۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۶
«تسهیلات کرونایی» و «بیمه» هم سوخت‌وسوز دارد هم دیر و زود!
بازار از قوچان گزارش می‌دهد؛

«تسهیلات کرونایی» و «بیمه» هم سوخت‌وسوز دارد هم دیر و زود!

قوچان- بسیاری از اصناف و واحدهای تولیدی و کارگران بیکار شده ناشی از کرونا که به وعده‌های دولتی مبنی بر حقوق بیکاری و تسهیلات دل‌خوش کرده بودند حالا اذعان می‌کنند که این کمک‌ها نه‌تنها دیر و زود دارد بلکه سوخت‌وسوز هم دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیکاری ناشی از سایه‌اندازی بیماری کرونا و ضرر ناشی از تعطیلی واحدهای صنفی که حالا بسیاری از کسبه را به اصناف کرونا زده مشهور کرده است افزون بر پنج ماه آن‌ها را در انتظار حمایت های دولتی چشم انتظار گذاشته و لذا اصناف معتقدند که این حمایت‌ها حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را پیدا کرده است.

اشتغال و نرخ بیکاری یکی از شاخص‌هایی است که همیشه شهرستان قوچان در طی سال‌های گذشته با آن درگیر بوده است و اگرچه این شهرستان توانسته از مقام دوم بیکاری در خراسان رضوی وضعیت خود را به مقام نهم برساند اما نرخ بیکاری ۱۲ و هفت‌دهم درصدی به‌هیچ‌وجه قانع‌کننده نیست.

حقوق‌هایی که سوخت شد
در این رابطه یکی از کارگرانی که تا پیش از تعطیلی کارگاه به دلیل کرونا مشغول به کار بوده است به خبرنگار ما می‌گوید: از اسفندماه سال گذشته تاکنون بیکار بوده و لذا برای امرارمعاش دل به حقوق بیکاری بسته بودیم که متأسفانه تنها مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بابت حقوق اسفندماه پرداخت شد!

سهیل سام بابیان اینکه تمامی کارگران فکر می‌کردند که حداقل حقوق بر اساس قانون اداره کار پرداخت شود اما در کمال ناباوری بیش از ۵۰۰ هزار تومان واریز نشد.

وی بابیان اینکه در فروردین‌ماه نیز فقط مبلغ یک‌میلیون و ۱۲۰۰ هزار تومان حقوق بیکاری دریافت کردیم اظهار می‌کند: هنوز حقوق اردیبهشت، خرداد و در حال حاضر تیرماه نیز که رو به اتمام است پرداخت‌نشده است.

سام بابیان اینکه حقوق بیکاری با این وضعیت پرداخت حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را دارد ادامه می‌دهد: با یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پرداختی آیا می‌توان ۵ ماه نان زن و بچه را تأمین کرد؟

تسهیلاتی که دیروزود دارد
علی هودانلو نیز یکی از کسبه‌ای که به‌اجبار از اسفندماه سال گذشته تا پایان رفع محدودیت‌ها مجبور به تعطیلی واحد صنفی خود شده است اظهار می‌کند: افزون بر چهار ماه است که بازار با تنش مواجه شده و تمامی خرید شب عید در انبارها مانده و قریب به‌اتفاق چک‌ها برگشت‌خورده است اما در این مدت هیچ کمک و یا حمایتی هنوز اعمال نشده است.

بیکاری ناشی از سایه‌اندازی بیماری کرونا و ضرر ناشی از تعطیلی واحدهای صنفی که حالا بسیاری از کسبه را به اصناف کرونا زده مشهور کرده است افزون بر ۵ ماه آن‌ها را در انتظار حمایت های دولتی چشم انتظار گذاشته و لذا اصناف معتقدند که این حمایت‌ها حکم نوشدارو پس از مرگ سهراب را پیدا کرده است

وی بابیان اینکه دولت پیش‌ از این اعلام کرده بود که این تسهیلات از سوم اردیبهشت ‌سال جاری پرداخت خواهد شد می‌افزاید: این در حالی است که هنوز ثبت‌نام در سامانه «کارا»ادامه داشته و به نظر می‌رسد دولت در حال زمان خریدن برای پرداخت تسهیلات است.

این کاسب زیان دیده بابیان اینکه خدا می‌داند که چه زمانی این تسهیلات پرداخت می‌شود عنوان می‌کند: جالب اینجاست که دولت این پول را بلاعوض هم نمی‌خواهد پرداخت کند بلکه سود آن را دریافت خواهد کرد.

هودانلو دیده ابراز می‌کند: برفرض که دولت این مبلغ ۱۲ میلیون تومان را هم پرداخت کند اما به‌راستی با این پول چه اتفاقی را می‌توان رقم زد.

۱۷۵۳ واحد آسیب‌دیده
برای ریشه‌یابی مشکلات مطروحه و پاسخ به مطالبات اصناف کرونا زده طی گفت‌وگویی با رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قوچان پیرامون چرایی این مشکلات هم کلام شدیم، حسین ولایتی در این رابطه به بازار گفت: به‌منظور حمایت یک هزار و ۷۵۳ واحدهای آسیب‌دیده از کرونا در این شهرستان مبلغ  ۳۶ میلیارد و ۵۴۸ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: این تسهیلات البته به واحدهای آسیب‌دیده‌ای پرداخت می‌شود که واحدهای خود را تعطیل نکرده، همچنان حق بیمه را پرداخت و از بیمه بیکاری نیز استفاده نکرده پرداخت می‌شود که بررسی‌های انجام شده میزان اشتغال این افراد در این واحدهای آسیب‌دیده را به تعداد سه هزار و ۴۲۳ نفر نشان می‌دهد.

تسهیلات تا پایان مرداد واریز می‌شود
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قوچان در پاسخ به این سؤال که بسیاری از واحدهای آسیب‌دیده نسبت به زمان پرداخت تسهیلات شکایت و گلایه دارند نیز بیان کرد: ثبت‌نام واحدهای بیمه‌شدگان آسیب‌دیده  تا پایان تیرماه است  و انشالله تا پایان مردادماه این تسهیلات توسط ۲۰ بانک به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود .

ولایتی در خصوص تسهیلات به واحدهای بیمه نشده نیز گفت: برای این واحدها نیز شرایطی به منظور اعطای تسهیلات در نظر گرفته‌شده است.

ثبت‌نام واحدهای بیمه‌شدگان آسیب‌دیده  تا پایان تیرماه است  و بنا بر گفته  رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان قوچان تا پایان مردادماه این تسهیلات توسط ۲۰ بانک به واحدهای تولیدی پرداخت می‌شود

وی افزود: در این راستا با ثبت‌نام در سایت «کارا» تسهیلاتی به مبلغ ۶۰ میلیون ریال برای واحدهای حمل‌ونقل و برای  واحدهای خوداشتغالی که کارگر دارند از ۱۲۰ میلیون‌تا ۱۶۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۲۴ ماهه و سود ۱۲ درصد در نظر گرفته‌شده است.

حوزه حمل‌ونقل بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قوچان ادامه داد: این تسهیلات به ۱۵ دسته از واحدهایی که ستاد ملی کرونا اعلام کرده است تعلق خواهد گرفت که با ثبت‌نام در سامانه بررسی و پس از اخذ مجوز به بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات معرفی خواهند شد.

ولایتی در خصوص بیش‌ترین درخواست‌های  بخش‌های ناشی از اخذ تسهیلات نیز گفت: بالغ‌بر ۵۰ درصد واحدهای درخواستی در حوزه حمل‌ونقل بوده است و مابقی در حوزه اصناف اعم از مواد غذایی، گردشگری، تولیدی، صنایع‌دستی ، آموزشی و صیفی‌جات قرار دارد.

 وی هم‌چنین با اشاره به تعداد ۶۰۰ نفر از کارگران شهرستان و متقاضی استفاده از بیمه بیکاری افزود: این افراد پس از درخواست در سامانه وزارت کار و سایت بیمه بیکاری از۱۰ اسفندماه تا پایان اردیبهشت‌ماه بیکار شدند لذا مشمول طرح  بیمه بیکاری قرار گرفتند.

نارسایی و خلأ قانونی
رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی قوچان افزود: سایر کارگرانی که پس از اردیبهشت‌ماه بیکاری آن‌ها ادامه پیدا کند طبق قانون مبلغی از دستمزد برای معیشت و بیمه بیکاری به آن‌ها پرداخت می‌شود.

ولایتی در خصوص عدم پرداخت بیمه کارفرما به کارگران نیز گفت: اگر واحد کارفرما کارگر خود را بیمه نکند خلاف قانون عمل کرده  و لذا توسط بازرسان در خصوص مزایا و حقوق رسیدگی و تذکراتی به کارفرما داده می‌شود.

وی با اعتراف به این موضوع که البته نارسایی و خلأ قانونی نیز در این راستا وجود دارد و در صورت اعتراض کارگر منجر به اخراج از واحد تولیدی می‌شود، ادامه داد: بااین‌وجود اگر در خصوص بیمه شکایتی توسط کارگر تسلیم شود مورد رسیدگی و حمایت قرار خواهد گرفت.

کاهش نرخ بیکاری
رئیس اداره کار تعاون و رفاه اجتماعی قوچان با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این شهرستان در سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: متأسفانه در سال ۹۵ نرخ بیکاری در این شهرستان به رقم ۱۷ و دودهم درصد رسیده بود که با بحث‌های اشتغال‌زایی، معافیت‌ها و اعطای تسهیلات برای اشتغال تا سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش پنج‌درصدی باشیم.

ولایتی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای رفع نرخ بیکاری نیز گفت: اعطای تسهیلات به واحدهای جذب‌کننده فارغ‌التحصیل دانشگاهی، تسهیلات برای پرداخت اشتغال‌زایی روستایی، عشایری تثبیت اشتغال و افزایش فرصت‌های شغلی و سازش بین کارگر و کارفرما برای حداقل بازگشت به عرصه تولید با کاهش پروسه زمانی ازجمله اقدامات صورت گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف اشتغال‌زایی و کاهش بیکاری نیز ایجاد طرح موفق تعاونی‌ها است که سبب شد با معافیت مالیاتی و بیمه‌ای افراد با تشکیل تعاونی و طرح‌های معین اقتصادی در حوزه تعاونی به اشتغال پایدارتر برسند.

کد خبر: ۳۰٬۴۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha