۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۴
بسترسازی برای بازگشت نقدینگی به بانکها بعد از ریزش قیمتها
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با «بازار» عنوان کرد:

بسترسازی برای بازگشت نقدینگی به بانکها بعد از ریزش قیمتها

طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، می گوید: هدف بانک مرکزی در افزایش نرخ سود بانکی زمینه سازی برای ورود نقدینگی در صورت کاهش نرخ ها در بازار ارز، طلا، بورس و سکه است تا با خروج سرمایه ها از چنین بازارهایی بانک ها پذیرای نقدینگی شوند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بانک مرکزی در حالی نرخ سود بانکی را برای سپرده گذاران یک ساله یک درصد افزایش داده است که این رقم در مقابل بازدهی سایر بازارها چون بورس و ارز و...رقمی بسیار اندک است چرا که سرمایه گذاران این روزها سود قابل توجهی را از بازارهای رسمی و غیر رسمی کسب می کنند.
مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «بازار» درباره تصمیم اخیر بانک مرکزی راجع به تغییر نرخ سود بانکی گفت: سیاست افزایش نرخ سود بانکی در شرایطی که نرخ تورم در کشور بسیار بالاست راهکاری درست در راستای تنوع بخشی بازار پول است.

رقابت ضعیف بانک ها در جذب نقدینگی در مقابل سایر بازارها
وی خاطر نشان کرد: اکنون که همه بازارها فعال هستند بانک ها نیز با افزایش حداقلی نرخ سود برای جذب نقدینگی و سرمایه های مردمی عرض اندام کرده است اما از آنجایی که نرخ ۱۶ تا ۱۸ درصدی سود بانکی به نسبت سوددهی قابل توجه سایر بازارها قدرت رقابت پذیری را از بانک ها گرفته است، بنابراین چنین اقدامی از سوی بانک مرکزی در این شرایط، خیلی موثر نیست مگر اینکه سیاست گذاری های نسبت به ساماندهی بازار ارز منجر به کاهش شدید قیمت ها در این بازارها شود و سرمایه گذاران برای حفظ سرمایه هایشان راه سرمایه گذاری در بانک ها را به پیش گیرند.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سیاست افزایش نرخ سود از سوی بانک مرکزی هدفمند است، گفت: بازارها به هم مرتبط هستند و این نرخ ها هستند که در بازار تنظیم گیری می کنند با این وجود سیاست افزایش نرخ سود بانکی احتمال دارد تغییراتی را نرخ سایر بازارها ایجاد کند اما اینکه به چه اندازه باشد مشخص نیست چرا که بانک مرکزی بر اساس مدلهای خاص برای کاهش و یا افزایش نرخ سود تصمیم گیری می کند.

بخش عمده نقدینگی کشور در بازار سفته بازی است
وی افزود: هرچند مدلها معمولا با خطا نیز همراه می شوند، اما قاعده بانک مرکزی این است که بر اساس مدل های خاص  و اصولی برای جابه جایی نقدینگی بین بازارها تصمیم گیری کند. البته بانک مرکزی درصدد ساماندهی بازار ارز به اشکال مختلف است و این احتمال وجود دارد که این بانک تمرکز خود را بر بازار پول و سیستم بانکی بگذارد تا بخشی از نقدینگی بازارها راهی این بازار شود.
وی با بیان اینکه بهترین بازار بازاری است که با جذب نقدینگی از جامعه این منابع را به سمت  بخش تولید هدایت کند، خاطر نشان کرد: اکنون بخش عمده ای از نقدینگی در بازار سفته بازی قرار دارد که این نقدینگی جز زیان برای اقتصاد کشور نتیجه ای را در بر ندارد چرا که بازارها را متشنج کرده و جذب بخش تولید و چرخه اقتصاد کشور نمی شوند.
طغیانی افزود: سرمایه گذاران اکنون در بازارهای پرریسک ارز، سکه و بعضا بازار سرمایه سرمایه گذاری کرده اند، گفت: سودهایی که سرمایه گذاران از این بازارها کسب می کنند به نسبت سود بانکی بالاتر است و اکنون سرمایه گذاری در بانک در اولویت آنها نیست.

کد خبر: ۳۰٬۳۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha