۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
کارگزاری ها حاضر به فعالیت در شهرستان‌های کوچک نیستند
عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس:

کارگزاری ها حاضر به فعالیت در شهرستان‌های کوچک نیستند

زنگنه، عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس بااشاره به اینکه بورس ظرفیت‌های زیادی دارد از انگیزه پایین کارگزاری‌ها برای راه اندازی دفاتر وشعب در شهرستان‌ها ابرازگلایه کرد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم با بیان اینکه در بعضی کارگزاری ها نوعی ترافیک وجود دارد، گفت: انحصار در فعالیت کارگزاران به این شکل است که سازمان بورس در یک مقطع خاصی مجوز برای تأسیس کارگزاری می داد. الان مدتی است که این مجوزها صادر نمی شود.

وی ادامه داد: صادر نشدن مجوز با این توجیه است که نسبت به برخی کشورها تعداد کارگزاری های دارای مجوز به نسبت جمعیت و کارگزاران بورسی بیشتر است.

تعارض منافع در کارگزاری ها داریم
وی ادامه داد: در حال حاضر تمام معاملات بورس در اختیار همین ۱۰۸ کارگزاری است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بخشی از این کارگزاری ها فقط مجوز گرفتند اما فعال نیستند، ادامه داد: در عمل کارگزاری های فعال شاید تقریبا به ۵۰ -۶۰ عدد برسد. در این بخش تعارض منافعی که وجود دارد.

وی سپس به این موضوع پرداخت که تعارض منافع در صدور مجوز به این شکل است که در اختیار مجموعه محدودی است و همچنین تعارض منافعی در بخش های مختلف داریم.

تلاش کم برای کیفی سازی خدمات کارگزاری ها
زنگنه همچنین از نبود دفاتر و شعب کارگزاری ها در برخی شهرها ابراز گلایه کرد و گفت: فردی که می خواهد در بورس کار کند دچار زحمت می شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه هیچ تلاشی برای کیفی سازی برای خدمات نمی کنند، گفت: ظرفیت عرضه اولیه در بورس بالاست که می توانیم برای توانمندسازی استفاده کنیم. بسیاری خانواده های محروم می توانند از ظرفیت آن استفاده کنند. اما درحال حاضر وقتی می رویم کارگزاری ها و به عنوان مثال می خواهیم ۱۰۰ هزار کد بورسی برای خانواده های محروم بگیریم صاحبان کارگزاری ها انگیزه ای ندارند چون منافع شان کافیست.

در بخش دیگری زنگنه گفت: در زیرساخت های -معاملاتی- بورس مشکل هست اما با راه اندازی کارگزاری های بیشتر ظرفیت شغلی را برای افرادی که در حوزه مالی فعال هستند، می توان مهیا کرد و بستر خدمات را ایجاد کرد.

کارگزاری هایی که از شهرهای بزرگ خارج نمی شوند
زنگنه با بیان اینکه کارگزاری ها حاضر نیستند در شهرهای کوچک فعالیت کنند، ادامه داد: اینها نیازی نمی بینند چنین اقدامی انجام دهند. در حالی که شرکت های کارگزاری مسئولیت بسط فرهنگ دارند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت و راه اندازی بورس در کشورهای توسعه یافته شروع شده است، ادامه داد: در کشورهای موفق ابتدا ظرفیت ها ایجاد می شود بعد فرهنگ سازی می کنند. اگر براساس برنامه ششم توسعه قرار است بازار سرمایه را تقویت کنیم ابتدا باید زیرساخت ها همچون بخش (IT) و پیشخوان های فعالیت بورسی [اشاره به کارگزاری ها و شعب و دفاتر] درست شود.

لزوم نظارت به فعالیت کارگزاری
در بخش دیگری از این برنامه محمودرضا خواجه نصیری نائب رئیس هیأت مدیره بورس تهران با بیان اینکه مشکل در نحوه ارائه خدمت، فراگیری خدمت و کیفیت خدمت هاست، گفت: باید به این هدف برسیم. افزایش تعداد کارگزاری ها می تواند رقابت ایجاد کند.

وی در توضیح اینکه فعالیت کارگزاری چگونه ترسیم شود، ادامه داد: اگر مجوزهای بیشتر بدهیم با این شرایط ممکن است آنها هم خدمت شان بهتر نشود. باید با یکسری فاکتورها بعد یکسال به آنها نظارت کنیم.

رضایت مردم برای خدمات کارگزاری ها معیار خوبیست
این مقام مسئول در بورس با بیان اینکه ایجاد این تصور که برای کارگزاران سرقفلی ایجاد شده است بدون اینکه در حوزه تکنولوژی، خدمات و ... پیشرفتی پیدا کنند آن را نادرست خواند.

وی همچنین گفت: از میزان رضایت مردم از خدمات کارگزاری، به عنوان عامل افزایش کیفیت کارگزاری ها می توان استفاده کرد.
خواجه نصیری سپس گفت: برنامه ریزی بدون توجه به کیفیت یک جانبه نگاه کردن است. کارگزاری ها باید رشد و رقابت کنند.

کارگزاری ها سهم مختلفی از معاملات دارند
وی ادامه داد: اگر قرار است به کارگزاری مجوز بدهیم باید سرمایه، تکنولوژی و امکانات به آنها بدهیم.

این مقام مسئول در بورس گفت: کارگزارانی داریم که ۲۰ درصد حجم معاملات بورسی در مجموعه آنها صورت می گیرد و کارگزارانی داریم که زیر ۱ درصد معاملات را دارند. کارگزاری که تکنولوژی و توان داشته باشد می تواند رشد کند.

وی گفت: همچون سیستم بانکی بر لایه ارزش افزوده می توان خدمات کارگزاری را رشد داد.

کد خبر: ۲۸٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha