۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵
اختلاف دولت و گندمکاران در آمار مطالبات کشاورزان/ دولت ۸ درصد؛ گندمکار ۲۲ درصد
رئیس کمیته منابع طبیعی مجلس عنوان کرد

اختلاف دولت و گندمکاران در آمار مطالبات کشاورزان/ دولت ۸ درصد؛ گندمکار ۲۲ درصد

صاحبنظران حوزه کشاورزی و گندمکاران آمارهای متناقضی از مطالبات باقیمانده کشاورزان در قالب طرح خرید تضمینی گندم دادند.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، علی قلی ایمانی نایب رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران درباره مطالبات گندم کاران با اشاره به اینکه گندم یک کالای تاثیرگذار کشور بوده که در امنیت غذایی موثر است و بخش اعظمی از انرژی را تامین می‌کند، گفت: متاسفانه از زمانی که قانون خرید تضمینی مطرح شد اجرای این قانون با فراز و فرود همراه بوده است و این قانون اصلا اجرا نشده است!

تورم در قانون خرید تضمینی لحاظ نشده است
وی یکی از موضوعاتی که در قانون فوق مورد تاکید است اما اجرا نشده لحاظ کردن شرایط تورمی در قیمت گذاری گندم عنوان کرد و گفت: قانون اخیر یک قانون حمایتی است اما گندمکاران مورد حمایت دولت قرار نگرفته‌اند. در شرایط که تحریم‌ها و وضعیت اقتصادی مطرح است ملاحظه می‌کنیم کشاورزان بخش اعظمی از غذای مردم را تامین می‌کنند اما آنها در شرایط بسیار سخت قرار دارند توانمندی ندارند. کشاورزان در پرداخت پول گندم‌ها با دولت معامله می‌کنند و این پرداخت باید نقدی صورت گیرد اما دولت تاخیر دارد. کشاورز از ۸ ماه قبل کشت را شروع کرده است و بعد از برداشت و عرضه اگر تاخیر یکماه صورت گیرد ۹ ماه پولی نگرفته است.

۳ هزار میلیارد تومان مطالبات به جا مانده
ایمانی همچنین گفت: هنوز سه هزار میلیارد تومان گندمکاران مطالبه از دولت دارند در حالی که در ۳۱ استان کشور خرید گندم وجود دارد. نظرمان این است که اگر گفته می‌شود قانون خرید تضمینی در کشور لازم است پس باید اجرا شود و مجلس نظارت کند.

وی افزود: آمار نشان می‌دهد ۲۲ درصد مطالبات هنوز پرداخت نشده است، البته دولت طی ۷ تا ۸ روز اخیر یک شتاب به پرداخت‌ها داده است.

۲ اهرم برای افزایش تولید گندم
در بخش دیگری از این برنامه سید جعفر حسینی مشاور عالی نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی کشور گفت: برای افزایش تولید گندم که یک محصول استراتژیک است دو اهرم داریم. قیمت گذاری مناسب در زمان مناسب صورت گیرد و دوم اینکه در زمان خرید پرداخت به صورت نقدی صورت گیرد.

وی افزود: دولت می‌تواند قیمت مناسب را متناسب با هزینه‌های واقعی انجام شده کشف کند و هزینه‌های تولید را آنالیز کرده و اعلام کند.

یک انتظار گندمکاران از دولت
حسینی سپس گفت: در قانون آمده است وزارت جهاد کشاورزی در تیرماه قیمت پیشنهادی خود را اعلام کند. انتظار داریم که این وزارتخانه با کمک تشکل‌ها قیمت‌ها را آنالیز کند و به شورای اقتصاد اعلام کند. از این شورا هم انتظار داریم که تا پایان شهریور قیمت را –نهایی- اعلام کند.

وی دلیل تولید مناسب گندم امسال را رحمت الهی توصیف کرد و ادامه داد: اگر امسال تولید مناسبی داشتیم و تا الان ۱۰- ۱۵ درصد افزایش تولید صورت گرفته به خاطر این است که امسال بارش باران از نظر کمیت و پراکنش مناسب بود. امسال سیل گلستان و خوزستان آسیب زد و سال‌های قبل خشکسالی بود، در حالی که برای امسال رحمت الهی باعث افزایش تولید شد.

وی تاکید کرد: انتظار داریم مجلس نظارت دقیقی داشته باشد و قیمت بسیار واقعی اعلام شود.

گندمکاران در بیان مطالبات انصاف داشته باشند!
در بخش دیگری از این برنامه جعفر راستی عضو کمیسیون کشاورزی و رئیس کمیته منابع طبیعی مجلس گفت: نیازمند یک وقوع اقدام جهادگونه در دولت هستیم تا جلساتی با کمسیون کشاورزی مجلس داشته باشند و مطالبات گندم کاران پیگیری شود.

وی گفت: دولت قول داده است که طی یکی الی دو ماه آینده مطالبات گندم کاران پرداخت شود.

این نماینده مجلس با استماع صحبت‌های دیگر مهمانان برنامه ضمن اینکه خواست فعالان این بخش با انصاف صحبت کنند، ادامه داد: امسال نسبت به سال‌های قبل دولت می‌گوید فقط ۸ درصد مطالبات باقی مانده است و فعالان می‌گویند ۲۲ درصد مطالبات‌شان پرداخت نشده است.

اوضاع مالی دولت خوب نیست
وی در توضیح دلایل تاخیر در پرداخت مطالبات گفت: با اوضاع مالی که دولت دارد، این شرایط تا حدی طبیعی است.

عضو کمیسیون کشاورزی و رئیس کمیته منابع طبیعی مجلس در ادامه قول داد موضوع قیمت مناسب برای گندم را با لحاظ کردن شرایط تورمی پیگیری کند و توضیح داد: فعالان این بخش شرایط مالی دولت را هم در نظر بگیرند همچنین اجرای تعهدهای دولتی در این بخش را که امسال خوب رقم خورده است را نیز مدنظر قرار دهند.

کد خبر: ۲۹٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha