۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
دولت را با فروش اوراق کوچک کنید/ نیازمند شفافیت و گزارش دهی هستیم
توصیه مدیر عامل بانک خاورمیانه

دولت را با فروش اوراق کوچک کنید/ نیازمند شفافیت و گزارش دهی هستیم

مدیر عامل بانک خاورمیانه گفت: تنها راه جبران کسری بودجه دولت انتشار اوراق است زیرا نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص ملی پایین تر است و امکان استفاده از این پتانسیل وجود دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، پرویز عقیلی کرمانی مدیر عامل بانک خاورمیانه، در همایش شکل دهی آینده سیاستگذاری پولی و مالی اظهار کرد: بحث بانک های توسعه ای از اواسط دهه ۷۰ میلادی مطرح شد در حالیکه در کشورهای پیشرفته چنین بانکهایی وجود ندارند و اگر دلمان می خواهد چنین بانکی داشته باشیم باید اجازه دهیم صددرصد خصوصی باشد.

وی افزود: برای ایجاد بستر سالم توسعه اقتصادی نیازمند شفافیت و گزارش دهی هستیم بنابراین باید افشاگری از صدر تا ذیل اقتصاد اجباری باشد و صورت مالی تمام دستگاهها و نهادهای دولتی شفاف باشد تا مانع بروز فساد شود. این اقتصاددان ادامه داد: قدم گذاشتن در این مسیر اعتماد مردم به دولت را افزایش می دهد.

عقیلی کرمانی با تاکید بر کوچک شدن دولت تصریح کرد: تعداد کارمندان دولتی به جمعیت کارگران ۱۸ درصد است که این عدد در ترکیه ۱۳ درصد و کره جنوبی ۱۰ درصد است. وی خاطر نشان کرد: بودجه دولت به تولید ناخالص داخلی در ایران ۳۵ درصد و ترکیه ۲۴ درصد و کره جنوبی ۲۰ درصد است و این آمار نشان می دهد دولت ایران بیش از حد بزرگ است.

مدیرعامل بانک خاورمیانه با انتقاد از افزایش مالیات برای جبران کسری درآمد نفت تصریح کرد: اگر بخواهیم یقه شرکت ها را برای اخذ مالیات بگیریم خیانت است و راه به جایی نخواهیم برد.

عقیلی کرمانی با بیان اینکه اظهارنامه مالیاتی باید اجباری شود گفت: باید سعی کرد از اشخاص به میزان معقول مالیات گرفت. مدیرعامل بانک خاورمیانه با تاکید براینکه دولت نمی تواند دو نوع اوراق داشته باشد افزود: دولت اوراق برای بودجه عمرانی و اوراق برای جبران کسری بودجه می خواهد منتشر کند که بدون تردید به اجبار نمی توان برای این اوراق نرخ تعیین کرد و یا این دو نوع اوراق را با قیمتهای متفاوت عرضه کرد.

مدیرعامل بانک خاورمیانه تصریح کرد: با کوچک شدن دولت کسری بودجه از بین می رود  لذا دولت با فروش اوراق اقدام به بازخرید کارمندان بکند تا بدین ترتیب دولت کوچک شود و عرضه و تقاضا مبنای تعیین نرخ بهره قرار بگیرد. وی با تاکید بر ضرورت رتبه بندی شرکتها گفت: باید اوراق شرکتی با تضمین بانکی رواج پیدا کند.

کد خبر: ۲٬۹۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha