۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
اقتصاد و همگرایی مردم با حاکمیت
یادداشت

اقتصاد و همگرایی مردم با حاکمیت

شیراز- بی ثباتی در اقتصاد، امنیت ملی را به مخاطره می اندازد این موضوع یادداشتی است که سیروس سجادیان جانشین سابق مرکز مطالعات راهبردی ناجا برای بازار ارسال کرده است.

سیروس سجادیان؛ بازار: اقتصاد رکن مهم زندگی اجتماعی و فردی می باشد که توسعه و پیشرفت آن هدف مطلوب سیاسی است.  ‌این رشد و توسعه در صورتی اثرگذار است که همراه با عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات به ‌جای توزیع فقر و یا اقتصاد صدقه ای باشد، کشوری که نیازمندیهای اقتصادی اش مشخص و تامین شود ‌می تواند بر روی پای خود بایستد، لذا توان اقتصادی، پربار بودن و شکوفایی اقتصاد در کشور از ‌مهمترین ابزارهای تأمین کننده قدرت و امنیت ملی است که دولتمردان و نخبگان جامعه در این راه باید ‌تلاش مضاعف داشته و مردم را نسبت به آینده امیدوار کنند شکوفایی و باروری استعدادهای نهفته در مردم و جامعه، بستری مناسب برای پیشرفت کشور می باشد.

با ‌وجود منابع بسیار غنی طبیعی در کشور در صورتی که دولتمردان بتوانند از منابع موجود و سرمایه ‌بزرگ نیروی انسانی درست استفاده کنند بدون تردید رفاه، آسایش و آرامش شهروندان تامین و زمینه ‌عدم وابستگی به کشورهای صاحب صنایع فراهم و با استفاده از این فرصت خدادادی می توان تهدیدات ‌خارجی را خنثی کرد. ‌

یکی از سیاستهای مهم در جهت تحقق استقلال، تکیه به مردم در فعالیت های اقتصادی و اینکه مردم نقش ‌اصلی را در فعالیت های اقتصادی داشته باشند، است؛  زیرا این امر باعث می شود که حاکمیت از تمام ‌استعدادها و ظرفیت های مردم در جهت تولید ثروت و دستیابی به قدرت، استقلال و امنیت لازم ‌برخوردار باشد. توسعه همه جانبه و پایدار برای ارتقا و تقویت افزایش مشارکت مردم و بهره وری منابع ‌ملی و امنیت کشور با ایجاد سازگاری میان بخش های اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی امکان پذیر ‌است.

یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی، ارتقای معیشت و رفاه عمومی با حفظ کرامت انسانی در پی زمینه ‌سازی برای کسب ثروت و توزیع عادلانه در کشور و فراهم آوردن زمینه دسترسی مردم به امکانات و ‌فرصت های کسب درآمد به طور سالم و بدون دغدغه است. قانون مند کردن فعالیت های اقتصادی و حذف ‌زمینه های رانت و انحصار طلبی از طریق بخش های خصوصی و کاهش نقش دولت و شفاف سازی ‌وجوه پنهان اقتصادی یکی از آرزوهای مردم می باشد که دولتها تاکنون به طور مناسب نتوانسته اند از این ‌بستر دل بکنند و امورات را به بخش های خصوصی واگذار و خود ناظر بر اعمال و رفتار آنان باشد و ‌نتیجه آن شده است که در بروز چنین اپیدمی زیست محیطی دولت مجبور به عدم رعایت پیشگیری ‌از شیوع ویروس کرونا در کشور باشد زیرا از طرفی اقتصاد کلان را به طور کلی دولت در ید اختیار خود ‌قرار داده و از طرفی نیز اکثر فعالان اقتصادی خرد، با ورشکستگی و ضعف در پشتیبانی لازم سبب ‌رکود تولید را به همراه داشته باشد. امنیت واقعیِ هنگامی تامین می شود که حکومت برای رفع نیازها و پیشرفت کشور تلاش کرده و مردم ‌حرمت، احساس امنیت و رضایتمندی را از جانب حاکمیت به خوبی احساس و عملکرد مسئولان در رفاه، ‌آسایش و آرامش آنان اثر خود را نشان داده باشد. در شرایط فعلی این احساس در بین مردم خاصه طبقه ‌پرشمار متوسط جامعه به پایین، بسیار کم رنگ می باشد و همین امر سبب کاهش اعتماد عمومی به اجزای ‌حاکمیت شده که لازم است دولت با لوایح کارآمد و نمایندگان مجلس با طرح های موثر هر چه سریعتر ‌مشکل مردم را مرتفع و رضایت مندی مردم را حاصل کنند. ‌

انسجام ملی بزرگ ترین سرمایه اجتماعی است که حرکت در جهت تحقق اقتصاد مردم پایه را تسریع می ‌کند اختلاف و تفرقه در این راه باعث هدر رفتن نیروها و سرمایه ها و از دست دادن فرصت ها می ‌شود.

از این رو حفظ وحدت یکی از مهم ترین سیاست های کلان در جهت تحقق اقتصاد مردم پایه است ‌از طرفی نیز برای تعامل با سایر کشورها رابطه سالم اقتصادی با حفظ استقلال و حفظ تمامیت ارضی ‌امری ضروری است که حاکمیت در این راستا باید تلاش کرده تا مردم در رفاه و آسایش باشند.

لذا در ‌شرایط فعلی که آمریکا با قلدری در طی چهار دهه گذشته با انواع تحریمها برای انزوای جمهوری اسلامی ‌از هیچ تلاشی دریغ نکرده و آخرین حربه وی جنگ اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه است، شایسته ‌مردم ایران نیست که دولتمردان ما به دنبال برقراری رابطه تحقیرآمیز با دولتمردان سلطه طلب غرب و ‌خاصه آمریکا باشند، عاقلانه آن است که به دور از هیاهوی دلواپسان غرب‌گرا، از پتانسیل کشورهای ‌همسایه که قریب به ۷۰۰ میلیون جمعیت دارند و کشورهای قدرتمند اقتصادی و نظامی منطق و قاره آسیا ‌استفاده و سد محکمی در راه مقابله با آمریکا باشند.

کد خبر: ۲۹٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha