۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
 رشد نقدینگی عامل افزایش قیمت سکه و ارز
معاون سابق سازمان خصوصی سازی در گفتگو با «بازار»؛

رشد نقدینگی عامل افزایش قیمت سکه و ارز

غلامی می گوید؛ سیاست غلط بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی موجب شد تا سپرده ها از بانک ها خارج و جذب بازارهای موازی سفته بازی چون ارز و سکه شود.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: افزایش قیمت ها در بازارهایی چون ارز، سکه، طلا، خودرو و نیز رشد بی حد و حصر شاخص ها در بازار سرمایه ناشی از ورود سنگین نقدینگی به این بازارهاست. بازارهای رسمی و غیر رسمی که در خلاء نظارتها کنترل آنها از کف خارج شده و بعضا با نوسان شدید قیمتی که به اقتصاد کشور ضربه می زند همراه می شود.
دکتر اسماعیل غلامی در گفتگو با «بازار» به علت رشد قیمت ها و به هم ریختگی بازارها اشاره کرد و گفت: رویکرد بانک مرکزی در کاهش نرخ سود بانکی و رساندن آن به ۱۵ درصد باعث فرار سپرده ها  از سیستم بانکی و نشستن آن در بازهای موازی و سفته بازی شده است که نتیجه آن جز تشدید تورم، گرانی کالاهایی نظیر ارز، سکه،  خودرو و...چیز دیگر نیست و از طرفی کنترل بازارها را نیز از دست دولت خارج کرده است.

در شرایط تورمی نرخ سود بانکی باید افزایش می یافت نه کاهش
وی با بیان اینکه در شرایط تحریمی و تورمی بهترین راهکار برای حفظ نقدینگی و جلوگیری از ورود آن به بازارهای موازی افزایش نرخ سود بانکی است، افزود: سیاست افزایش نرخ سود سپرده های بانکی برای مهار رشد تورم و ممانعت از سفته بازی بهترین راهکاری است که باید مورد توجه قرار می گرفت اما دولت و در ذیل آن بانک مرکزی برخلاف چنین سیاست درستی نرخ سود بانکی را کاهش داد تا زمینه افزایش قیمتها در بازارهای موازی فراهم شود. این کارشناس اقتصادی به مزیت وجود نقدینگی در سیستم بانکی اشاره کرد و اظهار داشت: وجود نقدینگی در قالب سپرده در سیستم بانکی جلو سرعت گردش پول را در اقتصاد می گیرد و مانع از رشد تورم افسار گسیخته در کشور می شود.
معاون سابق سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: رشد قیمتها در بازارهایی چون سکه و ارز ناشی از ورد نقدینگی سیل آسا به این بازارهاست. البته منطق اقتصادی حکم می کند سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی هایشان آن هم در شرایط تورمی پول خود را به کالاهای ارزشی چون سکه و ارز تبدیل کنند که این موضوع باعث شکل گیری سفته بازی در بازار و افزایش قیمت ها شده است.

رشد نقدینگی و سرعت گردش پول با خروج سپرده های بانکی
غلامی به تبعات منفی کاهش نرخ سود سپرده های بانکی آن هم در شرایط تورمی کشور اشاره کرد و اظهارداشت: سیاست غلط کاهش نرخ سود، علاوه بر خروج سپرده ها از بازار رسمی و مطمئن بانکی، عواقبی چون رشد پرونده های قضایی و شکایت بازیهای برخی که با خروج سپرده از بانک به دلیل سود اندک آن، سرمایه خود را با هدف سود بیشتر در اختیار برخی قراردادهاند اما خیلی از آنها در باز پرداخت پول به صاحب مال ناتوانند شده است.
این کارشناس اقتصادی افزود: خروج سپرده ها از سیستم بانکی سیر رشد نقدینگی و سرعت گردش پول را در کشور افزایش می دهد و این روند باعث رشد نرخ تورم در بخش های مختلف اقتصادی می شود. نمونه آن رسیدن قیمت دلار به ۲۲ هزار تومان و قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی  قیمت سکه همچنین ورود پول به بازارهای غیررسمی است.

کد خبر: ۲۸٬۷۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha