۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۷
آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق|۲۶۶هزار تن محصولات کشاورزی صادر شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان:

آغاز واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق|۲۶۶هزار تن محصولات کشاورزی صادر شد

سنندج – اسکندری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از صدور مجوزهای لازم در راستای واردات میوه های گرمسیری از مرز رسمی باشماق مریوان خبر داد.

پیمان اسکندری در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به ایجاد زیرساخت های لازم در مرز رسمی باشماق مریوان در راستای تقویت صادرات و واردات محصولات کشاورزی، اظهار کرد: طی چند سال اخیر اقدامات خوبی در راستای توسعه صادرات محصولات کشاورزی در استان کردستان صورت گرفته و این اقدامات در راستای رشد صادرات موثر بوده است.

وی ادامه داد: مرز رسمی باشماق مریوان از جایگاه ویژه‌ ای در بین مرزهای رسمی کشور برخوردار است و در حال حاضر نقش مهمی در راستای تقویت مبادلات تجاری بین کشورهای ایران و عراق را در اختیار دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه بخش زیادی از صادرات کالا از مرزهای استان را محصولات کشاورزی تشکیل داده است، افزود: با توجه به رشد تولید محصولات کشاورزی در استان، روند صادرات این تولیدات نیز با افزایش مواجه بوده است.

وی با اشاره به صادرات ۲۶۶ هزار تن محصولات کشاورزی از باشماق مریوان به کشور عراق در سال گذشته، اضافه کرد: تنظیم و کنترل قیمت محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در سطح بازار از موارد مهمی است که همواره در دستور کار مدیران کشوری و استانی قرار دارد.

اسکندری یکی از نیازهای بازار با توجه به درخواست مصرف کنندگان، تهیه میوه‌های گرمسیری است، بیان کرد: با توسعه ظرفیت های زیرساختی و در راستای رونق بیشتر مرز باشماق و توسعه تجارت خارجی، پیگیری های لازم برای اخذ مجوز واردات میوه های گرمسیری از این مرز انجام شد.

وی ادامه داد: نزدیکی مرز باشماق به بندر لاذقیه سوریه نسبت به دیگر مرزهای ترانزیتی رسمی کشور موجب کاهش هزینه های حمل و صرفه جویی در زمان است و این مزیت ها توجیه های اقتصادی لازم برای واردات میوه گرمسیری از طریق این مرز را فراهم کرد.

وی با اعلام اینکه مجوز واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل از مرز بین‌ المللی باشماق مریوان توسط سازمان حفظ نباتات کشور صادر شد، افزود: با این اقدام نیاز بازار مصرف میوه ‌های گرمسیری در داخل کشور تامین می شود.

ربیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: زیر ساخت‌های لازم از جمله احداث ساختمان و ایجاد پست قرنطینه نباتی، بکارگیری نیروی متخصص و آموزش دیده و استقرار آزمایشگاه قرنطینه ای دولتی و خصوصی توسط این سازمان و اداره کل گمرک استان ایجاد شده است و با توسعه این زیر ساخت های گمرکی و پیگیری مستمر توانستیم مجوز واردات میوه های گرمسیری را از سازمان حفظ نباتات کشور دریافت کنیم.

وی یادآور شد: تجار می ‌توانند از اردیبهشت ماه سال جاری ضمن اخذ مجوزهای لازم اقدام به واردات میوه‌های گرمسیری از مرز باشماق مریوان کنند.

مرز رسمی باشماق در مریوان یکی از مهمترین مرزهای مشترک بین کشورها ایران و عراق به شمار می رود و بر اساس آمارهای اعلام شده طی چند سال اخیر رتبه اول بیشترین مبادلات تجاری بین دو طرف را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۲۸۵٬۶۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha