۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
کرونای کشاورزی مهار شد؛ شکست سنگین ملخ‌ها در استان بوشهر
واکنش سریع به آفت خطرناک؛

کرونای کشاورزی مهار شد؛ شکست سنگین ملخ‌ها در استان بوشهر

بوشهر - اقدام سریع و محکم در مقابله با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر باعث شد تا حدود زیادی از ورود خسارت به اراضی کشاورزی و باغات استان بوشهر جلوگیری شود.

گروه استان‌ها؛ بازار: امسال دومین دوره هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر را شاهد بودیم؛ ملخ‌هایی که کیلومترها پرواز کرده و خود را به ایران رساندند که استان بوشهر نیز یکی از استان‌های درگیر با این آفت بوده است.

ملخ‌های صحرایی یک آفت بسیار خطرناک هستند که در صورت بی توجهی و عدم مبارزه مناسب می‌توانند به شدت تکثیر شده و بخش زیادی از اراضی منابع طبیعی، باغات و مزارع را از بین ببرند.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، امسال حجم ملخ‌ها در استان چند برابر شده و می‌طلبید که آمادگی لازم برای مقابله جدی با ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر ایجاد شود که اقدامات خوبی نیز صورت گرفت.

علی‌رغم اینکه سال گذشته ملخ‌ها خسارت‌هایی را به اراضی کشاورزی استان بوشهر وارد کردند، امسال با اقدام به‌موقع تیم‌های مقابله با ملخ‌ها در استان، شاهد ورود خسارت چندانی به اراضی کشاورزی و منابع طبیعی نبودیم.

۹۰ درصد شهرستان‌ها میزبان ملخ شدند
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: ۹۰ درصد از شهرستان‌های استان بوشهر درگیر حضور ملخ‌ها شدند ولی بیشترین مقابله با ملخ‌ها در شهرستان‌های دشتی، دیر، دشتستان و تنگستان بود.

خسرو عمرانی از سم‌پاشی حدود ۴۳ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر بر علیه ملخ‌های صحرایی خبر داد و بیان کرد: با ورود دوباره ملخ‌های صحرایی، اواخر سال گذشته عملیات ردیابی، پایش و مبارزه با این آفت آغاز شد.

وی استفاده از تجربیات سال قبل را از عوامل مبارزه موفق با ملخ‌ها در استان عنوان کرد و افزود: امسال شاهد افزایش بیش از ۱۰ برابری جمعیت ملخ‌ها در استان بوشهر بوده ایم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به کوتاه تر شدن زمان مقابله با ملخ‌های صحرایی، اظهار کرد: از دلایل کاهش زمان مقابله، پایش دقیق کانون‌های حضور ملخ‌ها بود.

وی از سختی‌های عملیات مقابله با ملخ‌ها، به حضور ملخ‌ها در مناطق صعب‌العبور اشاره کرد و افزود: عملیات مقابله با ملخ‌ها در استان بوشهر به پایان رسیده است و بوشهر از استان‌های موفق در مقابله با ملخ‌ها بوده است.

خسارتی وارد نشد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: سال گذشته عملیات مقابله با ملخ‌های صحرایی در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر انجام شد.

محمدتقی منوچهری با اشاره به اینکه سال قبله به جدود ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان بوشهر خسارت‌هایی وارد شده بود بیان کرد: امسال با مبارزه هدفمند و با پایش‌های دقیق، خسارتی به اراضی کشاورزی استان وارد نشد.

وی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی برای تامین سم و دیگر تجهیزات و امکانات مقابله با ملخ‌ها نداشته‌ایم تصریح کرد: آفت ملخ صحرایی در تمام کانون‌های آلوده این استان شامل مزارع ، باغ ها و عرصه های طبیعی پاکسازی شد.

عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال جاری به صورت دقیق و منظم انجام شد و خسارتی به مزارع و باغات و منابع طبیعی وارد نشد

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر به افزایش ملخ‌ها در استان اشاره کرد و ادامه داد: عملیات مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سال جاری به صورت دقیق و منظم انجام شد و خسارتی به مزارع و باغات و منابع طبیعی وارد نشد.

وی با اشاره به فعالیت ۶۰ گروه مبارزه و ردیاب، یک فروند هواپیمای سمپاش، ۹ دستگاه سمپاش یو ال وی و ۱۰۰ دستگاه سمپاش زمینی در مبارزه با ملخ‌ها خاطرنشان کرد: ۴۳ هزار هکتار از اراضی استان بوشهر علیه این آفت سم‌پاشی شد.

هم‌اکنون عملیات مقابله با ملخ‌های صحرایی پایان یافته است ولی این پایان کار نیست و احتمال حمله مجدد این آفت وجود دارد که باید آمادگی‌ها حفظ شود تا شاهد بروز خسارت به اراضی کشاورزی نباشیم.

کد خبر: ۲۸٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha