۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
افزایش ۳ درصدی بازار جهانی کمباین تا سال ۲۰۲۶
نیاز سنجی کمباین در جهان و ایران

افزایش ۳ درصدی بازار جهانی کمباین تا سال ۲۰۲۶

بر اساس گزارشی که از سوی شرکت تحقیقاتی Fact.MR منتشر شده است به دلیل نیاز روز افزون به بهبود بهره‌وری برداشت محصولات در بازار کشاورزی، بازار جهانی کمباین افزایش خواهد یافت.

بازار؛ گروه کشاورزی: بر اساس گزارش جدیدی که از سوی شرکت تحقیقاتی Fact.MR در تاریخ ۲۰ فوریه ۲۰۲۰  منتشر شده است برآرود بازار جهانی کمباین های کشاورزی بین سالهای ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ بیش از ۳٪ رشد کند.

 این شرکت تحقیقاتی می گوید با توجه به کاهش نیروی کار و نیاز به عملیات برداشت سریع، روند استفاده از تجهیزات برداشت رو به افزایش است. بنابراین، افزایش تقاضا برای کمباین را شاهد هستیم که غالبا به دلیل توسعه استفاده مداوم از این ماشین در بخش کشاورزی است.

علاوه بر این، دولت های مختلف در سراسر جهان سیاست های مناسب بسیاری را در رابطه با مکانیزه کردن مزرعه اعمال کرده‌اند و از این طریق می توانند راه های رشد را برای بازار کمباین های برداشت محصول ایجاد کنند.

از سوی دیگر کشاورزان نیز برای ارتقاء روز افزون محصولات کشاورزی، اقدام به به روز رسانی ماشین آلات و ابزارهای خود کرده اند.

 با توجه به کاهش نیروی کار و نیاز به عملیات برداشت سریع، روند استفاده از تجهیزات برداشت در بازارهای جهانی رو به افزایش است، بنابراین افزایش تقاضا برای کمباین را شاهد هستیم که غالبا به دلیل توسعه استفاده مداوم از این ماشین در بخش کشاورزی است

پیش بینی های بازار جهانی کمباین تا سال ۲۰۲۶
در این گزارش پیش بینی شده است که تا سال ۲۰۲۶ بخش مکانیسم هیدرولیک ۱.۲ برابر بیشتر از بخش مکانیسم های هیبریدی درآمد داشته باشد.

علاوه بر این در این گزارش آمده است که در مقوله اندازه مخزن غلات، انتظار می رود که کمباین  ۲۵۰-۳۵۰ Bushel به دلیل بهره وری بالاتر و مقرون به صرفه بودن فوق العاده بالایی که دارد، درصد بالایی از مصرف کنندگان را به خود جذب کند و در نتیجه  ۴۰٪ از درآمدهای جهانی را به خود اختصاص دهد.

همچنین در این گزارش پیش بینی شده است که در مقوله نوع قدرت، برداشت با کمباین هایی با قدرت کمتر از ۱۵۰ اسب بخار به سرعت در حال رشد است و پیش بینی می شود تا پایان دوره پیش بینی شده میزان فروش آن  از مرز ۵ میلیارد دلار نیز عبور کند.

دولت‌های مختلف در سراسر جهان سیاست های مناسب بسیاری را در رابطه با مکانیزه کردن مزرعه اعمال کرده‌اند و از این طریق می توانند راه های رشد را برای بازار کمباین های برداشت محصول ایجاد کنند

از دیگر پیش بینی های صورت گرفته در این گزارش مربوط به کشورهای آمریکا و کانادا است که معتقدند این دو کشور اولین کشورهایی هستند که کمباین های برداشت محصول را جذب می کنند چون ایالت متحده آمریکا بر کاهش نیروی انسانی در بخش کشاورزی متمرکز شده است. با این پیش فرض، آمریکای شمالی در بازار جهانی کمباین برداشت محصولات کشاورزی پیشرو خواهد بود و نیمی از سهام درآمدی را به خود اختصاص می دهد.

تغییر نگرش و تمایل کشاورزان به استفاده از کمباین های هوشمند
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که این کمباین های هوشمند در نظارت بر جریان رشد  دانه و کاهش عملکرد دانه در زمان حقیقی قابلیت دارد. در نتیجه، تولید کنندگان غلات در حال حرکت محسوسی به سمت استفاده از کمباین های هوشمند برداشت محصول هستند.

نگارنده این گزارش معتقدند که الزامات تجهیزات برداشت محصول از دیدگاه مصرف کننده بر حسب طراحی یا موضوعات فنی عرضه محصولات، به سرعت در حال تغییر است. بنابراین، تولید کنندگان اصلی برای تأمین نیازهای خریدار مطابق با روند جاری، سرمایه گذاری چشمگیری در تحقیق و توسعه انجام می دهند، که اغلب باعث می شود محصولات نهایی گران قیمت شوند.

همچنین این گزارش می‌گوید برخلاف دیدگاه کشاورزان، بهره وری محصول مهم است در نتیجه  قیمت گذاری آن نیز مساله بسیار مهم است. در عین حال هزینه های گزاف یکی از مهمترین عواملی است که مانع فروش جهانی تجهیزات زراعی می شود. علاوه بر این، نبود کارگران ماهر در زمینه کشاورزی از تثبیت کمباین های برداشت محصولات کم کرده است.

کمبود کمباین در مزارع ایران و افزایش هزینه های تولید
روند رو به رشد و افزایش گرایش های بازارهای جهانی به استفاده بیش از پیش از کمباین ها در صنعت کشاورزی در حالی رو به پیشروی است که بحث کمبود کمباین های کشاورزی از جمله موضوعات مطرحی است که همه ساله در فصل برداشت محصولات کشاورزی در برخی استان های کشور ما مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد می کند. به طوری که بر اساس گزارش های ارسالی از استانهایی همچون ایلام و کردستان در حال حاضر در این مناطق که برداشت محصولات کشاورزی از جمله گندم و کلزا انجام می‌شود کشاورزان با کمبود کمباین مواجه هستند.

از سوی دیگر این گزارشات حاکی است به دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، کمباین داران قیمت کارکرد اعلام شده توسط ستاد غلات کشور را رعایت نمی‌کنند و این موضوع باعث تحمیل هزینه هایی مازاد به این قشر زحمت کش جامعه شده است.

 در حالی که تکنولوژی کمباین‌ها باید جدید، مدرن و  متناسب با برداشت عملکرد در اراضی کشاورزی باشد اما به گفته کارشناسان در حال حاضر تکنولوژی کمباین کشور ما قدیمی است

یکی دیگر از مشکلاتی که صنعت کشاورزی ما در حوزه کمباین این است که الان ۵۰درصد کمباین‌های کشور فرسوده است که به گفته مسئولان مربوطه از یک طرف به این دلیل است که یک کارخانه به تنهایی توان تولید کمباین مورد نیاز کشور را ندارد. از سوی دیگر به‌ دلیل حمایت از تولید داخلی و نوسان نرخ ارز، امکان استفاده از  کمباین‌های وارداتی میسر نیست.

این کمبود و فرسودگی کمباین های موجود در صنعت کشاورزی ایران در حالی است که به گفته کارشناسان امر، هرگونه تاخیر در فرایند برداشت محصول در موعد مقرر خطرات و هزینه‌های زیادی برای کشور دارد.

علاوه بر این در حالی که تکنولوژی کمباین‌ها باید جدید، مدرن و  متناسب با برداشت عملکرد در اراضی کشاورزی باشد اما به گفته کارشناسان در حال حاضر تکنولوژی کمباین کشور ما قدیمی است و همین امر موجب کاهش بازدهی و متضرر شدن کشاورزان می گردد.

کد خبر: ۲۹٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha