۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۵
قیمت واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان است! /تلاش بانک مرکزی برای جذابیت سرمایه گذاری در بانکها
یک کارشناس مالی در گفتگو با «بازار»؛

قیمت واقعی دلار زیر ۲۰ هزار تومان است! /تلاش بانک مرکزی برای جذابیت سرمایه گذاری در بانکها

آزادی کارشناس مالی می گوید؛ نرخ واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و رسیدن قیمت این ارز به بیش از ۲۴ هزار تومان ناشی از تاثیر گذاری کرونا بر تبادلات تجاری با دنیاست که محدودیت هایی را برای انجام معاملات همچنین آوردن ارزهای خارجی به کشور ایجاد کرده است.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: تشدید تحریم ها از یک طرف و شیوع بیماری کرونا از طرف دیگر باعث شده تا قیمت دلار از ۱۴ هزارتومان قبل از شیوع این بیماری در کشور اکنون به بیش از ۲۴ هزار تومان برسد، افزایش قیمتی که ناشی از کاهش مبادلات تجاری و عدم دسترسی به منابع ارزی حاصل از صادرات به موجب بسته شدن مرزها در کنار کاهش جهانی قیمت نفت حکایت دارد. این موضوع باعث شده است تا تقاضا برای ارز در بازار بالا برود و قیمت ها مسیر افزایشی را در پیش گیرند.
شهاب آزادی کارشناس مالی در گفتگو با «بازار»  در این باره گفت: این که اکنون قیمت ها در بازار ارز بالا رفته است سفته بازی نیست،  بلکه انباشت تقاضا در یک موقعیت زمانی باعث رشد قیمت ها در این بازار شده است.


احتیاط بانک مرکزی در ارز پاشی به بازار برای متعادل کردن قیمت ها
وی افزود: از آنجایی که بانک مرکزی برای متعادل کردن قیمت ها جوانب احتیاط را در ارز پاشی به بازار در نظر می گیرد، بنابراین قیمت ها در این بازار افزایشی شده است و با بازگشت ارزهای صادراتی بانک مرکزی احتمالا برنامه ریزی خاصی برای کاهش قیمت ارز در بازار بکار گیرد.
این کارشناس مالی با بیان اینکه دلار بیش از ۲۰ هزار تومانی حباب قیمتی دارد و با سیاست های بانک مرکزی بی شک این حباب تخلیه می شود، گفت: قیمت واقعی دلار حدود ۲۰ هزار تومان است و با باز شدن مرزها و انجام معاملات تجاری با دنیا بخصوص همسایه ها ارزآوری از سر گرفته می شود.
آزادی در ادامه به سیاست بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ دو سه درصدی سود بانکی به دلیل این است که این بانک متناسب با نرخ تورم هدفگذاری شده ( ۲۲ درصد پایان سال) نرخ سود بانکی را افزایش داده است و گرنه باید نرخ سود بانکی را حداقل بیش از ۲۰ درصد در نظر می گرفت تا نقدینگی سایر بازارهای موازی را به سمت این بازار رسمی جذب کند.

نرخ سود بانکی نباید نباید با نرخ سود تسهیلات برابر یاشد
وی اضافه کرد: اگر نرخ سود بانکی بیش از ۲۲ درصد در نظر گرفته شود انگیزه سفته بازان برای سرمایه گذاری در سایر بازارها کم و نقدینگی روانه بانک ها می شود. البته باید گفت؛ که نرخ سود بانکی همیشه باید بیشتر از نرخ تورم در نظر گرفته شود تا خیلی ها به بهانه تامین سرمایه در گردش شرکت ها و مراکز تولید متقاضی منابع ریالی نباشد این در حالی است که برخی ها همان منابع را از بانک ها در قالب تسهیلات از بانک گرفته و چون نرخ سود بانکی از تورم کمتر است به بازارهای موازی سود آور می برند.
این کارشناس مالی خاطر نشان کرد: اکنون که نرخ سود تسهیلات ۱۸ درصد است این رقم با نرخ تورم ۲۲ درصدی هدف گذاری شده فاصله ۴ درصدی دارد که به نفع تسهیلات گیرنده است هر چند الان نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد است. اما با توجه به افزایش نرخ سود بانکی دو ساله ۱۸ درصد اخیر برای سپرده گذاران، بی شک نرخ سود تسهیلات نیز به تازگی افزایش می یابد چرا که نرخ سود بانکی با نرخ سود تسهیلات نباید به یک اندازه باشد.
وی افزود: با کاهش نرخ سود بانکی تقاضا برای دریافت وام و تسهیلات افزایش می یابد و سری افرادی هستند که وام بانکی را به بهانه فعالیت های اقتصادی از سیستم بانکی اخذ کرده اما با توجه به ارزان بودن وام و از طرفی نرخ تورم بالا در کشور همان منابع دریافتی از بانک را به بازارهای سودآور می برند و از این منابع کسب سود می کنند.

ضرورت تمرکز دولت و بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم
وی در پاسخ به این سئوال که اگر نرخ سود تسهیلات نیز همچون نرخ سود بانکی افزایش یابد و به رقمی بیش از ۲۰ درصد برسد آیا مشکلی مراکز تولید و صاحبان مشاغل را تهدید نمی کند، افزود: البته با افزایش نرخ سود بانکی و از طرفی سطح عمومی قیمت ها رشد نرخ سود تسهیلات نیز منطقی است چرا که صاحبان مشاغل و کسب و کارها و مراکز تولید نیز محصولات خود را با قیمت گرانتر روانه بازار می کنند اما باید یاد داد که بنگاههای اقتصادی که با افزایش نرخ سود تسهیلات توان بازپرداخت اقساط بانکی را ندارند روی آن صنعت حساب باز نکنند
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: دولت و بانک مرکزی باید تمام تلاش خود را برای کاهش میزان رشد نقدینگی و بدنبال آن نرخ تورم در کشور بکار گیرند چرا که با کاهش نرخ تورم نرخ سود بانکی نیز کاهشی می شود. این در حالی است که افزایش نرخ تورم باعث گرانی کالا و خدمات در بازار شده و نارضایتی ها را در جامعه بوجود می آورد.
آزادی به رشد نرخ بازدهی بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: مدتهاست که شاخص بورس بر مدار رشد قرار دارد و این رشد باعث ورود سرمایه گذاران به بورس شده است در چنین شرایطی بانک مرکزی باید جذابیت هایی را برای سایر بازارها چون سیستم بانکی ایجاد کند که همه سرمایه ها فقط در یک بازار جمع نشود.

کد خبر: ۳۰٬۳۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha