۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۹
نبض بازار در دست محصولات باغی؛ قیمت‌های نوبرانه نصف شد
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

نبض بازار در دست محصولات باغی؛ قیمت‌های نوبرانه نصف شد

مشهد- اگر طی ماه گذشته برخی از باغداران پیش‌دستی کرده و محصولات خود را در قالب میوه‌های نوبرانه باقیمت‌های نجومی به فروش رساندند اما در حال حاضر با برداشت محصولات باغی در مشهد قیمت میوه حالت تعادلی به خود گرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: خراسان رضوی ازنظر سطح زیر کشت محصولات باغبانی در محصولاتی مانند گلابی، آلبالو، آلو، زعفران، زیره سبز، توت درختی، بادام و سماق رتبه اول کشور  و ازنظر سطح زیر کشت انگور، پسته، زرشک، عناب، انار و گیلاس رتبه دوم، توت نوغان رتبه سوم و در تولید گوجه‌سبز رتبه چهارم کشور را دارد.

از دو سال پیش با نام‌گذاری روز مزرعه در کشور در استان خراسان رضوی نیز جدول نام‌گذاری برخی روزها به نام برخی محصولات زراعی و باغی تهیه شد که طبق آن دوم تیرماه روز باغ گیلاس نام دارد.

در این میان گیلاس ازجمله میوه‌های پرطرفداری است که خراسان رضوی در تولید آن حرف برای گفتن بسیار دارد.

به‌طور حتم تمامی زائرانی که به مشهد سفر کردند با بسیاری از محصولات فراوری‌شده این محصول از کمپوت گرفته تا لواشک و خشکبار آشنا بوده و نام این محصول را حتی بر روی بسیاری از مجتمع‌های تجاری به چشم دیده‌اند.

قیمت‌شکنی تولیدات مشهد
خراسان رضوی باوجوداینکه پتانسیل قابل‌توجهی در تولید محصولات باغی دارد اما تا ماه گذشته قیمت هر کیلو گیلاس به میزان ۴۵ هزار تومان و زردآلو باقیمت ۶۰ هزار تومان چنین در اذهان خریداران تداعی می‌کرد که دیگر امسال می‌بایست قید خوردن این میوه‌ها را زد اما با برداشت میوه از سطح باغات شهر مقدس مشهد و عرضه آن در بازار در حال حاضر قیمت میوه‌های نامبرده شده به یک‌سوم و حتی یک‌پنجم قیمت‌های نوبرانه در ابتدای فصل رسیده است.

اگرچه بسیاری از مصرف‌کنندگان هنوز هم  ادعا می‌کنند که قیمت میوه با درآمد آن‌ها همخوانی ندارد اما در حال حاضر زردآلو درجه‌یک به قیمت ۱۲ هزار تومان، هلو و شلیل به ازای هر کیلو هفت‌تا ۹ هزار تومان و گیلاس قرمز به کیلویی ۱۵ هزار تومان در میوه‌فروشی‌های سطح شهر به فروش می‌رسد.

این قیمت‌ها در حالی است که بسیاری از فروشندگان و باغداران اذعان می‌کنند اگر امسال برودت هوا و بارش تگرگ محصولات سردرختی را از بین نبرده بود به‌طور حتم در حال حاضر قیمت این محصولات کمتر از نرخ فعلی در بازار می‌رسید.

خسارت به باغات
در همین رابطه مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه تگرگ و سرمازدگی‌های سال گذشته ۱۰ تا ۱۰۰ درصد به باغات شهرستان خسارت وارد کرد در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: یک هزار و ۶۳۰ هکتار از باغات شهرستان شامل درختان گردو، زردآلو، آلو و سیب در پی بارش تگرگ و سرمازدگی‌های اخیر در سال ۹۹ دچار ضرر شدند که بین ۱۰تا ۱۰۰درصد این ضرر وارده برآورد شد.

امید طهماسبی زاده افزود: البته خسارت سرما تنها خسارت وارده به حوزه کشاورزی مشهد و باغات نبود بلکه بارش‌های سیل‌آسا که منجر به جاری شدن سیل شد یک هزار و ۱۶۷ هکتار از سطوح زراعی که عمدتاً شامل گندم آبی، دیم، جو آبی و کلزا بودند نیز تا ۱۰۰درصد خسارت وارد کرد.

وی افزود: از سال گذشته تا فروردین‌ماه امسال در پی بارش‌های سیل‌آسای باران بسیاری از بخش‌های زیربنایی مانند قنوات، چاه‌های کشاورزی و کانال‌های آبیاری آسیب  وارد شد که این آسیب‌ها در کاهش محصولات باغی و زراعی تأثیرگذار بود.

گیلاس مهم‌ترین محصول باغی مشهد
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه سطح باغ‌های شهرستان مشهد۱۶ هزار و ۸۰۰ هکتار است اظهار کرد: سال گذشته میزان تولید محصولات باغبانی شهرستان مشهد ۱۰۴ هزار و ۴۷۵ تن بود که سهم میوه‌های دانه‌دار ۶۴ و هشت‌دهم درصد، میوه‌های هسته‌دار ۱۷ و دودهم درصد و سایر میوه‌ها ۱۸ درصد بود.

سال گذشته میزان تولید محصولات باغبانی شهرستان مشهد ۱۰۴ هزار و ۴۷۵ تن بود که سهم میوه‌های دانه‌دار ۶۴ و هشت‌دهم درصد، میوه‌های هسته‌دار ۱۷ و دودهم درصد و سایر میوه‌ها ۱۸ درصد بود

طهماسبی زاده بیان کرد: گیلاس از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان و به لحاظ اقتصادی در بین محصولات باغی از اهمیت ویژه‎ای برخوردار است.

هزینه کمتر برداشت بیشتر
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه گیلاس ازنظر زمان رسیدن تقریباً اولین محصول درختی است که همه‌ساله قبل از سایر محصولات به بازار عرضه می‎شود افزود: این موضوع اهمیت این محصول را در بین محصولات باغی بیشتر نمایان می‌سازد.

طهماسبی زاده با بیان اینکه همچنین به علت کوتاه بودن دوره باردهی، ازنظر مسائل داشت هزینه کمتری نسبت به سایر میوه‎های منطقه معتدله در بردارد، گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات گیلاس شهرستان مشهد ۵۸۰ هکتار شامل می‌باشد که رتبه سوم در استان را دارا می‌باشد و میزان تولید سالانه این محصول حدود سه هزار ۲۸۰ تن است.

وی رقم عمده گیلاس مشهد را تک‌دانه عنوان کرد و افزود: درصدی نیز به سایر ارقام مانند سیاه شبستر و زرد دانشکده(ارقام فرانسوی)اختصاص دارد.

تحقیق بر روی ارقام جدید
مدیر جهاد کشاورزی مشهد بابیان اینکه یکی از مسائل و مشکلات عمده درختان گیلاس خود ناسازگاری است، افزود: ارقامی که دارای ژنو تیپ خود ناسازگاری مشابه هستند، تشکیل یک گروه دگر ناسازگاری می‌دهند و قادر به گرده‌افشانی و تلقیح با یکدیگر نیستند.

طهماسبی زاده بیان کرد: به همین دلیل برای تشکیل میوه کافی و تجاری باید از ارقام گرده زای مناسب و سازگار استفاده شود که متأسفانه اکثر باغات گیلاس به دلیل کم آگاهی یا عدم رعایت این موضوع توسط باغداران ، دچار کاهش عملکرد می‌شوند.

وی تاکید کرد: تاکنون ارقام شبستر، سیاه مشهد، مجتهدی به‌عنوان گرده‎زای مناسب و سازگار معرفی و پیشنهاد شدند اما به‌تازگی ارقام خارجی مناسب‌تر که هنوز در مرحله تحقیقاتی می‌باشند شناسایی و در مرحله معرفی می‌باشند که اکیداً توصیه می‌شود باغداران گرامی به جهت افزایش عملکرد باغات گیلاس از این ارقام استفاده کنند.

خراسان رضوی قطب تولید گیلاس
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به پتانسیل‌های موجود در این استان در راستای تولید گیلاس به خبرنگار بازار گفت: میزان عملکرد و برداشت گیلاس از باغ‌های خراسان رضوی ۶ و نیم تن در هکتار است که متأسفانه این میزان امسال به دلیل پدیده سرمازدگی در فروردین‌ماه به میزان ۵۰ درصد کاهش یافت. 

خراسان رضوی با در اختیار داشتن بیشترین سطح باغ‌های گیلاس در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده این میوه پرمشتری در ایران است

علی ساربان بابیان اینکه این استان با در اختیار داشتن بیشترین سطح باغ‌های گیلاس در مقایسه با دیگر استان‌های کشور، بزرگ‌ترین تولیدکننده این میوه پرمشتری در ایران است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۱۸ هزار تن گیلاس از باغ‌های این استان برداشت شود. 

 وی تاکید کرد: در حال حاضر سطح باغات گیلاس استان شش هزار و ۶۶۴ هکتار است که شش هزار و ۱۲۵ هکتار آن را باغ‌های بارور تشکیل می‌دهند.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه بیشترین سطح باغ‌های گیلاس استان به ترتیب در شهرستان‌های چناران، طرقبه شاندیز و نیشابور قرار دارد، ادامه داد: از دو سال پیش با نام‌گذاری روز مزرعه در کشور، در خراسان رضوی نیز جدول نام‌گذاری برخی روزها به نام برخی محصولات وزرانی و باغی تهیه شد که طبق آن دوم تیرماه روز باغ گیلاس نام دارد.

کد خبر: ۲۸٬۶۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha