۲۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
۳ ایده برای فرار از بحران اقتصادی در آمریکا
۶ چالش مهم اقتصاد آمریکا کدامند؟ (بخش اول)

۳ ایده برای فرار از بحران اقتصادی در آمریکا

آنچه آمریکا اکنون به آن نیاز دارد برنامه اصلاحات اقتصادی جدیدی است که مورد حمایت یک اجماع حرفه ای و دو حزب باشد و بتواند برخی از مسائل سیاسی را به نفع نجات کشور از یک مسیر خطرناک حل کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ی با قلم «کارلوس روئا» با عنوان «فقط یک برنامه عظیم اقتصادی می تواند امریکای دونالد ترامپ را نجات دهد» منتشر نموده است. نویسنده مقاله معتقد است وضعیت اقتصادی در امریکا بی ثبات بوده و برنامه اصلاحات اقتصادی می تواند این وضعیت نابسامان را مدیریت کند.

ترجمه متن کامل مقاله در طی دو گزارش ارائه می شود.

اکنون ایالات متحده آمریکا در حال گذر از آنچه به عنوان «بحران عام» توصیف می شود، است. در این وضعیت با طغیانی بی وقفه از چالش ها که نه تنها موقعیت آن را در صحنه جهانی بلکه همچنین ثبات داخلی آن را نیز تهدید می کند، مواجه است. این چالش ها عبارتند از: موقعیت سیاسی بسیار پرتنش داخلی، مدیریت جنجالی ترین رئیس جمهور تاریخ اخیر؛ ظهور رقیب ژئوپلیتیکی رو به رشد یعنی چین، وقوع بیماری همه گیر جهانی کووید ۱۹ که باعث ایجاد فشارهای شدید اقتصادی در مناطق شهری و مرگ و میر بیش از ۱۱۰، ۰۰ آمریکایی شده است، ناآرامی ها، شورش ها و درگیری ها سراسر کشور ناشی از وحشیگری پلیس و ...

حتی قبل از وقوع بحران کرونا آمریکا از وضعیت نابسامان اقتصادی رنج می برد. اقتصاد آن مدتهاست که فعالیت خود را جهت خدمت به مردم امریکا متوقف کرده است. دستمزدهای واقعی - به جز برای ده درصد افراد - ثابت مانده و یا کاهش یافته است و حدود ۴۳ درصد آمریکایی ها برای ۱۵ دلار در ساعت یا کمتر کار می کنند. خانواده طبقه متوسط ‌تقریباً ۴۰۰۰ دلار دارایی نقدینگی دارند و در صورت اضطرار برای جمع آوری ۴۰۰ دلار مشکل دارند. در عین حال، هزینه های زندگی از جمله اجاره، تحصیلات و مراقبت های بهداشتی بسیار بالا رفته است. در حقیقت، بیش از ۱۰ درصد آمریکایی ها از خدمات درمانی بی بهره هستند و تعداد بسیاری دیگر نیز بیمه نیستند.

موقعیت سیاسی بسیار پرتنش داخلی، مدیریت جنجالی ترین رئیس جمهور تاریخ اخیر؛ ظهور رقیب ژئوپلیتیکی رو به رشد یعنی چین، وقوع بیماری همه گیر جهانی کووید ۱۹ که باعث ایجاد فشارهای شدید اقتصادی در مناطق شهری و مرگ و میر بیش از ۱۱۰، ۰۰ آمریکایی شده است، ناآرامی ها، شورش ها و درگیری ها  از جمله چالش های جدی است که امریکا با آن مواجه است

همه این موارد قبل از ضربه ویروس کرونا وجود داشت. از زمان وقوع بحران کرونا، ده ها میلیون آمریکایی بیکار شده اند که میلیون ها شغل احتمالاً برای همیشه از بین رفته اند. ویروس واقعیت وحشیانه و در عین حال ساده ای را در معرض دید قرار داده و آن این است که ایالات متحده  آمریکا  مانند یک ملت ناکام عمل می کند، منفعلانه اجازه تخریب نهادهای حساس و اقتصاد را به دست نخبگان دور از دسترس می دهد- امری که به نظر نمی رسد بتواند واقع بینانه چالش ها را با شرایط به سرعت در حال تغییر و پاسخگویی به تهدیدات ارزیابی کند.

 ناامیدی از این وضعیت بغرنج قابل لمس است. فراتر ازآن، اعتراضات علیه پلیس پس از مرگ جورج فلوید در برخی از شهرها با غارت و شورش شدید روبرو شده است. این رفتار فقط نتیجه خشم مردم در برابر رفتار نادرست پلیس نیست. بلکه در مورد موارد زیر نیز است : مردم آمریکا با شیوه های تجارت غارتگرانه، فقر در حال رشد، بدهی گسترده، خشونت مداوم و کوچک شدن فرصت اقتصادی مواجه هستند.

کاملاً واضح است که تقاضای گسترده ای درسراسر امریکا برای اصلاحات جدی اجتماعی، دولتی و اقتصادی وجود دارد. آنچه آمریکا اکنون به آن نیاز دارد برنامه اصلاحات اقتصادی جدید است که مورد حمایت یک اجماع حرفه ای و دو حزب باشد و بتواند برخی از مسائل سیاسی را به نفع نجات کشور از یک مسیر خطرناک حل کند.

تقاضای گسترده ای درسراسر امریکا برای اصلاحات جدی اجتماعی، دولتی و اقتصادی وجود دارد. آنچه آمریکا اکنون به آن نیاز دارد برنامه اصلاحات اقتصادی جدید است که مورد حمایت یک اجماع حرفه ای و دو حزب باشد و بتواند برخی از مسائل سیاسی را به نفع نجات کشور از یک مسیر خطرناک حل کند

 اقتصاد در دولت جدید نیز باید عهده دار این مسئولیت باشد که بار دیگر در صحنه جهانی رقابتی شود و خود را برای رقابت طولانی مدت قدرت با چین مهیا کند. این امر به سیاستگذاری جسورانه، استفاده از تغییراتی که در بحران های قبلی در تاریخ آمریکا به وجود آمده همراه با ایده های نوآورانه برای اصلاحات اقتصادی که رقابتی است، نیاز دارد.

به طور خاص سه ایده در این مطلب مطرح می شود: افزودن یک بخش جدید دولتی برای هماهنگی سیاست اقتصادی، تجاری داخلی و بین المللی؛ ایجاد سیستم بانکی دولتی برای تأمین اعتبار برای مشاغل و کارآفرینان مشتاق در سراسر کشور و اصلاح کدهای منطقه بندی زمین های موجود که  در ایالات متحده از آنها استفاده نمی شود -  در حالی که همزمان میلیون ها نفر از فرصت برای زندگی بهتر محروم هستند.

ایده اول : اگر ایالات متحده آمریکا بار دیگر رقابت جهانی را دنبال کند، ظرفیت صنعت استراتژیک خود را تمدید کرده و نیازهای اقتصادی داخلی را برطرف می کند،   بنابراین تدوین مکانیسم جدیدی که بتواند سیاست اقتصادی و تجارت را بهتر و هماهنگ تر کند، ضروری است. ایده برای چنین دپارتمانی سال گذشته توسط اساتید «تیموتی مایر» و «گانش سیتارامان» در دانشکده حقوق وندربیلت احیا شد. در مقاله ای این دو استاد خواستار ایجاد دپارتمان رشد اقتصادی و امنیت شدند که می تواند دفاتر، آژانسها و برنامه های متعددی را که هم اکنون مستقل هستند یا در ادارات دولتی موجود قرار دارند، ادغام کند.

یک بخش جدید فدرال با تمرکز بر همه موارد فوق می تواند همزمان به بسیاری موارد برسد از جمله پیشبرد منافع تجارت آمریکا در خارج از کشور و  بالا بردن وضعیت سیاستگذاری ژئو اقتصادی در دولت ایالات متحده آمریکا. با گردآوری اطلاعات ارزشمند اقتصادی که می تواند در اختیار کنگره، جامعه اطلاعاتی و عموم قرار گیرد، عملکرد مهم اطلاعاتی باید اجرا شود و تأثیر مضر گروههای ذینفع صنعت  در سیاست گذاری باید کاهش داده شود.

قطعا ایجاد این بخش جدید کار ساده ای نخواهد بود و ممکن است مخالفت حزبی با این طرح وجود داشته باشد. با توجه به سیاست آمریکا و ضرورت این اصلاحات و فواید قابل دستیابی آن باید به عنوان یک نقطه اجماع مورد حمایت دو حزب قرار گیرد.

ادامه دارد

کد خبر: ۲۸٬۹۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha