۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
سهم شهرک‌های صنعتی از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود/ ضرورت التزام عملی به قانون
مدیر عامل شهرک صنعتی سالاریه:

سهم شهرک‌های صنعتی از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی‌شود/ ضرورت التزام عملی به قانون

ورامین- مدیر عامل شهرک صنعتی سالاریه ضمن انتقاد از عدم التزام عملی به قانون گفت: تاکنون سهم یک درصد نوسازی و بازسازی زیرساخت های شهرک های صنعتی از مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نشده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: سال ۹۹ توسط مقام معظم رهبری به‌عنوان «جهش تولید» نام‌گذاری شد، جهشی که در ادامه سال ۹۸ با عنوان «رونق تولید» قرار است، در کشور رخ دهد و این جهش مطالبه رهبر معظم انقلاب و از مقدمات پیشرفت و توسعه پایدار کشور است.

اما امسال تفاوتی با سال‌های قبل دارد و آن تعطیلی واحدهای تولیدی در ابتدایی سال و مشکلات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا است، اما لازمه جهش تولید چیست و چه موانعی بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، سؤالی است، که امروز در بسیاری از محافل اقتصادی و اجرایی مطرح است.

برای پاسخ به این سؤال و سؤال‌هایی ازاین‌دست، با «غلام‌حسین هاشمیه» فعال صنعتی و مدیرعامل شهرک صنعتی «سالاریه» در جنوب تهران به گفتگو نشستیم، که حاصل آن در ادامه می‌آید.

* سهم صنایع کوچک و متوسط از اشتغال چه میزان است؟
صنایع کوچک و متوسط قریب به ۹۰ درصد صنعت کشور را تشکیل می‌دهند و ۶۰ درصد سهم اشتغال در کشور را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر درصد قابل‌توجهی که صنایع کوچک و متوسط در کل صنعت کشور دارند و میزان اشتغال‌زایی بالای آن‌ها، می‌توان از قابلیت هماهنگ شدن سریع با شرایط جدید در شرایط بحرانی در خصوص دور زدن تحریم‌های ظالمانه به‌عنوان مزیت‌های صنایع متوسط و کوچک نام برد، چراکه تجربه نشان داد، این صنایع در تحریم‌ها موفق‌تر از صنایع بزرگ عمل کردند و به دلیل گستردگی و تعدادشان، دشمنان نمی‌توانند، آن‌ها را سریع شناسایی کرده و به آن‌ها آسیب برسانند.

* صنایع متوسط و کوچک چه مقدار برای تحقق شعار «جهش تولید» آمادگی دارند؟
اگر زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اصلاح و متناسب با جهش تولید آماده باشد، تولیدکنندگان قول می‌دهند امسال را تبدیل به سال شکوفایی و جهش تولید کنند، چراکه هم‌اکنون به لحاظ تحریم‌های ظالمانه دولتمردان و مسئولان به این نتیجه رسیده‌اند، که راهی جز اتکا به تولید داخلی ندارند، البته باید گفت واقعاً به‌غیراز این راه دیگری هم نیست. برای کاهش تولیدکنندگان نیاز به آب و برق پایدار دارند و فکر نمی‌کنم، این‌ها خواسته‌های زیادی باشد.

مطالبات دیگر صنعتگران تأمین سرمایه در گردش با نرخ حداکثرشش درصد و پذیرفتن محل فعالیت واحد صنعتی به‌عنوان وثیقه پرداخت تسهیلات، حذف اخذ مالیات بر ارزش‌افزوده از صنعتگران و دریافت از مصرف‌کننده نهایی و تسهیل در روند صدور مجوزات لازم حداکثر دو ماه از شروع درخواست تا تولید است.

همچنین اصلاح قانون هوای پاک و حذف ماده ۱۱ این قانون از دیگر مطالبات است، چراکه این ماده تصریح می‌کند که «هرگونه احداث، توسعه، تغییر خط تولید و تغییر محل واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مستلزم رعایت مقررات ابلاغی از سوی سازمان هست و سازمان موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به استعلام‌های درخواست جواز تأسیس و بهره‌برداری را پاسخ دهد و در صورت عدم موافقت آن سازمان، دلایل آن را به استعلام کننده به‌صورت کتبی ارائه کند».

طبق این ماده کوچک‌ترین طرح توسعه‌ای در داخل یک واحد صنعتی نیازمند طی پروسه‌ای اداری و طولانی است، که عملاً صنعتگران را از توسعه و بهینه‌سازی و افزودن خط تولید منصرف می‌کند.

* در مورد قانون مالیات بر ارزش‌افزوده و دریافت آن از صنایع هم انتقاداتی وجود دارد، منطق این انتقادات چیست؟
مالیات بر ارزش‌افزوده باید طبق قانون از مصرف‌کننده نهایی اخذ شود، اما الآن می‌بینیم، که از تولیدکننده دریافت می‌شود، عملاً زور ما فقط به تولیدکننده می‌رسد.

اما در همین حالت نیز قرار بود، طبق قانون یک درصد از ۹ درصد ارزش‌افزوده‌ای که از صاحبان صنعت دریافت می‌شود، برای نوسازی و بازسازی زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی هزینه شود، اما تاکنون این مبلغ پرداخت‌نشده است.

* خبرهایی مبنی بر تعدیل نیرو در شهرک‌های صنعتی در پی شیوع ویروس کرونا منتشر می‌شود، صحت دارد؟
در شهرک‌های صنعتی دیگر را من نمی‌توانم، اظهارنظر کنم، اما در شهرک صنعتی سالاریه نه‌تنها تعدیل نیرو نداشتیم، بلکه جذب نیرو هم داشته‌ایم و هم‌اکنون واحدهای صنفی شهرک جهت جذب نیروی بیشتر اعلام آمادگی کردند.

که این امر باعث خرسندی و خوشحالی است، درحالی‌که در تمام جهان شاهد مشکلاتی در پی شیوع ویروس کرونا هستیم، در کشور ما و شهرک صنعتی سالاریه نیروی جدید هم جذب می‌شود، در این حالت واقعاً از مسئولان توقع حمایت همه‌جانبه داریم، تا بتوانیم، باقدرت بیشتر به فعالیت خود ادامه دهیم.

کد خبر: ۲۹٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha