۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
تغییر سلیقه مردم و گرانی بازار پارچه را کساد کرد؛ بزازی دیگر نمی‌صرفد
گزارش بازار از البرز؛

تغییر سلیقه مردم و گرانی بازار پارچه را کساد کرد؛ بزازی دیگر نمی‌صرفد

کرج- گران شدن قیمت پارچه از دو سال گذشته آغاز و شیب تندی را به سوی افزایش قیمت پیش گرفت و می توان گفت، افزایش ارز نیز در این بازار بی تاثیر نبوده و باعث کسادی بازار پارچه شده است.

فتانه احدی؛ بازار: با افزایش قیمت در بازار پوشاک و قیمتهای باور نکردنی لباس های آماده، بسیاری را برآن داشت که به سوی بازار پارچه بروند اما طبق بررسی های میدانی،کاسبان صنف پارچه فروشی هم شرایط بدی دارند و تا زمانی که نرخ پارچه‌ها به ثبات نرسد، نه تاجران اقدام به واردات می‌کنند و نه مغازه‌داران تمایلی به خرید دارند و در نتیجه هیچ خرید و فروشی انجام نمی شود.

در بسیاری از مغازه ها پارچه سالهای گذشته با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری شده و این نشان دهنده استقبال کم مردم از خرید پارچه است. از ابتدای سال نیز، نرخ‌ها بالا رفت و همین موضوع باعث رکود بازار شد.

در کنار همه این مشکلات بیماری کرونا نیز تاثیر بسیار زیادی در رکود بازار پارچه داشته و در چند ماه اخیر بازار پارچه تعطیل بوده و مردم نیز برای خرید پارچه اقدام نکرده اند.

گشتی در پارچه فروشی ها
برای آگاهی از وضعیت بازار گشتی در پارچه فروشی های استان زده و جویای احوال بازار رنگارنگ پارچه شدیم.

رنگها و طرح های زیبای پارچه در طاقه های مرتب و ردیف چیده شده دل هر کسی که دست به قیچی است را می رباید. طرح و رنگهای متنوع همچون خیالی سحرآمیز با روح و روان بازی می کند.

آنقدر طرح و رنگ پارچه ها زیبا و دلفریب است که باید حتما دستی برسر طاقه جادویی پارچه کشید و رویایی از لباسی زیبا ساخت. اما ناگاه با چرخش چشم به سوی قیمتها این حباب رویایی می ترکد و همه آرزوها به سرابی تبدیل می شود.

قیمتهای باورنکردنی در پارچه های معمولی از متری ۵۰ هزار تومان شروع و تا ۱۶۰ هزار تومان هم می رسد. در برخی پارچه های مجلسی و گیپورهای پولک دوزی شده از ۲۰۰ هزار تومان شروع و تا ۸۰۰  هراز تومان و حتی به یک میلیون و بیش از آن نیز می رسد.

در یکی از بازارهای پارچه که در کرج شعبه های زیادی دارد، قیمتها از ۲۸ هزار تومان شروع و به ۱۰۰ هزار تومان و پارچه های مجلسی به ۴۰۰ هزار تومان می رسد. اما همه پارچه فروشان از افزایش قیمت بسیار گلایه دارند، رکود در بازار پارچه این صنف را نیز دچار مشکل کرده است.

تنها مساله ای که رونق اندکی به این بازار می دهد افزایش قیمت لباس حاضری است. همین افزایش قیمت باعث شده بانوانی که اندکی خیاطی بلد هستند روانه بازار پار چه شوند. اما برای افرادی که باید پارچه بخرند و برای دوخت به خیاط مراجعه کنند، بازار  و قیمت ها خوشایند نیست. قیمت پارچه به اضافه دستمزد خیاط به صرفه نبوده و اغلب بالاتر از قیمت لباس های آماده تمام می شود.

دوباره به حرفه خیاطی روی آوردم
بانویی در حال باز کردن طاقه های پارچه بود، با اشاره به روی آوردن خرید پارچه برای دوخت برخی لباسهای خود به خبرنگار بازار گفت: ۱۵ سال پیش خیاطی را یاد گرفتم. چند سالی هم به طور مداوم خیاطی می کردم حتی به طور تخصصی مانتو دوزی را نیز یاد گرفتم و بسیار موفق بودم.

سیما علیزاده افزود: اما بعد از چند سال به دلیل فعالیت دیگری که داشتم وقت دوخت و دوز نداشتم و ترجیح دادم که لباسهای آماده و دوخته شده بازار پوشاک را تهیه کنم.

وی ادامه داد: اما در یکی، دو سال اخیر قیمت لباسها و مانتوهای زنانه به حدی افزایش یافته که ترجیح می دهم دوباره لباس های مورد نیازم را خودم بدوزم. 

این بانوی خیاط اضافه کرد: بسیاری از افرادی مثل من که سررشته ای از خیاطی دارند دوباره راهی بازار پارچه شده اند، اما افرادی که خیاطی بلد نیستند باید با این افزایش قیمتها سر کنند، چون هزینه خرید پارچه و دستمزد خیاط با هزینه خرید لباس آماده تقریبا یکی است.

خرج و دخلمان یکی نیست
مدیر یک پارچه سرای بزرگ هم در کرج در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: همه پارچه های این فروشگاه را با دلار ۱۱ هزار تومانی خریداری کرده ام و همچنان با همان قیمت به مردم عرضه می کنم.

«حسین تبریزی» با اشاره به وضعیت بسیار بد بازار پارچه گفت: افزایش قیمتها در چندین ماه گذشته مشکلات و رکود زیادی را به وجود آورده است.

وی افزود: بسیاری از همکاران ما در صنف پارچه مغازه های خود را تعطیل کرده اند. افزایش قیمت و بیماری کرونا ضرر مالی زیادی به پارچه فروشان زده است.

تبریزی اضافه کرد: می توانستم فروشگاه را تعطیل کنم، چند ماه دیگر این پارچه ها را با قیمت بیشتری عرضه کنم اما در این وضعیت که مردم دچار مشکلات اقتصادی هستند روا نیست کسبه نیز به این مساله دامن بزنند.

وی ادامه داد: ماهی ۷۰ تا ۸۰ میلیون خرج این فروشگاه است. از حقوق کارکنان تا هزینه آب، برق، تلفن و گاز که چه درآمد باشد یا نه، باید پرداخت شود.

تبریزی افزود: بازار دیگر رونق گذشته را ندارد. ما چک دست مردم داریم. چک های ۴۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی که باید پاس شود برای همین باید از دیگران قرض بگیریم تا چکهایمان برگشت نخورد.

وی با اشاره به لباس های دوخته شده بازار و افزایش قیمت آنها گفت: از سوی دیگر مردم در بازار پوشاک نیز نمی توانند آنچه که می خواهند بخرند به عنوان مثال قیمت مانتو از ۳۰۰ هزارتومان تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که بسیاری ترجیح می دهند خودشان لباس یا مانتو بدوزند و این مساله کمی مردم را به سوی بازار پارچه کشانده اما باز هم آنطور که باید باعث رونق بازار نمی شود.

وی ادامه داد: مالیات نیز نسبت به چند سال گذشته افزایش داشته است چند سال پیش ۴ میلیون تومان مالیات دادیم ۲ سال پیش ۴۰ میلیون و برای سال گذشته و امسال نیز که هنوز نرخ مالیات ما مشخص نشده است.

در گذشته بعد از طلا، بازار پارچه بیشترین رونق را داشت
دیر اجرایی اتحادیه پارچه فروشان کرج  هم در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در چندین سال گذشته واردات پوشاک آماده، ضربه بزرگی به بازار پارچه زده است. مردم زیادی به خرید لباسهای حاضری و دوخته شده روی آوردند و این بازار را از رونق افتاد.

فخری پورحسینی با بیان اینکه بسیاری از مردم کالاهایی مانند پرده و لحاف را به صورت آماده و از اجناس وارداتی تهیه کرده اند افزود: دیگر کسی برای دوخت لحاف و پرده به خود زحمت خرید و دوخت پارچه را نمی دهد، به همین دلیل بسیاری از خیاطی های معتبر، فاستونی دوزها، نساجی های بزرگ مانند بروجرد و مازندران تعطیل شدند.

پورحسینی ادامه داد: البته بعد از اینکه واردات کالا ممنوع شده، وضعیت بازار کمی بهتر شد اما به رونق سابق بازنگشت.

پورحسینی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش قیمت در لباس های آماده و روی آوردن برخی از مردم به فروشگاههای پارچه، بازار را رونق داده یا خیر؟، گفت: درست است که این اتفاق افتاده است اما با افزایش قیمت در همه کالاها خیلی از افراد نمی توانند به سوی خیاطی بروند. مثلا افراد نمی توانند ۵ میلیون تومان برای خرید چرخ خیاطی هزینه کنند یا خیاط خانه و مزون راه بیاندازند.

وی ادامه داد: بسیاری از زنان سرپرست خانوار اگر تسهیلات داشته باشند می توانند به خیاطی روی بیاورند اما مسئولان حمایت نمی کنند و تسهیلاتی به این افراد نمی دهند. در حال حاضر بانوانی هستند که فقط برای بر طرف کردن نیاز خانگی خود دوباره به خیاطی روی آورده اند که این، بهترین روش در مقابل افزایش قیمت پوشاک آماده است.

مدیر اجرایی اتحادیه پارچه فروشان کرج اظهار کرد: اکنون صنف پارچه فروشان کرج ۴۰۰ عضو دارد که در گذشته بیش از این بودند. بسیاری مجبور به تغییر شغل شده اند. در گذشته بعد از بازار طلا، بازار پارچه بیشترین رونق را داشت. اما این بازار در ۶ سال گذشته روندی رو به سقوط را پیش گرفت که در سه سال اخیر این شیب تند تر شد و شاید حمایت مسئولان بتواند به رونق این بازار کمک کند.

وی ادامه داد: در ماه های اخیر نیز گرانی و حتی بیماری کرونا ضربه بیشتری به این بازار زد.

بر اساس این گزارش، بازار پارچه دست خوش تحولات روز شده است، با تغییر و پیشرفت جامعه دربرخی از صنوف نیز تغییر ماهیت دیده می شود. بازارها دست خوش تقاضا و خواسته های مردم هستند. بازار پارچه کرج نیز در سالهای گذشته در رکودی باور نکردنی فرو رفته است. هر چه به جلو پیش می رویم با به وجود آمدن تکنولوژی ها و تقاضاهای جدید و افزایش قیمتها و وجود مشکلات اقتصادی برخی از صنوف رونق خود را از دست می دهند و می توان گفت، بازار پارچه نیز دچار این تحول شده است.

کد خبر: ۳۰٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha