۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۰
کرونا تولید فولاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است
رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران:

کرونا تولید فولاد جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است

رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران؛ رکود، تورم و کمبود مواد اولیه را سه عامل مهم و موثر بر اقتصاد کشور برشمرد و گفت: هرکدام از این موارد به تنهایی اثرات مخربی بر اقتصاد می‌گذارد؛ چه برسد به اینکه در کشورمان همه آنها با هم اتفاق افتاده است.

به گزارش بازار به نقل از اتاق اصناف تهران، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران با اشاره به کاهش تولید فولاد خام و تاثیر آن بر بازار اظهار داشت: شواهد و قرائن نشان می‌دهد که بسیاری از کشورها در اثر شیوع کرونا در تولید فولاد تولیدات شان کاهش چشمگیری پیدا کرده است. در ایران نیز این اتفاق افتاده، مضاف بر اینکه بخشی از فولاد نیز صادر شد. کمبود و تعطیلی کارگاه‌ها منجر به کم شدن تولید شد در نتیجه گرانی را به همراه آورد. از سوی دیگر، قیمت مواد اولیه و شمش در دنیا بالا رفت و با کمبود شمش نیر مواج شدیم.

او تصریح کرد: رکود، تورم و کمبود مواد اولیه هرکدام به تنهایی اثرات مخرب بر اقتصاد می‌گذارد؛ چه برسد به اینکه همه این موارد در کشورمان با هم اتفاق افتاد. اکنون متاسفانه شاهد افسارگسیختگی قیمت‌ها هستیم. بالا رفتن دلار تمامی اقصاد کشور را تحت تاثیر قرار داده و شاهد گرانی هرروزه کالاها هستیم.

رستگار درباره چسبندگی قیمت‌ها گفت: چسبندگی قیمت‌ها زمانی رخ می‌دهد که با گران شدن دلار به صورت زنجیروار تمامی کالاها گران می‌شود، حتی کالاهایی که از صفر تا صد آن در کشور تولید می‌شود به یکباره با افزایش قیمت مواجه می‌شوند. همه کالاها به نوعی وابسته به قیمت دلار هستند. این شرایط، کنترل اساسی می‌خواهد. مدیریت درست و لازم می‌طلبد. از مهمترین دلایل دیگر در گرانی‌ها می‌توان به چاپ اسکناس بدون پشتوانه و تزریق آن به بازار اشاره کرد. دولت برای تامین هزینه‌های خود مبادرت به تزریق پول بدون پشتوانه می‌کند و با این کار منجر به خلق نقدینگی و بی‌ارزش شدن پول ملی می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد با اشاره به نقش اصناف در اصلاح اقتصادی گفت: اصناف، بزرگترین فراکسیون اقتصادی کشور است. هرکدام  از آنها به نوبه خود صاحب نظر اقتصادی هستند و می‌توانند نقدینگی را در حوزه خود محاسبه و مدیریت کنند. اگر تولید و توزیع از صفر تا صد را برعهده اصناف بگذارند و قدرت واقعی را به آنها واگذار کنند در کمتر زمانی خواهند دید که می‌توانیم هم کمبود کالاها را جبران کنیم و هم جهش تولید را شاهد باشیم. دولت بر  اصل ۴۴ قانون اساسی پایبند باشد و تنها نقش نظارتی خود را به درستی اداره کند.

وی تاکید کرد: دولت با برگرداندن جایگاه واقعی این فراکسیون بزرگ در پی وسعت بخشیدن به اقتصاد کشور باشد. متاسفانه احترام واقعی از سوی دولت به اصناف گذاشته نمی‌شود و گروهی ناکارآمد با دخالت بی‌دلیل و پر اشکال خود سعی در به هم ریختن بازار دارند و کسی نیز جوابگوی این مساله نیست.

رستگار تصریح کرد: خوشبختانه اصناف دارای قانون نظام صنفی است و می‌توانیم با تکیه بر اصول قانونی مطالب خود را بگوییم. این اصناف  همه‌جا حامی دولت بوده‌اند. نظام را تنها نگذاشته و همواره در جنگ، سیل و زلزله و ... پشتیبان نظام بوده‌اند. اما متاسفانه اکنون دولت آنگونه که شایسته و باسته است اصناف را حمایت نمی‌کند و مشکلات آنها را نادیده می‌گیرد. این بزرگترین صدمه‌ای است که می‌توانست به اصناف وارد شود. این بی‌توجهی، موجب هرج‌ومرج اقتصادی است. در حالی که اگر به اصناف جایگاه واقعی خودش داده شود، بدون انتظار و توقع، اقتصاد بیمار  فعلی را در بخش تولید و توزیع، ظرف مدت کوتاهی درمان می‌کند.

کد خبر: ۲۹٬۴۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha