایی این دوره‌های آموزشی باکیفیت برگزار شود.

کارگروه نظارت تمرکز خود را بر نظارت و بازدیدهای فنی از پروژه‌های در حال اجرای استان قرار داده تا ۳۵۰ پروژه مهم استانی که امسال قرار است شاهد افتتاح آن باشیم مورد نظارت و رصد دقیق قرار گیرد.

با مشارکت دفتر فنی استانداری بازدید از این پروژه‌ها انجام می‌شود که در گام اول هفته گذشته بازدید از پروژه‌های نوسازی و تجهیز مدارس استان را شاهد بودیم که ۷۰ تا ۸۰ پروژه را شامل می‌شد.

در این بازدید مشکلات فنی و موانع اجرایی این پروژه‌ها برای افتتاح آن‌ها موردبررسی قرار گرفت تا با احصای این موانع و تصمیمات به‌موقع نسبت به رفع آن‌ها اقدامات عملیاتی و اجرایی انجام شود.

* دلیل گله‌مندی پیمانکاران در اجرای پروژه‌های عمرانی چه بوده است؟
در شهرستان اردبیل هفته آینده جلسه‌ای را در کارگاه تولید مصالح شن و ماسه برگزار خواهیم کرد تا مشکلات به وجود آمده در این حوزه موردبررسی و ارزیابی قرار گیرد.

برگزاری شِش جلسه کارگروه پیمان انجام‌شده و در این جلسات مشکلات پیمانکاران با دستگاه‌های اجرایی موردبررسی قرار می‌گیرد که عمده این مشکلات مربوط به ماده ۴۶ شرایط عمومی پیمان و وضعیت اقتصادی پیش‌آمده و مشکل افزایش قیمت مصالح و تجهیزات است.

در هر جلسه هفت مورد پرونده در این زمینه موردبررسی قرار می‌گیرد که امیدواریم با بهبود شرایط بخش اعظمی از این مشکلات و گله‌مندی پیمانکاران کاسته شده و یا به حداقل برسد.

ضرورت ارتقای کیفیت مصالح ساختمانی به‌ویژه تولید شن و ماسه و بتن آماده و همچنین نحوه نگهداری بتن مدنظر است، البته قرار است نظام‌مهندسی نیز در فرآیند تولید بتن و استفاده آن در ساخت‌وساز استان نظارت داشته باشد.

متأسفانه در حوزه بهره‌برداری ما با خلأ آئین‌نامه و بخشنامه نظارتی روبرو هستیم که انتظار می‌رود با تدوین این آئین‌نامه بر کیفیت ساخت‌وساز و همچنین تأخیر و تعلل در بهره‌برداری از آن نظارتی دقیق انجام شود.

با توجه به اینکه برخی از پروژه‌های عمرانی سال‌هاست به‌رغم تکمیل و یا نیمه‌تمام بودن مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند، ضرورت دارد کیفیت این‌گونه ساخت‌وسازها که با تأخیر بهره‌برداری روبرو شده‌اند مورد دقت و نظارت بیشتر قرار گیرند.

در حال حاضر بیش از ۲ هزار پروژه نیمه‌تمام در استان اردبیل وجود دارد که برای سال جاری قرار است ۳۵۰ پروژه از این تعداد در اولویت تکمیل قرار گیرد که نظارت و رصد عمرانی و فنی این پروژه‌ها مورد انتظار است.

* در سال جاری چه تعداد دوره آموزشی برای کارکنان استان اردبیل در نظر گرفته‌شده است؟
در سال جاری ۱۵۰ دوره آموزشی برای کارکنان، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار خواهد شد و برنامه‌های آموزشی به‌صورت دقیق استخراج و احصاء شده تا به شکل برشور در سایت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته و شاهد اجرایی شدن این دوره‌ها باشیم.

همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند باملاحظه این برنامه نیازهای خود را به برگزاری دوره اعلام کرده تا در سال جاری به‌صورت مجازی، غیرحضوری و به شکل محدود حضوری شاهد برگزاری آن باشیم.

در کنار این دوره‌های آموزشی مصوب با همکاری دستگاه‌های اجرایی آماده هستیم تا سایر دوره‌های موردنیاز آموزشی را برای کارکنان دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی برگزار و آن‌ها را با جدیدترین روش‌های اجرایی و مباحث تخصصی آشنا کنیم.

* با توجه به شیوع کرونا برگزاری دوره‌های آموزشی چگونه خواهد بود؟
امسال به دلیل شیوع کرونا سعی بر این است تا برگزاری کلاس‌های حضوری به حداقل برسد که در صورت برگزاری محدود کلاس‌های حضوری نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی ضروری به نظر می‌رسد.

برگزاری این دوره‌ها به سه شکل متفاوت است و در وهله اول برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت مجازی مدنظر است که شرکت‌کنندگان از طریق رایانه و یا گوشی همراه خود می‌توانند از محتوا و برنامه‌های آموزشی استفاده کنند.

نوع دوم برگزاری دوره‌ها به‌صورت غیرحضوری خواهد بود که صرفاً با معرفی منابع آموزشی و اعلام زمان برگزاری آزمون انجام می‌شود تا شرکت‌کنندگان بامطالعه محتوای مطالب آموزشی با حداقل تجمع در آزمون حضور یابند.

بخش سوم برگزاری دوره‌های آموزشی به‌صورت حضوری است که امسال به دلیل شیوع کرونا برگزاری این دوره‌ها محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.

در سال جاری با برنامه‌ریزی‌های آموزشی ۱۵۰ دوره آموزشی برای کارکنان، کارشناسان و مدیران برگزار می شود تا گروه‌های مختلف از این برنامه‌ها استفاده کنند.

در سال گذشته نیز به‌رغم محدودیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دو ماه پایانی سال موفق شدیم ۹۳ دوره را برگزار کنیم که این دوره‌ها در سه حوزه برگزار شد.

دوره عمومی شامل تمامی کارکنان است که پرسنل دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از این دوره‌ها استفاده کنند.

برگزاری دوره مخصوص مدیران و کارشناسان انجام‌شده است و بخش سوم دوره‌ها شامل دوره شغلی و اختصاصی برای کارکنان شاغل در دستگاه‌ها است و در کنار آن‌ همه ساله شاهد برگزاری دوره‌های توجیهی بَدو خدمت برای کارکنان جدیدالورود هستیم.

* در حوزه تحقیقات چه تعداد طرح تحقیقاتی به سازمان ارائه‌شده است؟
سال گذشته ۱۳۳ عنوان طرح تحقیقاتی از دستگاه‌های مختلف اجرایی به معاونت آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل ارسال‌شده بود.

در هفته‌های اخیر دستورالعمل اجرایی بند «ز» تبصره ۹ قانون بودجه سال ۹۹ کشور به استان‌ها ابلاغ می‌شود تا بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی اولویت‌های پژوهشی سال جاری را به سازمان ارسال کنند.

با بررسی این طرح‌های تحقیقاتی سعی بر این است تا بعد از تصویب و تائید در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان برای اجرا ابلاغ شود که سال گذشته ۱۳۳ عنوان طرح تحقیقاتی از سوی دستگاه‌های اجرایی استان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ابلاغ شد تا در کارگروه‌های تخصصی موردبررسی و ارزیابی قرار گیرند.

۵۳ عنوان از این طرح‌های تحقیقاتی انتخاب تا زمینه اجرا و عملیاتی شدن آن‌ها با همکاری دستگاه‌های اجرایی استانی فراهم آید.

از ۲۵ دستگاه استانی که موظف به ارسال طرح‌های تحقیقاتی خود هستند، باهمت و تلاش ۱۷ دستگاه اجرایی طرح‌های پژوهشی به این سازمان ارسال شد تا مورد ارزیابی قرار گیرد.

هَشت دستگاه دیگر درخواست کرده بودند تا هزینه پژوهشی آن‌ها در بخش توسعه فناوری دستگاه‌های اجرایی اعمال شود که مورد موافقت قرار گرفت.

* همکاری دستگاه‌های اجرایی را در این خصوص چگونه ارزیابی می‌کنید؟
۱۷ دستگاه اجرایی استان با ارسال طرح‌های تحقیقاتی خود مشارکت خوبی را در سال گذشته انجام دادند که امیدواریم امسال دستگاه‌های اجرایی در این حوزه فعال‌شده و یاریگر ما باشند.

*  از طرح‌های آمارگیری در شرایط حاضر گزارشی ارائه کنید؟
طرح آمارگیری از مرغداری‌های صنعتی استان اردبیل اواخر تیرماه آغاز می‌شود که در قالب این طرح آمارگیری که از ۲۵ تیرماه تا ۱۶ مردادماه به طول می‌انجامد، آمارگیران ما به‌صورت حضوری با مراجعه به مرغداری‌های صنعتی سعی می‌کنند جدیدترین آمار و اطلاعات تولید و اشتغال آن‌ها را احصا کنند.

هدف از اجرای این طرح آمارگیری برآورد تولید مرغ و تخم‌مرغ و بهنگام‌سازی چارچوب مرغداری‌های استان و همچنین پشتیبانی از شاغلین و احصای هزینه و درآمد واحد صنعتی مرغداری‌ها است.

در سال ۹۷ مشابه این طرح آمارگیری را در استان انجام دادیم و این بار نیز سعی بر این است تا جدیدترین آمار و اطلاعات در این حوزه احصا و در اختیار متولیان امر قرار گیرد.

تا این لحظه اجرای این طرح آمارگیری به‌صورت حضوری پیش‌بینی‌شده ولی در صورت حاد شدن شرایط شیوع کرونا آماده اجرای این طرح و کسب اطلاعات به‌صورت غیرحضوری و تلفنی هستیم.

در طول  سال معاونت آمار بیش از ۲۰ دوره متفاوت را اعم از شاخص قیمت‌ها، هزینه درآمدها، طرح نیروی کار و ... انجام می‌دهد که در مردادماه سه طرح مهم آمارگیری نیز در استان اردبیل برگزار خواهد شد.

این طرح‌های آماری شامل آمارگیری از نیروی کار، کشتار دام و طیور خواهد بود و در کنار آن آمارگیری از آبادی‌های استان نیز اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

به‌صورت دقیق در این آمارگیری‌ها تلاش می‌شود اطلاعات و آمار احصا شده مورد بازبینی و بازنگری قرارگرفته و بدون کوچک‌ترین دخالت این آمارها پالایش‌شده و در اختیار مسئولان و متولیان امر قرار گیرد.

* بر اساس آمارها نرخ تورم در اردبیل در سه ماه اول در چه حدی بوده است؟
نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ برای خانوارهای شهری استان اردبیل ۲۹.۳ درصد است.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری عدد شاخص کل برای خانوارهای استان اردبیل ۲۰۳.۶ رسید که در سطح استان ۳.۰ درصد افزایش نسبت به ماه قبل اتفاق افتاد.

شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای کل خانوارهای استان اردبیل به ۲۳۷.۹ شاخص ارتقا یافت و گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدماتی برای خانوارهای استان اردبیل به ۱۸۳.۳ رسید که درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل برای خانوارهای استان اردبیل ۱۷.۶ درصد بوده است.

نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ برای خانوارهای استان اردبیل به عدد ۲۹.۸ درصد رسیده است.

در خانوارهای شهری نرخ تورم ۲۹.۳ درصد و برای خانوارهای روستایی به عدد ۳۱.۱ درصد رسیده است.

هرماه هَشت آمارگیر با مراجعه به مغازه‌ها و واحدهای تجاری و خدماتی سعی می‌کنند جدیدترین نرخ‌ها را پرس‌وجو کرده و نسبت به پر کردن فرم‌های تعیین‌شده در این زمینه اقدام کنند.

در این فرم‌ها بیش از ۵۰۰ سؤال از یک هزار و ۱۰۰ کارگاه اعم از شهری و روستایی پرسیده می‌شود تا اطلاعات به‌دست‌آمده موردبررسی، ارزیابی و بازبینی قرار گیرد.

با مراجعه آمارگیران به‌صورت ماهانه اطلاعاتی از نرخ کالاهای مختلف اعم از خوراکی‌ها، نوشیدنی‌ها، خدمات و ... گرفته‌شده و سعی بر این است تا تفاوت نرخ آن‌ها نسبت به ماه‌های گذشته احصاء شود.

در این آمارگیری درصد تغییر ماهانه شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری و روستایی به‌دست‌آمده و تغییرات آن‌ها نسبت به ماه‌های گذشته و همچنین میانگین آمار کشوری احصاء می‌شود تا نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به همان ماه اعلام شود.

در تعیین شاخص قیمت مصرف‌کنندگان استان اردبیل از آبمیوه گرفته تا آرد گندم، قیمت خودرو، ادکلن، باطری قلمی تا بلیط اتوبوس‌های داخل شهری، پارچه و چادر مشکی، پودر لباسشویی، بنزین، پیتزا و چلوکبابی‌ها تا کفش و لباس به‌صورت دقیق احصاء شده و نرخ‌ها بر اساس آنچه در بازار وجود دارد به ثبت رسیده و درنهایت داده‌های آماری وارد سیستم شده و بدون کوچک‌ترین دخل و تصرف این آمار و اطلاعات در اختیار مسئولان امر قرار می‌گیرد.

* در مورد فعالیت سامانه پاکنا و ثبت حقوق و مزایا برای مخاطبان ما بفرمائید.
ثبت حقوق و مزایای کارکنان در سامانه پاکنا با نظارت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل در حال انجام است که یکی از اقدامات خوب سازمان اداری و استخدامی کشور در سال‌های اخیر برای کنترل امور استخدامی و یکپارچه‌سازی سامانه‌های متعدد طراحی و راه‌اندازی سامانه کارمند ایران محسوب می‌شود.

وظایف استانی این سامانه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اردبیل است که سعی می‌کنیم به شایستگی این مأموریت و مسئولیت را انجام دهیم.

بررسی و تخصیص شماره مستخدم به پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی از طریق سامانه کارمند ایران در این سامانه انجام می‌شود و در کنار این امر انجام اقدامات مربوط به صدور شماره مستخدم پیمانی و رسمی و شماره شناسه قراردادی‌ها، تبدیل وضعیت استخدامی و آرای دیوان عدالت ازجمله وظایف استانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

ثبت حقوق و مزایای کارکنان در سامانه پاکنا و ثبت ساختار و تشکیلات رسمی آن‌ها در سامانه ساختار اداری کشور در حال انجام است.

در این رابطه بند سه جزء الف تبصره ۲۱ قانون بودجه سال ۹۹ کشور و بند دو و سه ماده چهار ضوابط اجرایی آن تکالیف صریح و روشنی را بیان کرده تا با عمل به آن بتوانیم اقدامات قانونی را دراین‌ارتباط انجام دهیم.

* ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی بر چه مبنایی انجام می‌شود؟
راهبری و مدیریت نظام ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی در استان اردبیل در حال انجام است.

یکی از برنامه‌های محوری دولت ارزیابی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی و نهادینه کردن نظام مدیریت عملکرد و پاسخ گوئی است.

این برنامه شامل ارزیابی و سنجش عملکرد سالانه دستگاه‌های اجرایی استان اردبیل بر اساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی است.

این ارزیابی از طریق سامانه نظام مدیریت عملکرد دولت انجام می‌شود و منطبق بر مستندات و مدارک عملکردی توسط ارزیابان سازمان بررسی‌شده و بر اساس آن امتیاز شاخص‌های عملکردی مشخص می‌شود.

نتایج عملکردی و رتبه‌بندی دستگاه‌های اجرایی بر همین اساس اعلام و با برگزاری جشنواره شهید رجایی در هفته دولت از برترین‌ها تجلیل خواهد شد.

در حال حاضر بارگذاری اطلاعات و مستندات توسط دستگاه‌ها در سامانه ارزیابی انجام می‌شود و ارزیابان سازمان مدیریت در فرصت پیش‌آمده از ۱۱ تیرماه تا پنجم مرداد ارزیابی اولیه کارشناسی را انجام می‌دهند.

مرحله بعدی بررسی اعتراض‌ها و نهایی کردن امتیاز و رتبه دستگاه‌های مشمول ارزیابی است.

با همکاری رابطین دستگاه‌ها و با تلاش و دقت ارزیابان سازمان عملکرد و فعالیت‌ دستگاه‌ها به‌صورت واقعی و درست سنجیده شود.

*  آیا گزارش وضعیت نیروی انسانی تهیه و تدوین‌شده است؟
جمع‌آوری و تهیه و تدوین گزارش وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی استان در حال انجام است به‌طوری‌که عملکرد ۷۸ دستگاه بر اساس مؤلفه‌های مهم برنامه‌ریزی نیروی انسانی شامل تعداد کل نیرو، جنسیت، تحصیلات، نوع استخدام، شهرستان محل خدمت، آمار مدیران و ورودی و خروجی نیروی انسانی انجام می‌شود.

همچنین انتشار این اطلاعات در قالب کتاب گزارش وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی به‌عنوان منبع و مآخذ آمار نیروی انسانی بخش دولتی اجرایی می‌شود.

مرحله جمع‌آوری اطلاعات از پائیز سال گذشته شروع‌شده و هم‌اکنون مرحله بررسی و کنترل داده‌های دریافتی انجام و گزارش نهایی تهیه و آماده چاپ و ارسال است.

این گزارش به سهم خود می‌تواند به‌عنوان منبع و مآخذ مناسب برای آمار نیروی انسانی بخش دولتی قلمداد شود.

کد خبر: ۳۰٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha