۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
صدور تاییدیه بانکی برای ترخیص نهاده های دامی رسوبی ممنوع شد
دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران در گفتگو با بازار

صدور تاییدیه بانکی برای ترخیص نهاده های دامی رسوبی ممنوع شد

حاجی زاده؛ دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام وطیور ایران از نامه بانک مرکزی به بانک های عامل برای ممنوعیت صدور تاییدیه برای ثبت سفارش کالا مبنی بر قرار گرفتن در صف تامین وتخصیص ارز خبر داد و گفت: با توجه به مشخص نبودن زمان تامین ارز برای ترخیص کالاهای اساسی بدون تردید مدت زمان رسوب کالا در مبادی گمرگی و بنادر افزایش پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار بازار، عباس حاجی زاده با اعلام این مطلب اظهار کرد: بانک مرکزی درست زمانی ممنوعیت صدور تائیدیه برای ثبت سفارش کالاهای در صف تامین و تخصیص ارز را صادر کرد که گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان ترخیص درصدی کالاهای رسوبی را از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد افزایش داده بود.

وی افزود: به منظور رفع مشکلات واردکنندگان نهاده های دام و طیور و سایر کالاهای اساسی که این اقلام به عنوان ماده اولیه صنایع دام و طیور محسوب می شود طی مکاتباتی با سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صمت و  دبیر کارگروه تنظیم بازار درخواست کردیم تا به منظور  تداوم تنظیم بازار کالاهای اساسی و پروتئینی و جلوگیری از فاسد شدن کالاهای اساسی رسوبی شده در بنادر و گمرکات اقدامات جدی صورت بگیرد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران تصریح کرد: کارگروه تنظیم بازار اقداماتی در ایجاد تسهیلات لازم برای ورود و ترخیص کالاهای اساسی و عرضه آنها به بازار و فراهم نمودن آسایش مردم، از جمله مفاد بند ۲ صورتجلسه ۸۸ کارگروه و مفاد نامه شماره ۶۰/۶۳۳۴۱ مورخ ۹۹/۰۳/۱۰  به معاونت محترم ارزی بانک مرکزی و بخشنامه گمرک در خصوص ترخیص درصدی کالاهای اساسی که دارای ثبت سفارش و نامه در صف تامین ارز می باشند را با هدف جلوگیری از رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در مبادی ورودی و فسادپذیری آنها و فراوانی آن در بازار مصرف و حذف التهابات قیمتی بازار  انجام داد.

وی خاطرنشان کرد:متاسفانه در روزهای اخیر بانک مرکزی طی نامه شماره ۹۲۹۲۳-۹۹ مورخ ۹۹/۰۴/۰۳ خطاب به بانک های عامل با تاکید " صدور هرگونه تاییدیه بابت هر نوع ثبت سفارش مبنی بر قرار گرفتن در صف تخصیص و یا تامین ارز " را ممنوع کرده است که به مفهوم ممنوعیت ترخیص کالا در شرایط حاضر که فرایند تخصیص ارز برای واردات کالاها بسیار زمان بر و نامشخص است، می‌باشد.

دبیر اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور ایران اظهار کرد: این بخشنامه همزمان با موافقت گمرک جمهوری اسلامی در افزایش سقف ترخیص درصدی از ۸۰ درصد به ۹۰ درصد به شرط داشتن نامه " در صف تخصیص یا تامین ارز " صادر گردیده است. لازم است در شرایط تحریم اقتصادی، سازمان های داخلی با تصمیم گیری منطقی و علمی نسبت به هم افزایی توان دولت اقدام نمایند تا نتیجه مطلوب تری در راستای اقتصاد مقاومتی حاصل شود.

کد خبر: ۲۹٬۸۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha