۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
زور آزمایی در زنجیره فولاد
کلید حل مناقشه قیمت گذاری سنگ آهن در دستان معاونت معدنی

زور آزمایی در زنجیره فولاد

 رییس انجمن سنگ آهن ایران از افزایش اختلاف با فولاد سازان در راستای قیمت گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی خبر داد و گفت: فعالان معدنی در حالی بر تعیین قیمت بر مبنای فوب یا نسبت های خلیج فارس تاکید دارند که فولادسازان ضمن عدم تمایل به هرگونه تغییرات قیمتی توزیع سود بر مبنای میزان سرمایه گذاری را به عنوان تنها گزینه پیش رو مطرح می کنند.

بازار؛ گروه صنعت: مهرداد اکبریان رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گفتگو با بازار در تشریح روند قیمت گذاری کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و  دلایل عدم حصول نتیجه تاکنون می گوید: پس از طرح موضوع قیمت گذاری محصولات سنگ آهنی با توجه به تغییرات نرخ ارز و شرایط بازار. معاونت معدنی در اقدامی مثبت هرگونه تصمیم گیری را به مشورت و بررسی موضوع از طریق تشکل های مربوطه منوط کرد و در نتیجه آن چهار تشکل خانه معدن  -کمیسیون معدن اتاق – انجمن فولاد و انجمن سنگ آهن برای تعیین حصول نتیجه مورد توافق تشکیل جلسه دادند.

وی در ادامه از اختلاف شرکت های معدنی با فولادی ها در مبنای قیمت گذاری خبر داد و افزود: فولادی های در خصوص قیمت گذاری بر تقسیم سود بر مبنای میزان سرمایه گذاری اعتقاد دارند. این در حالیست که معدنی ها قیمت گذاری بر اساس نرخ و یا نسبت های جهانی را مطرح می کنند.

وی گفت: با به بن بست رسیدن جلسات نامه ای از سوی انجمن سنگ آهن، خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق تهیه و به وزارتخانه ارسال شد و انجمن فولاد نیز در نامه ای جداگانه پیشنهادات خود را به معاونت معدنی ارسال کرد.

اکبریان به ارجاع پیشنهادات طرفین مذاکره به اتاق بازرگانی خبر داد و گفت: اتاق بازرگانی ایران به عنوان پارلمان بخش خصوصی و تشکلی بی طرف برای  تعیین پیشنهاد نهایی انتخاب شد و ریاست اتاق نیز دستور تشکیل کمیته ای را با ریاست آقای شمس اردکانی و آقای انصاری صادر کرد.

رییس انجمن سنگ آهن ایران گفت: کمیته مذکور نیز اقدام به برگزاری چندین جلسه با تشکل های مرتبط کرد و در نهایت پیشنهادات خود را که در واقع حد فاصل ارقام طرفین می شد  به وزارتخانه اعلام کرد. که متاسفانه با واکنش و اتهامات متعدد از سوی واحدهای فولادی همراه بود

اکبریان با عنوان اینکه شرکت های فولادی با هر گونه تغییری در قیمت مخالف هستند گفت: افزایش اختلافات باعث شد تا معاونت معدنی پس از دریافت پیشنهادات اتاق بازرگانی ایران نسبت به برگزاری جلساتی به صورت فرادستگاهی که متشکل از برخی نمایندگان مجلس و نماینده ای از تشخیص مصلحت نظام بود اقدام کند. که در این جلسه مقرر شد جلسه ای بدون تشکل ها سنگ اهن و فولاد برای بررسی های کارشناسی برگزار شود که در این جلسه واحدهای بزرگ معدنی و سنگ اهن نظرات کارشناسی مبنی بر قیمت و هزینه های تمام شده را مورد بررسی قرار دادند.

وی گفت: تاکنون با وجود برگزاری چندین جلسه هنوز نتیجه ای از سوی معاونت معدنی اعلام نشده که به نظر می رسد با توجه به جلسه روز گذشته در چند روز آینده قیمت نهایی اعلام شود.

رییس انجمن سنگ اهن ایران در پاسخ به اینکه با توجه به حضور شرکت های بزرگ معدنی که سهامدار آن فولادسازان هستند  درجلسه وزارتخانه احتمال سنگینی کفه ترازو به نفع فولادسازان وجود دارد گفت: عملکرد معاونت معدنی نشان داده که هرگونه تصمیمی بر اساس مستندات فنی و کارشناسانه خواهد بود بنابراین نگرانی بابت لابی گری در داخل جلسات وزارتخانه وجود ندارد اما تنها نگرانی لابی گری هایی است که ممکن است خارج از فضای وزارتخانه و استفاده فولادسازان از اهرام های حمایتی صورت گیرد.

گفتنی است در چند روز گذشته نامه رییس اتاق بازرگانی ایران به وزارت صمت مبنی بر اعلام قیمت پیشنهادی برای کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی با واکنش فولادسازان همراه شده است به گونه ایکه فعالان این بخش اتهام جانبداری یکطرفه را متوجه ریاست پارلمان بخش خصوصی دانسته و معتقدند قیمت های پیشنهادی بدون هر گونه مستندات کارشناسی و فنی اعلام شده است. در واقع صرف نظر از اینکه در بحث قیمت گذاری محصولات سنگ آهنی شرکت های فولادی که علاوه بر استفاده از انرژی و نیروی کار ارزان همواره از فضای حمایتی دولت برای تحقق اهداف خود در بحث قیمت گذاری مواد اولیه بهره گیری کرده اند به نظر می رسد با تغییر در مدیریت های وزارت صمت این بار استراتژی فولاد سازان با در بسته مواجه شده و معاونت معدنی سعی دارد تا قیمت گذاری را بر اساس مصالح کل زنجیره تعیین کند. موضوعی که علی رغم موضع گیری های رسانه ای که تلاش  شده در آن به هر شکل ممکن با کشاندن پای دلالان به روند قیمت گذاری کفه ترازو را به نفع فولاد سازان سنگین کند اما برگزاری چندین جلسه با تشکل های مربوطه و واحدهای بزرگ معدنی و فولادی نشاندن دهنده عزم جدی برای تغییر قیمت ها با در نظر گرفتن شرایط تولید بوده که بر اساس آخرین جلسه برگزار شده احتمالا تا چند روز آینده مشخص خواهد شد.

کد خبر: ۲۹٬۳۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha