۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷
پروفسور راوچ: جنگ تجاری تمام نشده، توافق چین و آمریکا یک آتش بس است
گفتگوی اختصاصی «بازار» با محقق صندوق بین المللی پول

پروفسور راوچ: جنگ تجاری تمام نشده، توافق چین و آمریکا یک آتش بس است

پروفسور «جیمز راوچ» استاد دانشگاه کالیفرنیا می گوید: جنگ تجاری میان آمریکا و چین صرفا بعد اقتصادی و تجاری ندارد و مؤلفه ها و رقابتهای ژئوپلیتیک میان دو کشور در آن ایفای نقش می کند که کار را بسیار پیچیده می سازد.

خبرگزاری بازار: ایالات متحده امریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را با حضور رییس جمهور امریکا دونالد ترامپ و «لیو هی» معاون رئیس جمهور چین در کاخ سفید امضا کردند.

در این توافق نامه در نظر گرفته شده است تا برخی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه چین کاهش یابد در حالی که پکن قصد دارد تا به خرید محصولات کشاورزی آمریکا و کالاهای دیگر سرعت ببخشد. ترامپ گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، غذاهای دریایی، برنج و لبنیات را به عنوان نمونه ذکر کرده است.

بر اساس این توافق، چین موافقت کرد که ۲۰۰ میلیارددلار دیگر کالای ایالات متحده را برای دو سال آینده خریداری کند و فرصت های گسترده صادراتی را برای مزارع و کارخانه های ایالات متحده فراهم کرده و اقدامات بیشتری برای محافظت از اسرار تجاری آمریکا انجام دهد.

همچنین در این توافقنامه مقرر شده است که پکن در سال ۲۰۲۰، ۷۷ میلیارد دلار کالا و خدمات اضافی و ۱۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برای تأمین کل ۲۰۰ میلیارد دلار خریداری کند.

گفتگوی اختصاصی «بازار» با پروفسور «جمیز راوچ» را در این خصوص با هم می خوانیم.

 پروفسور «جیمز راوچ» استاد کامل اقتصاد دانشگاه کالیفرنیاست. وی رئیس دانشکده اقتصاد این دانشگاه بوده است. او محقق صندوق بین المللی پول نیز به شمار می رود وجوایز متعدد از سازمانهای بین المللی از جمله بانک جهانی را به خود اختصاص داده است. تخصص او توسعه و اقتصاد بین الملل، تجارت بین الملل، اقتصاد توسعه، کسب و کار و شبکه های اجتماعی و کارآفرینی است.

امریکا و چین فاز اول توافق تجاری دو ساله را امضا کردند. اهمیت این توافق برای طرفین چیست؟

تعرفه ها در سالی که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم بالا نخواهد رفت. در واقع در طول سال رقابت انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش تعرفه های گمرکی از سوی طرفین آمریکا و چین نخواهیم بود.

این توافق  مبتنی بر کاهش تحریم های امریکا و افزایش خرید چین است؛ کارشناسان بر این باورند که این معامله به بازار و ثبات آن تسکین می بخشد اما عدم اطمینان همچنان وجود دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

توافق صورت گرفته میان آمریکا و چین در واقع نوعی آتش بس برای جنگ تجاری فیمابین است. اما باید در نظر داشت که این توافق به معنای پایان جنگ تجاری میان دو کشور نیست.

به عبارت دیگر مسائل مهمی باقی مانده و این توافق صرفا معنای آتش بس را دارد.

برخی معتقد هستند عدم توافق تجاری با چین موقعیت ترامپ را در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به خطر می انداخت. برای همین ترامپ اصرار با توافق تجاری با چین داشت. ارزیابی شما چیست؟

جنگ تجاری آمریکا و چین منجر به انقباض در تولیدات صنعتی ایالات متحده شد. تولید صنعتی در میدان جنگ دولتها نقش بسیار مهمی را ایفا می کند که برای انتخاب مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ بسیار مهم است.

آیا فاز اول این توافق می تواند به توافق تجاری جامع میان دو کشور منجر شود؟

این توافقنامه شامل حمایت بهتر چینی ها از مالکیت معنوی ایالات متحده است که یک گام مهم است. این که آیا این منجر به توافق جامع تجاری شود، بستگی به این دارد که آیا روابط تجاری با رقابتهای ژئوپلیتیکی میان دو کشور چگونه گره بخورد.

به عبارت بهتر جنگ تجاری میان آمریکا و چین صرفا بعد اقتصادی و تجاری ندارد و مؤلفه ها و رقابتهای ژئوپلیتیک میان دو کشور در آن ایفای نقش می کند که کار را بسیار پیچیده می سازد.

کد خبر: ۲٬۹۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha