۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
دولتمردان به سرمایه ای شدن مسکن دامن می زنند/ بورس مسکن هم به سرنوشت فروش متری دچار می شود
نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفتگو با بازار:

دولتمردان به سرمایه ای شدن مسکن دامن می زنند/ بورس مسکن هم به سرنوشت فروش متری دچار می شود

رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه بورس مسکن اگر راه اندازی شود به سرنوشت فروش متری مسکن دچار خواهد شد گفت: دولتمردان به سرمایه ای شدن مسکن دامن می زنند.

بازار، گروه راه و مسکن: ایرج رهبر نایب رئیس انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: دولتمردان همواره به سرمایه ای شدن مسکن دامن می زنند. او می گوید اگر دولت و مجلس بتوانند مالیات بر عایدی سرمایه را در کشور تصویب و اجرایی و عملیاتی کنند می توانیم به خروج مسکن از کالای سرمایه ای امیدوار شویم.

در بیشتر کشورهای پیشرفته مسکن کالای سرمایه ای نیست و مالیات بر عایدی سرمایه به خوبی بر این موضوع نقش داشته است

وی با بیان اینکه در بیشتر کشورهای پیشرفته مسکن کالای سرمایه ای نیست و مالیات بر عایدی سرمایه به خوبی بر این موضوع نقش داشته است گفت: رونق تولید مسکن در کشور و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه می تواند بر خروج سوداگران از بازار مسکن کمک کند و دیگر هیچ سوداگری برای سود بیشتر مسکن را احتکار نخواهد کرد. 

رهبر در پاسخ به این پرسش که چرا دولتمردان باید بر سرمایه ای شدن مسکن اصرار کنند؟ گفت: مطرح شدن بورس مسکن دلیل محکمی بر این ادعای بنده است. بدون شک بورس مسکن هیچ کمکی به بخش تولید و کاهش قیمت مسکن خواهد کرد. در هیچ جای دنیا بورس مسکن سابقه ندارد چرا که مسکن کالایی همگن نیست.

اگر بورس مسکن راه اندازی شود سرمایه گذاران به امید چند برابر شدن سرمایه خود وارد بورس مسکن خواهند شد

نایب رئیس انجمن انبوه سازان با تاکید بر اینکه اگر بورس مسکن راه اندازی شود سرمایه گذاران به امید چند برابر شدن سرمایه خود وارد بورس مسکن خواهند شد تاکید کرد: قطعا ورود سرمایه داران بزرگ مثل بانک ها در بورس مسکن باعث رشد قیمت مسکن خواهد شد. پس این تصور که بورس مسکن می تواند موجب تامین منابع مالی شود کاملا اشتباه است. پس رشد قیمت مسکن در آینده دور از انتظار نخواهد بود.

رهبر افزود: برای تامین منابع مالی بخش تولید مسکن می توان از راه ها و مسیرهای دیگری مثل اوراق و تسهیلات بانکی ارزان قیمت اقدام کرد اظهار داشت: بورس مسکن اگر راه اندازی شود به سرنوشت فروش متری مسکن در دهه ۷۰ و ۸۰ اجرا شد دچار خواهد شد.

نایب رئیس انجمن انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که برنامه های دولت و مجلس این روزها برای ساماندهی مسکن را مفید می دانید گفت: طرح های حمایتی دولت باید با یک برنامه بلند مدت همراه باشد و این برنامه می تواند پنج ساله باشد. اینکه بخواهند به عنوان مثال برای مستاجران تسهیلات حمایتی پرداخت کنند شاید چندان موفق نباشد اما می تواند جنبه روانی داشته باشد. پس اگر می خواهیم برنامه ها اثربخش باشد باید به سمت برنامه های عملیاتی و بلند مدت حرکت کنیم.

وی ادامه داد: یکی از دلایل رشد قیمت مسکن و نرخ اجاره بها عدم تعادل عرضه و تقاضا است. پس عدم برنامه ریزی و کاهش تولید مسکن می تواند خود را در رشد قیمت مسکن و اجاره بها نشان دهد. این روزها با یک انباشت تقاضا مواجه هستیم و این انباشت تقضا خود را در سالهای آتی بیشتر نشان خواهد داد.

کد خبر: ۲۹٬۵۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha