۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
صورت مالی شبندر؛ افزایش ۵۹ درصدی درآمد عملیاتی نماد شبندر
بررسی صورت مالی؛

صورت مالی شبندر؛ افزایش ۵۹ درصدی درآمد عملیاتی نماد شبندر

شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر صورت مالی منتهی ۲۹اسفند سال ۹۸ را منتشر کرد که بر اساس آن سود خالص این شرکت ۲۵درصد نسبت به سال ۹۷ کاهش پیدا کرده است.

به گزارش بازار، شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر صورت مالی خود را در سامانه جامع اطلاه رسانی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرد که به شرح زیر می‌باشد

۱. صورتهای مالی شرکت پالایش نفت بندر عباس (سهامی عام) شامل صورت وضعیت مالی‌ به تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ و صورتهای سود و زیان و حقوق مالکانه و جریانهای نقدی برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور و یادداشتهای توضیحی ۱ تا ۴۱ توسط این مؤسسه، حسابرسی شده است. ۱. صورتهای مالی شرکت پالایش نفت بندر عباس (سهامی عام) شامل صورت وضعیت مالی‌ به تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ و صورتهای سود و زیان و حقوق مالکانه و جریانهای نقدی برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور و یادداشتهای توضیحی ۱ تا ۴۱ توسط این مؤسسه، حسابرسی شده است.

بند مسئولیت هیئت مدیره در قبال صورتهای مالی

   ۲. مسئولیت تهیه صورتهای مالی یاد شده طبق استانداردهای حسابداری، با هیئت مدیره شرکت است. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترلهای داخلی مربوط به تهیه صورتهای مالی است به گونه‌ای که این صورتها، عاری از تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد. ۲. مسئولیت تهیه صورتهای مالی یاد شده طبق استانداردهای حسابداری، با هیئت مدیره شرکت است. این مسئولیت شامل طراحی، اعمال و حفظ کنترلهای داخلی مربوط به تهیه صورتهای مالی است به گونه‌ای که این صورتها، عاری از تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه باشد.

بند مسئولیت حسابرس

۳. مسئولیت این مؤسسه، اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی یاد شده بر اساس حسابرسی انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی است. استانداردهای مزبور ایجاب می‌کند این مؤسسه الزامات آیین رفتار حرفه‌ای را رعایت و حسابرسی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف بااهمیت در صورتهای مالی، اطمینان معقول کسب شود.
حسابرسی شامل اجرای روشهایی برای کسب شواهد حسابرسی درباره مبالغ و دیگر اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی است. انتخاب روشهای حسابرسی، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزیابی خطرهای تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورتهای مالی، بستگی دارد. برای ارزیابی این خطرها، کنترلهای داخلی مربوط به تهیه و ارائه صورتهای مالی به منظور طراحی روشهای حسابرسی مناسب شرایط موجود، و نه به قصد اظهار نظر نسبت به اثربخشی کنترلهای داخلی واحد تجاری، بررسی می‌شود. حسابرسی همچنین شامل ارزیابی مناسب بودن رویه‌های حسابداری استفاده شده و معقول بودن برآوردهای حسابداری انجام شده توسط هیئت مدیره و نیز ارزیابی کلیت ارائه صورتهای مالی است.  
این مؤسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسی کسب شده، برای اظهار نظر مشروط نسبت به صورتهای مالی، کافی و مناسب است.  

همچنین این موسسه مسئولیت دارد، ضمن ایفای وظایف بازرس قانونی، موارد لازم و نیز موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت را به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گزارش کند. ۳. مسئولیت این مؤسسه، اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی یاد شده بر اساس حسابرسی انجام شده طبق استانداردهای حسابرسی است. استانداردهای مزبور ایجاب می‌کند این مؤسسه الزامات آیین رفتار حرفه‌ای را رعایت و حسابرسی را به گونه‌ای برنامه‌ریزی و اجرا کند که از نبود تحریف بااهمیت در صورتهای مالی، اطمینان معقول کسب شود.

حسابرسی شامل اجرای روشهایی برای کسب شواهد حسابرسی درباره مبالغ و دیگر اطلاعات افشا شده در صورتهای مالی است. انتخاب روشهای حسابرسی، به قضاوت حسابرس، از جمله ارزیابی خطرهای تحریف بااهمیت ناشی از تقلب یا اشتباه در صورتهای مالی، بستگی دارد. برای ارزیابی این خطرها، کنترلهای داخلی مربوط به تهیه و ارائه صورتهای مالی به منظور طراحی روشهای حسابرسی مناسب شرایط موجود، و نه به قصد اظهار نظر نسبت به اثربخشی کنترلهای داخلی واحد تجاری، بررسی می‌شود. حسابرسی همچنین شامل ارزیابی مناسب بودن رویه‌های حسابداری استفاده شده و معقول بودن برآوردهای حسابداری انجام شده توسط هیئت مدیره و نیز ارزیابی کلیت ارائه صورتهای مالی است.  

 این مؤسسه اعتقاد دارد که شواهد حسابرسی کسب شده، برای اظهار نظر مشروط نسبت به صورتهای مالی، کافی و مناسب است. همچنین این موسسه مسئولیت دارد، ضمن ایفای وظایف بازرس قانونی، موارد لازم و نیز موارد عدم رعایت الزامات قانونی مقرر در اصلاحیه قانون تجارت و مفاد اساسنامه شرکت را به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام گزارش کند.

مبانی عدم اظهارنظر

۴. طی سال مالی مورد گزارش و با توجه به قراردادهای منعقده با شرکت ملی نفتکش ایران مبنی بر پرداخت هزینه های حمل نفت خام خریداری شده توسط شرکت مورد رسیدگی، هزینه های تسعیر بدهی ارزی شرکت بابت سنوات ۱۳۹۴ لغایت ۱۳۹۷، بمیزان ۰۴۷ر۸ میلیون ریال شناسائی و بدون تفکیک سهم سنواتی آن تماما  به بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی منظور شده است. با توجه به مراتب فوق و همچنین موثر نبودن این رویداد مالی بر سود انباشته پایان سال، اعمال تعدیلاتی از این بابت در حسابها ضرورت دارد، لیکن بدلیل عدم دسترسی به اطلاعات لازم، تعیین آثار مالی مربوطه بر صورتهای مالی مورد گزارش میسر نشده است.

اظهار نظر مشروط

 ۵. به نظر این موسسه، به استثنای آثار مورد مندرج در بند ۴، صورتهای مالی یاد شده در بالا، وضعیت مالی شرکت پالایش نفت بندر عباس (سهامی عام) در تاریخ ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸ و عملکرد مالی و جریانهای نقدی آن را برای سال مالی منتهی به تاریخ مزبور، از تمام جنبه¬های با اهمیت، طبق استانداردهای حسابداری، به نحو مطلوب نشان می دهد.


تاکید بر مطالب خاص
۶. اظهار نظر این موسسه در اثر مفاد بندهای ۶ و ۷ زیر تعدیل نشده است:
 با توجه به مفاد یادداشتهای توضیحی ۲-۳ و ۸-۳، نرخهای خرید نفت خام و فروش محصولات، مشابه سنوات گذشته بر اساس اعلامیه های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در حسابها اعمال شده است که با توجه به سوابق و شواهد موجود، نرخهای مزبور قطعی نبوده و قابل تغییر می باشد.

۷. وضعیت مالیات بر عملکرد و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده شرکت در یادداشت توضیحی ۱-۳-۱۹ به تفصیل منعکس گردیده است. با توجه به مقررات و سوابق مالیاتی شرکت و همچنین توجه به مبلغ ۹۳۲ر۵ میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده،  تعیین وضعیت قطعی مالیاتی شرکت منوط به رسیدگی و اعلام نظر نهائی مراجع ذیربط خواهد بود.

گزارش در مورد سایر اطلاعات

۸. مسئولیت سایر اطلاعات با هیئت مدیره شرکت است. "سایر اطلاعات" شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسیری مدیریت است. اظهار نظر این موسسه نسبت به صورتهای مالی، در برگیرنده اظهار نظر نسبت به "سایر اطلاعات" نیست و نسبت به آن هیچ نوع اطمینانی اظهار نمی شود.
در ارتباط با حسابرسی صورتهای مالی، مسئولیت این موسسه مطالعه "سایر اطلاعات" به منظور شناسایی مغایرتهای با اهمیت آن با صورتهای مالی یا با اطلاعات کسب شده از فرآیند حسابرسی و یا تحریف با اهمیت است. در صورتیکه این موسسه به نتیجه برسد که تحریف با اهمیتی در "سایر اطلاعات" وجود دارد، باید این موضوع را گزارش کند.
همانطور که در بخش "مبانی اظهار نظر مشروط" در بالا توضیح داده شده است، این موسسه توجه استفاده کنندگان را به آثار مورد مندرج در بند ۴ بر سایر اطلاعات جلب می نماید.

گزارش در مورد سایر الزامات قانونی و قراردادی

 ۹. پیگیری های انجام شده توسط شرکت جهت انجام تکالیف مقرر در مجمع عمومی عادی مورخ ۳۰ تیر ماه ۱۳۹۸ صاحبان سهام، علاوه بر موارد مندرج در بندهای ۶، ۷، ۱۲ و ۱۴ این گزارش، در خصوص اصلاح سیستم حسابداری صنعتی و یا ایجاد سیستم بهایابی مطلوب بهای تمام شده کالای فروش رفته و سایر هزینه های عملیاتی، اخذ اسناد مالکیت املاک واقع در بوستانو و همچنین تعیین تکلیف وضعیت نهایی پیمانکاران پروژه افزایش ظرفیت بنزین به نتیجه قطعی نرسیده است.

۱۰. معاملات مندرج در یادداشت توضیحی ۱-۳۵، به عنوان کلیه معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت که طی سال مالی مورد گزارش انجام شده و توسط هیئت مدیره از طریق صورتهای مالی به اطلاع این موسسه رسیده، مورد بررسی قرار گرفته است. معاملات مذکور با رعایت تشریفات مقرر در ماده قانونی یاد شده در خصوص کسب مجوز از هیئت مدیره و عدم شرکت مدیر ذینفع در رای گیری صورت پذیرفته و نظر این موسسه به شواهدی حاکی از اینکه معاملات مزبور با شرایط مناسب تجاری و در روال عادی عملیات شرکت انجام نگرفته باشد، جلب نگردیده است.

۱۱. گزارش هیئت مدیره درباره فعالیت و وضع عمومی شرکت موضوع ماده ۲۳۲ اصلاحیه قانون تجارت که جهت تقدیم به مجمع عمومی عادی صاحبان سهام تنظیم شده، مورد بررسی این موسسه قرار گرفته است. با توجه به رسیدگی‌های انجام شده، نظر این موسسه به موارد با اهمیتی که حاکی از مغایرت اطلاعات مندرج در گزارش مذکور با اسناد و مدارک ارائه شده از جانب هیئت مدیره باشد، جلب نگردیده است.

۱۲. ضوابط و مقررات تعیین شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص لزوم افشای بموقع صورتهای مالی حسابرسی شده و گزارش فعالیت هیئت مدیره به مجمع عمومی و گزارش تفسیری مربوطه برای سال مالی ۱۳۹۷، افشای فوری تغییر در ترکیب اعضای هیئت مدیره و نمایندگان اشخاص حقوقی و داشتن حداقل یک بازارگردان رعایت نشده، همچنین تائیدیه لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تغییر اساسنامه شرکت اخذ نگردیده است. مضافا  لزوم تصویب و پرداخت کمکهای بلاعوض در چارچوب مصوبه مجمع عمومی محترم صاحبان سهام را خاطرنشان می سازد.

۱۳. در اجرای ابلاغیه چک لیست کنترلهای داخلی حاکم بر گزارشگری مالی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، چک لیست مزبور مورد ارزیابی این موسسه قرار گرفته است. بر اساس بررسی انجام شده و با توجه به محدودیتهای ذاتی کنترلهای داخلی، این موسسه به مواردی حاکی از وجود نقاط ضعف با اهمیت کنترلهای داخلی حاکم بر گزارشگری مالی، طبق چارچوب فصل دوم دستورالعمل کنترلهای داخلی مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار، برخورد ننموده است.

۱۴. دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغیه مورخ ۱۲ آبانماه ۱۳۹۷ سازمان بورس و اوراق بهادار مورد ارزیابی این موسسه قرار گرفته و بر اساس رسیدگیهای بعمل آمده، مفاد مواد ۱۵، ۱۶، ۱۹، ۳۰، ۳۱ و ۴۲ دستورالعمل مذکور در خصوص تشکیل کمیته های "انتصابات" و "جبران خدمات"، بررسی اثر بخشی کمیته های حسابرسی و سایر کمیته های تخصصی، تعیین وظایف اعضای هیئت مدیره در قالب منشور هیئت مدیره و افشای گزارشات و مشخصات اعضای کمیته های تخصصی در پایگاه اینترنتی شرکت قابل توجه می باشد.

۱۵. در اجرای ماده ۳۳ دستورالعمل اجرایی مبارزه با پولشویی توسط حسابرسان، رعایت مفاد قانون مزبور و آیین نامه ها و دستورالعمل های اجرایی مرتبط، در چارچوب چک لیست های ابلاغی مرجع ذیربط و استانداردهای حسابرسی، توسط این موسسه مورد ارزیابی قرار گرفته و بر اساس بررسی های به عمل آمده، به موارد با اهمیتی که حاکی از عدم رعایت قوانین و مقررات یاد شده باشد، برخورد نگردیده است.

به گزارش بازار،  شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از ۹ شرکت پالایشی کشور است که در فضایی به وسعت تقریبی ۷۰۰ هکتار در کرانه شمالی آبهای خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث و در سال ۱۳۷۶ مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه به منظور تأمین بخشی از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده های مازاد تاسیس شده است.

این شرکت با میانگین حجم ماه ۸۳ میلیون واحد و سهام شناور ۱۱ درصد در تابلوی بورس ثبت شده که نشان از وضعت خوب نقدینگی این نماد می‌دهد. در ماه اخیر سهام این نماد روند صعودی داشته است. بر اساس ترازنامه مالی سود خالص این شرکت در سال ۹۸ حدود ۲۶.۳۸۰.۰۰۰ میلیون ریال بوده که نسبت به سال ۹۷ به دلیل تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۳۹۸ برابر مبلغ حدود ۷۲۰.۱۸۹.۰۰۰ میلیون ریال است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد افزایش داشته است. بخش عمدهی افزایش، ناشی از افزایش قیمت فرآورده و نرخ تسعیر ارز است.

کد خبر: ۲۹٬۲۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha