۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۰
مشکل بزرگ رمزهای یکبار مصرف چیست؟
نیاز اصلی بانکداری دیجیتال، تایید هویت کاربران حساب بانکی است

مشکل بزرگ رمزهای یکبار مصرف چیست؟

توسعه خدمات آنلاین به غیر رفاه خطراتی چون افزایش دزدی های آنلاین را نیز به همراه داشته و اکنون تایید هویت به روش های مختلف در حال بررسی است که با وجود مشکلاتی برای استفاده از رمزهای یکبار مصرف باید از روشی استفاده کرد که نه تنها صف های بانکی بلکه صف های فرودگاه ها و ثبت ساعت ورود و خروج کارمندان را نیز حذف می کند.

بازار؛ گروه بین الملل: نیازهای دنیای امروز متفاوت از دنیای گذشته است. یکی از این نیازها تایید هویت افراد در فضای آنلاین به خصوص در زمان استفاده از سیستم مالی است. مساله ای که امروزه بیش از هر روز دیگری مطرح است و راهکارهای زیادی برای آن ارایه شده است. ولی به نظر می رسد تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی وجود دارد.

به دنبال همه گیری کرونا و تعطیل شدن بسیاری از فعالیتهای اقتصادی و حتی آموزشی در دنیا، این سوال ایجاد شد که در زمان بروز بحران هایی این چنینی دنیا چگونه می تواند به کار خود ادامه دهد و هزینه های ناشی از بحران را به حداقل برساند. دور کاری و استفاده از تکنولوژی دو سیاستی بود که در بسیاری از کشورهای دنیا به عنوان راهکار مناسب معرفی شد و حتی خبرهایی مبنی بر ضرورت تغییر رویکرد دنیا نسبت به کار هم عنوان شد.  

سیستم مالی و بانکی دنیا هم در این روزها به سرعت تغییر می کند و تمامی تبلیغات در این زمینه است که برای انجام کارهای بانکی نیاز به حضور در بانک ندارید و در تمامی ساعات شبانه روز می توانید از خدمات بانکی بهره مند شوید. اما همین دنیای آنلاین خطرات زیادی را هم به همراه داشته است از جمله دزدی های آنلاین و دسترسی به حساب افراد و برداشت از حسابهای آنها. به همین دلیل است که مساله احراز هویت  افراد در فضای آنلاین به خصوص در زمانی که قصد استفاده از خدمات مالی و بانکی را دارند، یک مساله جدی است.

روشهای کنونی، ضعف های زیادی دارد
امروزه سوال این است که برای اینکه از هویت افراد اطمینان پیدا کنیم چه باید بکنیم؟چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم فردی که قصد استفاده از حساب بانکی را دارد، مالک حساب است؟

 بانکر در گزارش خود در مورد سیاستهایی که بسیاری از بانکهای امروزی در پیش می گیرند صحبت کرد و نوشت: «ایجاد یک حساب کاربری با رمز عبور و اطلاعات شخصی حساب یکی از سیاستهایی است که این روزها به کار می رود. ولی مشکل این جاست که اگر هر فردی به این اطلاعات دسترسی داشته باشد، مثلا شماره حساب را داشته باشد یا رمز عبور را بداند می تواند وارد حساب بانکی شود و تمامی خدمات بانکی را استفاده کند. پس این یک روش نادرست است و با این روش نمی توانیم اطمینان داشته باشیم که فرد استفاده کننده از خدمات بانکی همان مالک حساب است.» پس برای تشخیص هویت افراد باید چه کاری کرد؟ آیا راه های تازه تر و مطمین تری در دنیا وجود دارد یا خیر؟

پروسه تشخیص چهره، روشی برای احراز هویت غیر حضوری
 اما بعد از اینکه فرد در  نظام بانکی به صورت غیر حضوری ثبت نام کرد، برای هر بار استفاده از نظام مالی به صورت غیر حضوری نیاز دارد  هویتش بازهم تایید شود. برای این کار از پروسه های مختلفی استفاده می شود که یکی از آنها تشخیص چهره استفاده شود. این پروسه هم بسیار ساده است. تنها لازم است چهره فرد در مقابل  دوربین موبایل، کامپیوتر یا هر وسیله الکترونیکی که برای وارد شده به حساب کاربری فرد استفاده می شود، قرار بگیرد. البته پیش از آن فرد باید وارد حساب بانکی خود شود و در زمانی که نیاز به انجام تراکنش است، از او خواسته می شود تا با قرار دادن چهره اش در برابر دوربین  هویتش را احراز کند. در این صورت اطلاعات چهره فرد با تصاویر موجود از وی در سیستم مقایسه می شود و اطلاعات بیومتریک فرد تایید می شود.

به مدد استفاده از هوش مصنوعی و تکنولوژی های جدید جمع آوری اطلاعات، سیستم های شناسایی چهره با بالاترین سطح امنیت انجام می شود و یک روش بسیار قابل اعتماد برای شناسایی افراد است. این پروسه می تواند به سرعت انجام شود و اگر تصویر به درستی و با زاویه درست تهیه شود، می تواند ظرف چند ثانیه هویت فرد مورد تایید قرار بگیرد.

 این روش تعیین هویت که  امروزه در نظام بانکی کشورهای مختلف دنیا استفاده می شود، بعد از همه گیری کرونا و افزایش استفاده از تکنولوژی در فرودگاه ها، در هنگام ورود به ساختمان و برای ثبت ساعت ورود و خروج  کارمندان به محل کار نیز استفاده می شود. استفاده از این روش در فرودگاه ها هم باعث می شود تا پروسه بررسی مدارک افراد و تایید هویت آنها با سرعت زیادی انجام شود و همان طور که در بانکها دیگر خبری از صف های طولانی نیست، در فرودگاه ها هم می توان از صف های طولانی و ساعات زیادی انتظار خداحافظی کرد.

مشکل رمزهای یک بار مصرف
یکی از راه های دیگری که امروزه برای تایید هویت غیر حضوری بعد از ثبت نام اولیه در سیستم بانکی استفاده می شود، استفاده از رمزهای یک بار مصرف است. این رمزها که اخیرا در ایران هم رواج پیدا کرده است، تنها در صورتی امکان استفاده از خدمات مالی و بانکی را به فرد می دهد که از رمز یک بار مصرفی که به شماره موبایل او ارسال می شود، استفاده کند. از این طریق  احتمال دزدی  اطلاعات بانکی افراد و استفاده از منابع مالی به صورت آنلاین کاهش چشمگیری پیدا می کند و به همین دلیل مطلوبیت زیادی دارد. البته این روش یک ضعف بزرگ دارد. اینکه استفاده از حساب بانکی برای افراد در زمان سفرهای خارج از کشور وجود ندارد و این مساله به عنوان یک ضعف در دنیا مطرح است. اینکه فرد در زمان حضور در خارج از کشور نتواند  قبض های خود را پرداخت کند یا پولی را به حساب دیگران منتقل کند، یک معضل است که به نظر می رسد باید برای این مشکل چاره ای اندیشیده شود. شاید به دلیل همین ضعف است که بسیاری از کشورها روی سیستم احراز هویت از طریق تشخیص چهره کار می کنند و بر این باورند این روش می تواند در دنیای آینده کاربرد زیادتری داشته باشد.

ولی با توجه به رشد سریع تکنولوژی در دنیا ، به نظر می رسد  دنیای استفاده از حسابهای بانکی آنلاین هم به سرعت تغییر کند و روشهای تشخیص هویت کاربر اولین و اصلی ترین تغییراتی است که ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۲۹٬۲۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha