۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی‌کوپتر به ۷۸ فروند رسید
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:

واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی‌کوپتر به ۷۸ فروند رسید

سخنگوی سازمان هواپیمایی اقدامات توسعه ای سازمان هواپیمایی کشوری در صنعت هوانوردی را از زمان شروع دولت سیزدهم تشریح کرد و گفت: مجموع واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی‌کوپتر به ۷۸ فروند رسیده است.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، جعفر یازرلو سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، چهار راهبرد تاب‌آوری، توسعه، واردات هواپیما و ساخت و تولید هواپیماهای بومی را از برنامه‌ها و اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری برشمرد و گفت: تمرکز بر رویکرد جدید در صنعت هوایی کشور، در کنار کنترل و نظارت بر قیمت‌ها، خودکفایی در تعمیر قطعه و تامین برخی نیازهای صنعت با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان و بومی را می‌توان از جمله مهمترین اقدامات این سازمان به منظور ایجاد تحول و توسعه صنعت هوانوردی از ابتدای دولت سیزدهم به ویژه در طول سه سال گذشته برشمرد.

یازرلو، ابتدا به الحاق ۹۲ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۲ اشاره کرد و اظهار کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته، ۶۶ فروند هواپیما در تایپ‌های مختلف وارد کشور شد که هفت فروند هواپیمای سبک با کاربری‌های آموزشی بوده است.

وی افزود: در مدت یاد شده پنج فروند هلی‌کوپتر نیز وارد کشور شد؛ بر این اساس مجموع واردات هواپیماهای بزرگ، آموزشی و هلی‌کوپتر به ۷۸ فروند رسید.

یازرلو خاطرنشان کرد: با بررسی برخی هواپیماهای زمین‌گیر از نظر ایمنی و صرفه اقتصادی، تاکنون ۱۴ فروند هواپیما به ناوگان بازگشته و با در نظر گرفتن مجموع ناوگان وارداتی و اورهال شده، ۹۲ فروند هواپیما و هلی‌کوپتر از آغاز دولت سیزدهم تا پایان سال گذشته به ناوگان هوایی کشور ملحق شده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان‌کرد:‌ البته تاکنون ۵۰ فروند از این تعداد هواپیما به چرخه خدمت وارد شده و تعدادی دیگر در حال گذراندن مراحل رجیستر، چک و انجام عملیات فنی، و غیره است که به‌تدریج وارد ناوگان خواهند شد.

وی به افزایش تاب‌آوری ناوگان هواپیمایی مسافری کشور از طریق نوسازی موتور و قطعات آن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امروز از توان شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، در بومی‌سازی قطعات و تعمیر و نگهداری موتورهای هواپیما استفاده شده تا آنجا که برخی از کشورها برای تأمین قطعات و گرفتن خدمت تعمیر و نگهداری، به ایران می‌آیند و هواپیمایشان را به متخصصان ایرانی می‌سپارند.

یازرلو همچنین افزود: در زمینه روان‌کارها یا روغن‌های موتور هواپیما مشکلات جدی در کشور وجود داشت، اما با همکاری شرکت دانش‌بنیان در یک بازه زمانی کوتاه نه تنها تامین‌کننده نیاز خودمان هستیم بلکه به زمره صادرکننده این اقلام نیز تبدیل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه صنعت حمل‌ونقل هوایی در طول ۳۰ماه گذشته روند رو به رشدی را شاهد بوده است و در مقایسه عملیات‌های جابه‌جایی مسافر و نشست و برخاست هواپیماها نسبت به مدت مشابه سال‌های گذشته روند صعودی پروازها و مقاصد پروازی کاملا محسوس است، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری ضمن اولویت قرار دادن بحث ایمنی و امنیت هوانوردی، در بحث قیمت به عنوان یکی از مؤلفه‌های تأثیر گذار در حوزه کسب و کار، تابع سیاستگذاری‌های نهادهای ذی‌صلاح در تعیین قیمت و در چارچوب شورای عالی هواپیمایی است.

یازرلو گفت: سازمان هواپیمایی کشوری با نزدیک شدن به روزهای اوج سفرها از جمله ایام تابستان، عملیات پروازهای اربعین، تعطیلات نوروزی و ... به تقویت عرضه برای پاسخ به مازاد تقاضا و استفاده حداکثری از ناوگان هوایی شرکت‌های هواپیمایی برای پوشش تقاضا اقدام می‌کند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: علاوه بر صدور مجوز پروازهای برنامه‌ای برای شرکت‌های هواپیمایی نسبت به صدور مجوز پروازهای فوق‌العاده با اولویت پروازهای داخلی اقدام و به صورت مستمر در پایش و رصد شرکت‌های هواپیمایی و بازار فروش بلیت هواپیما برای پاسخ به مازاد تقاضا از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ایم.

یازرلو افزود: همچنین به منظور پاسداشت حقوق مسافر و مدیریت در لحظه و ساماندهی پروازها به ویژه در ایام اربعین و نوروز ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳، به راه اندازی مرکز مدیریت و کنترل پروازهای نوروزی با همکاری تمامی دست اندرکاران امر پرواز در محل سازمان هواپیمایی کشوری اقدام کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشوری در حوزه نرخ بلیت هواپیما تابع سیاست‌های مراجع ذی‌صلاح و تصمیم‌گیر بوده و در چارچوب وظایف نظارتی خود بر رعایت نرخ‌های تعیین شده، طبق مکانیزم‌هایی که در قوانین و مقررات کشور تعریف شده با معرفی متخلفان به مراجع و نهادهای ذی‌صلاح به منظور برخورد در حوزه گران‌فروشی اقدام می‌کند. بنابراین می‌توان به انجام پروازها در بالاترین سطح ایمنی و کیفیت و کسب رضایتمندی مسافران در دسترسی به تهیه بلیت و ثبت کاهش میانگین تاخیرات پروازی در نوروز امسال با ثبت ۱۵ دقیقه که در نوع خود کم‌نظیر بود را از عمده‌ترین اثرات بارز اقدامات توسعه‌ای این سازمان در طول سال گذشته اشاره کرد.

یازرلو ضمن اشاره به افزایش اعزام و پذیرش مسافر و همچنین نشست و برخاست هواپیماها در طول سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن گفت: در طول سال گذشته ۳۳ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۷۹۸ مسافر با ۲۸۸هزار و ۷۱۵ پرواز (نشست و برخاست) جابه‌جا شدند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری به افزایش سهم حمل ونقل هوایی در سفرها اشاره کرد و گفت: در مقایسه عملیات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته رشد ۷ درصدی در جابه جایی مسافر و نشست و برخاست هواپیماها را شاهد بودیم.

کد خبر: ۲۸۶٬۲۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha