۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
اغمای اقتصادی در عصر کرونا؛ وقتی یک «ویروس» معیشت خانواده‌ها را نشانه می‌رود
گزارش بازار؛

اغمای اقتصادی در عصر کرونا؛ وقتی یک «ویروس» معیشت خانواده‌ها را نشانه می‌رود

اصفهان- مشکلات مالی بر آرامش زندگی کارگران خط انداخته است؛ گرانی‌های بی‌رویه در میدان یکه‌تازی کرونا در حالی رخ می‌دهد که بسیاری معتقدند با گرانی طلا و دلار بقیه کالاها هم سیر صعودی قیمت را تجربه می‌کنند و ما دچار اغمای اقتصادی شده‌ایم.

دریا قدرتی پور؛ بازار:  این روزها گرانی ها بیشتر از کرونا مردم را ترسانده است؛ آسیبی که حتی همانند کرونا با خانه نشینی هم جبران نمی شود و بر این اساس بسیاری از اقشار جامعه چه درست و چه غلط  ترجیح می دهند، ترس از کرونا را کنار گذاشته و عطای سلامتی به قیمت آسیب اقتصادی را به لقایش ببخشند.

اما با ادامه یافتن کرونا و گرانی هایی افسار گسیخته چه بر سر اقشار کم درآمد جامعه خواهد آمد؛   اقشاری که هم اکنون هم شکاف طبقاتی عمیقی را تجربه می کنند و احتمال می رود که با ادامه یافتن وضع فعلی، وضعیت بد معیشتی‌شان در مقابل کرونا به زندگیشان آسیب بزند.

گرچه این آسیب شدید اقتصادی حتی تا قبل از کرونا هم وجود داشت و اقشار ضعیف با آن دست و پنجه نرم می کردند اما مشکلات مالی که اکنون در موقعیت حساس کشور ما رنگ غلیظ تری به خود گرفته است.

دولت می خواهد با مسکن های موقتی مثل وام دادن به موجرها و غیره باری از روی دوش اقشار ضعیف بردارد، اما اینها تنها مُسکن هایی هستند که درد را درمان نمی کند

حال اقتصاد خوب نیست؛ مُسکن‌های موقت دولتی چاره ساز نیست
استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد وضعیت حاضر را نوعی اغمای اقتصادی توصیف می کند و در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: وقتی که حال اقتصاد خوب نباشد همه چیز در هم می پیچد، شرایط حال به همین شکل است؛ ما در تحریم به سر می بریم و از همه نظر دچار فشارهای اقتصادی هستیم. از سویی دیگر کالاها و مایحتاج ضروری مردم هر روز در حال گرانتر شدن هستند. وضعیت مسکن هم که مشخص است؛ در این میان دولت هم می خواهد با مسکن های موقتی مثل وام دادن به موجرها و غیره باری از روی دوش اقشار ضعیف بردارد، اما اینها تنها مُسکن هایی هستند که درد را درمان نمی کند.

حسین ادیب، ادامه می دهد: اقتصاد ما نیاز به یک جراحی بزرگ دارد و تا زمانی که نتوانیم حال اقتصاد را خوب کنیم وضعیت بدتر از این هم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم ما گیج شده اند و سرمایه هایشان هم سرگردان است، تاکید کرد: آنها منازلشان را کالای سرمایه ای می بینند که با پول اجاره آن در بورس شرکت می کنند. در کنار آن برخی ماشین می فروشند و طلا می خرند، برخی دلار جمع می کنند و به نوعی ما دچار اقتصاد بیماری شده ایم که تولید و سرمایه گذاری های بلند مدت در آن فراموش شده است و در چنین شرایطی  ویروس کرونا هم آب گل آلودی ایجاد کرده که خیلی ها از این اقتصاد بیمار ماهی بگیرند.

به گفته این کارشناس اقتصاد، با توجه به اینکه معلوم نیست این ویروس تا چه زمانی ماندگار باشد، نمی توانیم اقشار کم درآمد را نادیده بگیریم.

بدون بیمه، بدون حمایت!
وی افزود: بسیاری از این اقشار نه بیمه دارند و نه در ارگان های دولتی یا کارگاه های خصوصی کار می کنند تا بتوانند از بیمه های بیکاری که دولت تعیین کرده است استفاده کنند و به همین خاطر ترجیح می دهند که بدون اینکه توجهی به شیوع بیشتر کرونا داشته باشند، به همان شغل های قبلی خود بازگردند.

در کنار اقشار کم درآمد بدون بیمه مانند کارگران فصلی، متاسفانه کارگران زیادی هم وجود دارند که به شکل غیررسمی کار می کنند، افرادی که انتظار می رود در سبد معیشتی در جایگاه ویژه و در اولویت باشند حالا همان اندک نانی که در سفره این قشر بود هم دیگر با ورود میهمان ناخوانده ای که این روزها خیال رفتن ندارد، نیست و درآمدهای کم این قشر هم از دست رفته است.

متاسفانه کارگران زیادی وجود دارند که به صورت غیر رسمی کار می‌کنند و این کارگران بیشتر در بخش اصناف فعالیت دارند و به دلیل وضعیت پیش آمده تعدیل نیرو شده اند و عمده آن‌ها حتی بیمه هم نیستند تا بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند. برای این قشر از جامعه هنوز تصمیمی گرفته نشده است و اگر هم برای آن‌ها اقدامی انجام شده باشد زیاد مشهود نیست و این کارگران دچار مشکل هستند

به گفته قاسمی، اگر این قشر در اولویت معیشتی و حمایت های دولتی قرار نگیرند معلوم نیست با چه آسیب هایی روبرو خواهند شد و در صورت عدم رسیدگی به موقع و کمک‌های دولت به این قشر خسارات و تبعات دامن‌گیری از این لحاظ را شاهد خواهیم بود.

به اعتقاد این کارشناس اقتصاد، متاسفانه کارگران زیادی وجود دارند که به صورت غیر رسمی کار می‌کنند و این کارگران بیشتر در بخش اصناف فعالیت دارند و به دلیل وضعیت پیش آمده تعدیل نیرو شده اند و عمده آن‌ها حتی بیمه هم نیستند تا بتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند. برای این قشر از جامعه هنوز تصمیمی گرفته نشده است و اگر هم برای آن‌ها اقدامی انجام شده باشد زیاد مشهود نیست و این کارگران دچار مشکل هستند.

کارگرانی بی شمار که تعدادشان در هیچ آماری نمی گنجد
اصغر نعمتی یکی از افرادی  است که در این قشر جا می گیرد. او از سه ماه پیش با اولین موج کرونا و قرنطینه ها مجبور به خانه نشینی شد. به گفته این کارگر با سابقه حالا نزدیک به چهار ماه می شود که او بیکار است و با مشکلات جدی روبرو است. به نظر اصغر خیلی ها مثل او هستند که از حمایت ها جا مانده اند و یا اگر حمایتی هم شده آن قدر نبوده که بتوانند گلیم خود و خانواده هایشان را از آب بالا بکشند.

به گفته اصغر، بیمه بیکاری بیشتر مشمول کارگرانی می شود که در واحد های رسمی کار می کنند و این در حالی است که آماری هم در مورد تعداد این کارگران غیررسمی وجود ندارد و ما هم جزو آنها هستیم.

اما چندی پیش با اپیدمی شدن ویروس کرونا، بیگدلی، عضو سابق کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در پی شیوع ویروس کرونا خانواده‌های زیادی منبع درآمدی خود را از دست داده‌اند، گفته بود: از آنجا که تبعات کرونا بر همه اقشار جامعه به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیر گذاشته است، حمایت از مشاغل آسیب‌دیده از کرونا به ویژه کارگران ضرورت دارد.

اما با تمام اینها هنوز هم شاهد تجمع کارگرانی هستیم که در حاشیه خیابان ها به امید یافتن نانی در سفرشان با وجود خطرات ناشی از کرونا هستند و باکی از این ویروس کشنده هم ندارند، چرا که ترس از فقر و گرسنگی و خالی ماندن سفره هایشان، چندین برابر ترس از کرونا برای آنها است.

دولت باید در این رابطه تمهیدات مناسبی بیاندیشد نه اینکه تنها تماشاگر بازی دلالانی باشد که از آب گل آلود کرونا ماهی می گیرند و بی رویه و بی ضابطه اقدام به گران کردن کالاها می کنند

دولت فقط تماشاگر دلالان آشفته بازار کرونا نباشد
نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار  بازار با اشاره به گرانی های لجام گسیخته در پاسخ به اینکه آیا مجلس در برابر این گرانی ها سکوت کرده است، گفت: نمایندگان مجلس همه کنار مردم هستند و دولت باید در این رابطه تمهیدات مناسبی بیاندیشد نه اینکه تنها تماشاگر بازی دلالانی باشد که از آب گل آلود کرونا ماهی می گیرند و بی رویه و بی ضابطه اقدام به گران کردن کالاها می کنند.

ابوالفضل ابوترابی ثبات در بازار ارز و نظارت بر قیمت ها و کنترل آنها را از جمله راهکارها دانست و گفت: خیلی ها گرانی طلا و دلار را بهانه می کنند و اقدام به گران کردن بقیه کالاها می کنند که این موضوع نه از لحاظ شرعی و نه قانونی درست نیست.

مردم از دولت انتظار دارند که این وضعیت آشفته را بهبود بخشد، چرا که فشارها زیاد است و دولت نباید تنها تماشاگر این موضوع باشد، به گفته کارشناسان این اشتباه بزرگی است که دست روی دست بگذاریم و فشارهای اقتصادی که مردم را ناامید کرده است را شاهد باشیم.

کد خبر: ۲۹٬۸۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha