۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
ظرفیت شلمچه به عنوان بزرگترین دروازه صادراتی ایران به عراق/ افزایش صادرات در گروی کاهش عوارض گمرکی عراق است
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی آبادان:

ظرفیت شلمچه به عنوان بزرگترین دروازه صادراتی ایران به عراق/ افزایش صادرات در گروی کاهش عوارض گمرکی عراق است

آبادان- خیاط زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان گفت: مرز شلمچه در نقشه‌های بین‌المللی مجهزترین، بهترین و بزرگترین مرز تجاری کشور ایران با عراق است.

مسعود خیاط زاده در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: مرز شلمچه در نقشه‌های بین‌المللی مجهزترین، بهترین و بزرگترین مرز تجاری کشور ایران با عراق است.

وی با اشاره به مزیت‌های مرز بین‌المللی شلمچه ادامه داد: این مرز دارای راه‌های مواصلاتی همچون زمینی، ریلی و دریایی است که از شمال تا جنوب کشور هیچ مرزی چنین امکاناتی ندارد و همین موضوع باعث شده است که به یکی از مزیت‌های تجاری استان خوزستان و منطقه آزاد اروند تبدیل شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان در ادامه سخنان خود افزود: در سفری که در سال ۹۷ با رئیس جمهور به کشور عراق داشتم در خصوص خط ریلی مذاکراتی صورت گرفت و چنانچه تکمیل شود به طور حتم می‌تواند باعث افزایش صادرات شود.

اشتغالزایی بالای شلمچه
خیاط زاده با اشاره به تعطیلی سه ماهه مرز شلمچه، توضیح داد: در مدتی که مرز بین‌المللی شلمچه تعطیل بود به نیروی اشتغال ضربه بزرگی وارد شد.

وی میزان اشتغال مستقیم روزانه مرز بین‌المللی شلمچه را چندصد نفر عنوان کرد و گفت: کارگری، حمل و نقل، دفاتر اداری، ترخیص کاران و حق‌ العملکاران از جمله مشاغل مرز بین‌المللی شلمچه است که پس از بسته شدن این مرز آمار تقریبا به صفر رسید.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان بیان کرد: چنانچه سازمان منطقه آزاد اروند محوطه شلمچه را بهسازی کند باعث ارتقای آن می‌شود زیرا محوطه آن مقداری کم است البته در خصوص زیرساخت‌ها این سازمان اقدامات خوبی انجام داده است.

حقوق گمرکی ترجیحی
خیاط زاده با تاکید بر اینکه هم اکنون فقط از ۱۰ درصد ظرفیت صادراتی شلمچه استفاده می‌شود، اظهار کرد: باید مسئولان استان خوزستان و سازمان منطقه آزاد اروند با مسئولان استان بصره عراق در راستای کاهش عوارض گمرکی رایزنی کنند زیرا هم اکنون عوارض در استان‌های شمالی عراق همچون کردستان عراق که خودمختار است، نسبت به شلمچه پایین‌تر است.

وی در همین خصوص عنوان کرد: در یکی از سفرهایی که به عراق داشتم به همراه سرکنسول ایران در بصره پیگیر این موضوع شدیم تا تمهیداتی اتخاذ شود ولی این پیگیری با درگیری‌های داخلی عراق همزمان شد و لازم است مجددا در این خصوص پیگیری صورت بگیرد تا یک راهکار جدید ایجاد شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان با اشاره به خودمختار بودن قوانین گمرکی، صادرات و واردات در کردستان عراق، اظهار کرد: برخی حقوق گمرکی ترجیحی است که به هر حال استان‌هایی که خودمختار و مستقل هستند را به حداقل برسانند به همین علت مراودات در شمال کشور بهتر از جنوب انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۹٬۹۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha