۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
نرخ‌های سر به فلک کشیده امان مردم را برید؛ سبقت معنادار قیمت خودرو در سبد گرانی
بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

نرخ‌های سر به فلک کشیده امان مردم را برید؛ سبقت معنادار قیمت خودرو در سبد گرانی

لرستان- کاهش عرضه از سوی خودروسازان و نوسانات نرخ ارز باعث شده قیمت خودرو همچنان در سبقت گرانی باشد، در این میان مافیای خودرو از این وضعیت استفاده کرده و بر افزایش قیمت‌ها دامن می‌زنند.

بازار؛ گروه استان‌ها: چند صباحی است قیمت خودرو در بازار داخلی با افزایش بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است اما با این حال همچنان بازار خرید این محصول داغ داغ است و هر روز بر تعداد متقاضیان برای خرید خودرو افزوده می‌شود.

کارشناسان امر معتقدند عرضه کم خودرو نسبت به سالیان قبل، نوسانات و یا افزایش گسترده نرخ ارز، وارداتی بودن قطعات خودرو، افزایش قیمت دیگر بازارها و محصولات و طمع شرکت‌های خودروساز برای بردن قیمت خودرو به قیمت حاشیه بازار عواملی است که سبب این آشفتگی‌ها شده است.

از طرفی برخی کارشناسان نیز شرایط جدید را کاملا به سود خودروسازان می‌دانند به طوری که این شرکت‌ها خودروهای خود را به صورت قرعه‌کشی عرضه می‌کنند که باعث می‌شود قیمت‌ها در بازار خودرو با این شرایط جدید بالا برود.

آشفته بازار قیمت خودرو
کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار بازار علت اصلی گرانی صنعت خودرو را تولید کم دانست و با بیان اینکه زمانیکه عرضه کمتر از تقاضا باشد طبیعتاً قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند، اظهار داشت: تولید خودرو نسبت به ۱۰ سال گذشته نصف شده و تقاضا دو برابر شده است.

تولید خودرو نسبت به ۱۰ سال گذشته نصف و تقاضا دو برابر شده است

تیرداد احمدی با بیان اینکه مشکل ما تقاضای زیاد نیست بلکه تولید باید بیشتر شود، افزود: برای کنترل قیمت خودرو باید تولید افزایش پیدا کند و این اتفاق زمانی می‌افتد که قیمت‌گذاری تولیدات کارخانه، کمتر از هزینه تمام شده نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها، شورای رقابت مکانیزم غلطی در قیمت‌گذاری داشته که نتیجه آن فقط افزایش زیان خودروسازان و کاهش تولید خودرو بوده است.

کاهش تولید خودرو
کارشناس بازار خودرو بیان کرد: چرا کارخانه باید تولیدات خود را زیر قیمت بازار بفروشد، اگر قیمت خودرویی در بازار ۱۰۰ میلیون تومان است شرکت‌های خودروسازی هم با همین قیمت محصول خود را بفروشند تا انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشند.

احمدی با اشاره به نقش قرعه کشی‌های اخیر در افزایش قیمت خودرو، گفت: با توجه به اینکه برندگان قرعه کشی شرکتهای خودروسازی، حق فروش خودروهای خود را در بازار ندارند، این کار باعث کاهش عرضه و به تبع افزایش قیمت خودرو می‌شود.

قرعه کشی به ۲۰ هزار نفر خودرو با نصف قیمت جایزه می‌دهند اما قیمت برای سایر جمعیت کشور همچنان بالا است

وی افزود: در قرعه کشی به ۲۰ هزار نفر خودرو با نصف قیمت جایزه می‌دهند اما قیمت برای سایر جمعیت کشور همچنان بالا است که به جای این کار بهتر بود همان تعداد خودرو را به بازار عرضه می‌کردند.

وزارت صمت زیر ساخت‌ لازم برای افزایش تولید فراهم کند
کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه ملاک قیمت خودرو، بازار است، عنوان کرد: با کاهش قیمت ارز، قیمت خودرو هم پایین می‌آید چون قیمت نهاده‌هایی مثل ورق فولاد، پلاستیک، شیشه، چرم مصنوعی، مشتقات پتروشیمی و هرآنچه که در ساخت خودرو به کار می‌رود کاهش می‌یابد.

احمدی خاطرنشان کرد: از آنجایی که تنها راه کاهش قیمت بازار، افزایش عرضه است باید وزارت صمت زیر ساخت‌های لازم برای افزایش تولید را فراهم کند.

وی تصریح کرد: گاهاً دیده می‌شود که علت نرخ بالای ارز، مسکن، خودرو، سهام و هر چیزی را به دلالان نسبت می‌دهند درحالیکه مشکل جای دیگری است؛ به هر حال دلال، بخشی از تقاضای بازار است و نباید آن را دستاویزی برای توجیه وضعیت موجود و افزایش قیمت‌ها کنیم.

در دیگر کشورها کسی با هدف دلالی روی خودرو دست نمی‌گذارد
کارشناس بازار خودرو  اظهار داشت: در کشورهای دیگر آنقدر تولید زیاد است که کسی با هدف دلالی روی خودرو دست نمی‌گذارد؛ اگر قیمت مسکن در کشور ما بالا بوده به این دلیل است که تولید کم است یعنی ما سالانه یک میلیون واحد مسکن نیاز داریم اما فقط ۳۰۰ هزار واحد در سال تولید می‌شود.

گرانی مسکن ربطی به تحریم ندارد چون مصالح ساختمانی مثل آهن، سیمان، کاشی، کابل برق، کابینت و موکت همگی در داخل کشور تولید می‌شود

احمدی افزود: بازنشسته‌ای که ۱۰۰ میلیون پول در بانک دارد و برای حفظ ارزش پولش یک خودرو می‌خرد چطوری می‌شود این فرد را از دلال تشخیص داد.

وی عنوان کرد: گرانی مسکن ربطی به تحریم ندارد چون مصالح ساختمانی مثل آهن، سیمان، کاشی، کابل برق، کابینت و موکت همگی در داخل کشور تولید می‌شود، از طرفی دلالان را هم نمی‌توان مقصر گرانی مسکن دانست چون مشکل اصلی، کمبود عرضه نسبت به تقاضا است.

اشتباه محض قیمت‌گذاری در حاشیه بازار
مشاور طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان نیز در این راستا اظهار داشت: متاسفانه از دیرباز تاکنون خودروسازان به دنبال این هستند که با کاهش سرعت تولید خودرو و بالتبع آن عرضه محصولات و هزاران ترفند دیگر، وزارت صنعت را برای عرضه محصولات مطابق فرمول حاشیه بازار متقاعد کنند.

امیرحسین عسکریان افزود: علت گرانی خودرو در بازار طبیعتا به بالا بودن نرخ ارز برمی‌گردد چون مواد اولیه قطعه سازان که بخشی از آن خارجی است باید با اختصاص ارز به آنها تامین شود بنابراین طبیعی است که قیمت خودرو افزایش یابد از طرف دیگر تعرفه‌های بالایی نیز برای واردات خودرو گذاشته شده و بازاری کاملا انحصاری برای خودروسازان در داخل کشور به وجود آمده است.

نقدینگی بالای کشور سبب هجوم مردم به خرید خودرو شده و قیمت‌ها سر به فلک کشیده است

وی عنوان کرد: در سالیان اخیر خودروسازان تولیدات خود را کاهش داده‌اند و عرضه آن نیز در بازار بسیار کم شده است و نقدینگی بالای کشور سبب هجوم مردم به خرید خودرو شده بنابراین قیمت‌ها سر به فلک کشیده است.

مشاور طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان بیان کرد: بنابراین باید گفت در وضعیت فعلی گرانی خودرو کاملا طبیعی و واقعی است اما اگر زمانی دچار افزایش غیر واقعی قیمت خودرو باشیم باید دولت مالیات‌های سنگینی را برای خودروهای دوم به بعد اعمال کند و یا این که این مالیات را روی سود نقل و انتقال خودرو در کشور بگذارد، با این کار افرادی که خودروی اضافی خریده‌اند حاضرند این خودروها را به بازار عرضه و با این کار آشفتگی صنعت خودرو حل خواهد شد.

کد خبر: ۲۹٬۶۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha