۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
رشد ۱۰۰ درصدی هزینه ساخت مسکن/ تولید هر متر مسکن در تهران حداقل ۳ میلیون
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام کرد

رشد ۱۰۰ درصدی هزینه ساخت مسکن/ تولید هر متر مسکن در تهران حداقل ۳ میلیون

سعیدیان، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه هزینه ساخت مسکن در تهران از حداقل ۱.۶ میلیون تومان به سه میلیون تومان رسیده است گفت: پایین ترین هزینه تولید هر متر مسکن در تهران ۳ میلیون تومان است.

بازار؛ گروه راه و مسکن:محاسبات هزینه ساخت مسکن از سوی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اعتراض انبوه سازان مسکن را در پی داشته است. اگر چه این محاسبه به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی تهران مربوط به نرخ تعدیل سازمان برنامه و بودجه و سه ماهه سوم سال ۹۸ است . اما به هر صورت کانون انبوه سازان در نامه ای به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نسبت به این محاسبات اعتراض کرده و خواستار دریافت مبانی مستندات هزینه های اعلامی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان درباره هزینه ساخت مسکن شده است.

رشد قیمت نهاده های تولید مسکن از یک سو و رشد عوارض های مربوط به ساخت و ساز از سوی دیگر باعث شده تا هزینه ساخت مسکن در سال جاری نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی پیدا کند. این رشد قابل توجه با تایید رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران بیش از ۱۰۰ درصد عنوان شده است.

هزینه های محاسبه شده بر اساس نرخ تعدیل سازمان برنامه و سه ماهه سوم سال ۹۸
به همین منظور سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که انبوه سازان نسبت به هزینه های اعلامی شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان درباره هزینه ساخت مسکن اعتراض دارند و در این خصوص از وزیر راه و شهرسازی خواسته اند تا نسبت به این محاسبات واکنش نشان دهد گفت: شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان هزینه های محاسبه شده و اعلام شده را بر اساس نرخ تعدیل سازمان برنامه و بودجه و سه ماهه سوم سال ۹۸ است. 

وی افزود: این شورا توانسته در آن گزارش و در آن دوره مبنایی را برای ساخت و هزینه آن استخراج کند و آنرا وقتی به سازمانهای نظام مهندسی و وزارت راه و شهرسازی اعلام می کند مبنای محاسبه حق الزحمه شود. به هر صورت این مبنای محاسبه مربوط به سه ماهه سوم سال گذشته بوده است و انبوه سازان حق دارند که نسبت به پایین بوده آن واکنش نشان دهند.

انبوه سازان بر اساس وضع موجود حق دارند و باید پذیرفت که هزینه ساخت مسکن با اوضاعی که مصالح ساختمانی دارد ۱۰۰ درصد افزایش یافته است

سعیدیان تاکید کرد: انبوه سازان بر اساس وضع موجود حق دارند و باید پذیرفت که هزینه ساخت مسکن با اوضاعی که مصالح ساختمانی دارد افزایش یافته است.

هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران ۳ میلیون تومان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که مبنایی که شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان برای هزینه ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده بود برای ساخت هر متر مربع مسکن یک طبقه ۱.۶ میلیون تومان عنوان شده است. گفت: بر اساس وضع موجود و افزایش قیمت مصالح ساختمانی باید گفت که هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در تهران از ۱.۶ میلیون تومان به سه میلیون تومان افزایش یافته است.

سعیدیان در پاسخ به این پرسش که دلیل اصلی رشد هزینه ساخت مسکن افزایش قیمت مصالح ساختمانی است یا افزایش عوارض های مربوط به ساخت و ساز؟ گفت: هزینه های عوارض چندان نمی تواند تاثیری بر رشد قیمت تولید مسکن در هر متر مربع داشته باشد. بنابراین بیشترین اثر مربوط به رشد قیمت مصالح ساختمانی است.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می دهد که هزینه ساخت مسکن در بهار امسال نسبت به زمستان سال قبل -یک فصل گذشته- از ناحیه تامین هزینه مصالح و تجهیزات ساختمانی و همچنین تامین هزینه مربوط به خدمات ساختمانی ۱۷ درصد افزایش یافت.

کد خبر: ۲۹٬۵۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha