۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
نفت روسی جایگزین بشکه های ونزوئلایی در آمریکا
واردات نفت آمریکا از روسیه در ۱.۵ سال اخیر روند روبه رشدی داشته است

نفت روسی جایگزین بشکه های ونزوئلایی در آمریکا

بر اساس داده های تحقیقاتی موسسه رفینیتیو آیکون، امریکا پس از اعمال تحریم های شدید خود بر صادرات نفتی ونزوئلا، واردات نفتی خود را طی یک سال و نیم گذشته از روسیه افزایش داد تا بزرگترین تولیدکننده نفت جهان، جای خالی بشکه های نفت سنگین ونزوئلا را پر کند.

تهمینه غمخوار؛ بازار: بر اساس تحقیقات شرکت نفت بریتانیا (BP)، آمریکا به عنوان عمده‌ترین تولید کننده و مصرف کننده نفت در سراسر جهان برای ششمین سال متوالی در نظر گرفته شده است.

در سال گذشته ایالات متحده با مصرف روزانه ۱۹.۴ میلیون بشکه نفت،  ۱۹.۷ درصد از مصرف جهانی این سوخت را به خود اختصاص داد در حالی که تولید نفت این کشور نیز با ۱۷ میلیون و ۴۵ هزار بشکه در روز و ۱۷.۹ درصد از تولید کل نفت جهان، نام آن را به عنوان عمده‌ترین تولید کننده نفت در جهان ثبت کرد.

از طرفی به دلیل آنکه این کشور نفت سبک تولید می‌کند و این نفت مناسب بهره برداری در مجتمع های پالایشگاه طراحی شده برای پالایش نفت سنگین آمریکای لاتین نمی باشد و صنعت شیل نیز در پی ضیف تر شدن تقاضا، از تولید خود کاسته، پس از اعمال تحریم های خود بر صادرات نفت ونزوئلا، واردات نفتی خود را از روسیه طی یک سال و نیم گذشته افزایش داده است.

همچنین با وجود اینکه پردازش نفت خام سنگین ونزوئلا در مجموعه پالایشگاههای خلیج امریکا که واحدهای صنعتی بزرگ و پیچیده‌ای می‌باشند، مناسب است، اما این تحریم ها جریان نفت ونزوئلا را به ایالات متحده قطع کرده است.

سال گذشته، هنگامی که ایالات متحده ضربه سنگینی به اقتصاد ونزوئلا از طریق اعمال تحریم ها وارد کرد، پالایشگاه ها افزایش واردات نفت سیاه خود از روسیه آغاز نموده و در رکوردی بزرگ برابر ۱۱ میلیون تن نفت را در سال ۲۰۱۹، یعنی دو برابر واردات نفت سیاه از روسیه در سال گذشته آن، وارد کردند.

همچنین داده های این موسسه نشان داد که در سال جاری و تا ماه ژوئن، واردات نفت سیاه امریکایی از روسیه بالغ بر ۵.۳ میلیون تن بوده و در حال حاضر در مسیر مطابقت با واردات سال گذشته قرار دارد.

براساس داده های اداره اطلاعات انرژی امریکا، کل واردات نفت خام و فرآورده های نفتی ایالات متحده از روسیه به طور قابل توجهی از ماه مارس ۲۰۱۹ افزایش یافته است، به طوری که از ۳۶۱ هزار بشکه در روز در ماه مارس به روزانه ۵۶۶ هزار بشکه در ماه آوریل رسیده است.

بر اساس داده های تحقیقاتی موسسه رفینیتیو آیکون، امریکا پس از اعمال تحریم های خود بر صادرات نفت ونزوئلا، واردات نفتی خود را از روسیه طی یک سال و نیم گذشته افزایش داد.

روسیه به عنوان جایگزین بشکه های نفت سنگین ونزوئلا که از سال گذشته خرید آنها متوقف شده است، صادرات نفت سیاه به امریکا را بر عهده دارد، به طوری که میزان صادرات در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ رکورد بالایی داشته زیرا تقاضا برای واردات نفت سیاه در ایالات متحده وجود دارد 

با وجود اینکه پردازش نفت خام سنگین ونزوئلا در مجموعه پالایشگاههای خلیج امریکا که واحدهای صنعتی بزرگ و پیچیده‌ای می‌باشند، مناسب است، اما این تحریم ها جریان نفت ونزوئلا را به ایالات متحده قطع کرده است.

سال گذشته، هنگامی که ایالات متحده ضربه سنگینی به اقتصاد ونزوئلا از طریق اعمال تحریم ها وارد کرد، پالایشگاه ها افزایش واردات نفت سیاه خود از روسیه  آغاز نموده و  در رکوردی بزرگ برابر ۱۱ میلیون تن نفت را در سال ۲۰۱۹، یعنی دو برابر واردات نفت سیاه از روسیه در سال گذشته آن، وارد کردند.

این اتفاق درست پس از آغاز فشار حداکثری و اعمال تحریمهای مضاعف آمریکا در اوایل سال گذشته بر روی ونزوئلا و رییس جمهور مادورو رخ داد که در آن زمان دولت ترامپ در تلاشی در جهت خنثی کردن درآمد حاصل از صادرات نفت ونزوئلا و همچنین عواید حاصل از دلار آمریکا برای مادورو و حلقه وی، واردات نفت و فرآورده های نفتی ونزوئلا را اساسا در امریکا ممنوع کرد و با هدف سرنگونی دولت مادورو، صادرات این کشور را مورد هدف قرار داد و با اینکه صادرات این کشور در حال حاضر به پایین ترین سطح خود در ۸۰ سال گذشته رسیده است، اما رییس جمهور موفق شد تا بخشی از صادرات نفت ونزوئلا را حفظ کند.

دولت ترامپ در سال گذشته در تلاشی در جهت خنثی کردن درآمد حاصل از صادرات نفت ونزوئلا و همچنین عواید حاصل از دلار آمریکا برای مادورو و حلقه وی، واردات نفت و فرآورده های نفتی ونزوئلا را اساسا در امریکا ممنوع کرد

در همین راستا، روسیه به عنوان جایگزین بشکه های نفت سنگین ونزوئلا که از سال گذشته خرید آنها متوقف شده است، صادرات نفت سیاه به امریکا را بر عهده دارد، به طوری که میزان صادرات در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ رکورد بالایی داشته زیرا تقاضا برای واردات نفت سیاه در ایالات متحده وجود دارد.

نفت سیاه هم اکنون به دلیل کاهش تولید اوپک پلاس ارزانتر از گرید نفتی اورال (ترکیبی از نفت خام ترش سنگین از کوه های اورال این کشور و نفت سبک از غرب سیبری) روسیه می باشد.

بر اساس گزارشهای اویل پرایس، از طرفی در هفته های پیشین قیمت نفت اورال نسبت به نفت برنت افزایش چشمگیری داشته و روسیه مجبور شده تا صادرات اورال را به کمترین میزان ممکن برساند.

نفت اورال روسیه درست زمانی که بازار نفت با کاهش تقاضا رو به رو شد و جنگ قیمتها میان عربستان و روسیه شدت گرفت، حدود چهار دلار به ازای هر بشکه ارزانتر از نفت برنت معامله می شد، اما با توجه به این که روسیه قصد داشته تا صادرات از بنادر دریای بالتیک را از ۴.۴ میلیون تن در ماه ژوئن به ۲.۵ میلیون تن کاهش دهد، بنابراین قیمت نفت اورال در ماه جاری همچنان بالاتر از نفت برنت معامله خواهد شد.

در همین راستا همچنین رویتزر نوشت: کاهش تولید نفت سنگین اوپک و از دست رفتن بشکه های نفت سنگین ونزوئلا از سقوط تولید نفت شیل برای امریکا ناخوشایندتر بوده است.

رویترز: کاهش تولید نفت سنگین اوپک و از دست رفتن بشکه های نفت سنگین ونزوئلا از سقوط تولید نفت شیل برای امریکا ناخوشایندتر بوده است 

داده های رفینیتیو آیکون حاکی از آن است که نفت سیاه روسیه بطور عمده به خلیج مکزیک ایالات متحده یعنی هیوستون و گالوستون در تگزاس و پاسکاگولا در می سی سی پی ارسال شده و صادرات آن به آمریکا از بندر اوست لوگا در دریای بالتیک انجام می شود.

بر اساس گزارشهای رویترز در طول ماههای ژانویه تا ژوئن سال جاری میزان صادرات به امریکا ۳.۳ میلیون تن بوده است.

مشتریهای از دست رفته نفت اورال روسیه / پالایشگاه‌های نفت اروپایی نفت اورال را به قیمت فعلی نمی‌خرند 

البته بحران اقتصادی ناشی از گسترش شیوع ویروس کرونا در جهان، نفت خام روسیه را به طوری گرفتار کرده که پالایشگاه های اروپایی نیز تمایلی به خرید نفت محبوب این کشور یعنی اورال روسیه را ندارند، زیرا پس از توافق اوپک پلاس، قیمت نفت خام به حدی افزایش یافت که دیگر برای خریدارانی که از سالها مشتریان قدرتمند این نفت بودند، به لحاظ اقتصادی مقرون به صرف نباشد.

بنابراین مدتهاست که پالایشگاه های اروپایی به دنبال و بررسی انتخاب های دیگر هستند و احتمال دارد که معاملات خود را با نفت خام تگزاس اینترمدیت امریکا  در نظر بگیرند.

کد خبر: ۲۹٬۷۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha