۱۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
ایجاد ۲ هزار شغل جدید در پیام/ روی خوش سرمایه گذاران به منطقه ویژه اقتصادی
گزارش بازار از البرز

ایجاد ۲ هزار شغل جدید در پیام/ روی خوش سرمایه گذاران به منطقه ویژه اقتصادی

کرج- منطقه ویژه اقتصادی پیام که در بخشی از مساحت ۱۰ هزار هکتاری فرودگاه بین‌المللی پیام کرج واقع شده یکی از ظرفیت های اقتصادی مهم استان البرز است که زمینه تبدیل به یکی از قطب های اقتصادی آینده کشور را دارد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: منطقه ویژه اقتصادی پیام که تا کنون در ۳ فاز فعالیت داشته و عملیات توسعه فاز چهارم آن نیز امسال آغاز شد بسیاری از شرکت های دارای فناوری های نوین و مرتبط با فناوری اطلاعات را در خود جای داده است و ۴ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای استان ایجاد کرده است. اگر چه بر اساس پیش بینی ها با توسعه فاز ۴ در سال جاری ۲ هزار شغل جدید و تا ۵ سال آینده ۱۰ هزار اشتغال آفرینی در این منطقه ایجاد می شود که نوید روزهای مثبت برای اشتغال استان است.

ایجاد ۱۰ هزار شغل در فاز ۴منطقه ویژه اقتصادی تا ۵ سال آینده
عضو هیات مدیره فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام در گفتگو با خبرنگار بازار به آغاز عملیات توسعه فاز ۴ منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرده و گفت: اکنون فاز۴ به عنوان بزرگترین فاز منطقه ویژه اقتصادی پیام با ۱۶۵ هکتار مساحت در ۷ پهنه در حال آماده سازیست که ۳ پهنه آماده و به شرکت ها واگذار شده است.
«ارسلان ذاکری افشار» با اشاره به اینکه بر اساس برنامه، بهره برداری کامل از این فاز تا ۵ سال آینده محقق می شود، اظهار کرد: ایجاد حدود۱۰ هزار اشتغال در افق ۵ سال آینده برای فاز۴ پیش بینی شده است. امیدواریم تقریبا ۲ هزار شغل بر اساس پیش بینی ها در سال جاری در این فاز ایجاد شود. اکنون سعی بر این است که شرکت های بزرگ و برند را در منطقه آورده و در واقع معیار ما این است که شرکت های مطرح را در فاز چهارم داشته باشیم.

به گفته ذاکری دارا بودن نخستین شهرک فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، استقرار دیتا سنترهای بزرگترین اپراتور کشور و راه اندازی محل نمایشگاه های دائمی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از ویژگی های این فاز است. از طرفی اختصاص بخشی با عنوان شهر سلامت که در حوزه تجهیزات پزشکی، آرایشی بهداشتی و دارویی است نیز در این فاز صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۲۳۰ شرکت در منطقه اقتصادی مستقر هستند، گفت: حدود۹۰ واحد تولیدی فعال در منطقه اقتصادی وجود دارند و باقی نیز در حال ساخت و ساز هستند. حدود ۱۲ واحد راکد هم داریم که با برنامه ریزی قصد فعال کردن آن ها را داریم.

عضو هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی پیام به میزان اشتغال ایجاد شده در منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرده و افزود: اکنون حدود۴ هزار اشتغال مستقیم و غیر مستقیم در ۳ فاز از منطقه ویژه اقتصادی پیام ایجاد شده است و بیش از ۲ هزار نفر به صورت مستقیم در این ۳ فاز مشغول به کار هستند.

وی به زمینه فعالیت شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پیام اشاره کرده و تصریح کرد: از آنجایی که منطقه ویژه اقتصادی پیام زیر مجموعه وزارت ارتباطات است، حوزه فعالیت شرکت هایی که جذب می شوند نیز در زمینه آی تی، آی سی تی، الکترونیک، تجهیزات پزشکی و صنایع "های تک" است؛ در واقع شرکت هایی که فناوری های نوین داشته باشند.

استقبال سرمایه گذاران از منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۸
ذاکری با بیان اینکه از ۲ سال گذشته اتفاقات خوبی از جمله ارتقا شرایط فرودگاه و افزایش سرمایه گذاری در منطقه رخ داده است، اظهار کرد: سال گذشته مجوز مسافری فرودگاه اخذ شد و پروازهای مسافری به مقصد مشهد و کیش و اهواز انجام می شود که به تبع آن در حوزه سرمایه گذاری نیز اتفاقات خوبی رخ داده است ؛ به گونه ای که درسال ۹۸ به اندازه کل سال های فعالیت فرودگاه پیام سرمایه گذار جذب شده است و حجم سرمایه گذاری اولیه در سال ۹۸ حدود ۱۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. از لحاظ مساحت زمین در سال ۹۸ ، ۶۰ هکتار زمین واگذار شده است در حالی که این رقم در کل سال های فعالیت پیام ۵۰ هکتار بود است.

عضو هیات مدیره فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقصادی پیام با تاکید بر اینکه باید زیر ساخت های لازم برای جذب سرمایه گذاران فراهم شود، گفت: از آنجایی که مجموعه فرودگاه و منطقه اقتصادی دولتی است، به دلیل محدودیت منابع دولتی برای فراهم کردن زیر ساخت هایی چون آب، برق و گاز نیاز به کمک داریم بنابراین به سمت جذب مشارکت بخش خصوصی با مدل های مختلف سرمایه گذاری رفته ایم. ۳۶۰۰ هکتار زمین در اختیار منطقه اقتصادی است که نیاز به آماده سازی دارد.

ذاکری منطقه ویژه اقتصادی پیام را یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی کشور در آینده دانسته و اظهار کرد: این منطقه ازظرفیت بالایی برای جذب سرمایه گذار برخوردار است و سرمایه گذاران زیادی نیز به ما مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های دانش بنیان مستقر در منطقه ویژه از تسهیلات ویژه ای برخوردار می شوند، تصریح کرد: مانیز برنامه ویژه ای برای این موضوع داریم و طرح های مصوب شرکت های دانش بنیان در مجموعه هیات مدیره در اولویت است. از طرفی سعی می شود بیشترین امکانات در اختیارشان قرار داده شود. علاوه بر این شرکت های دانش بنیان مستقر در مناطق ویژه و آزاد بر طبق تعرفه، از ۲۵ درصد معافیت در همه هزینه ها برخوردار هستند که می تواند مزیت خوبی برای استقرار آن ها در منطقه باشد و از لحاظ هزینه های اجاره بها، مجوزها و ... از تخفیف برخوردار می شوند.

رشد ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام

مدیرعامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام نیز از رشد ۳۰ درصدی سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی پیام خبرداد و گفت: درخواست سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی در خرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشدی ۳۰ درصدی داشته است.
به گفته «نادر ثناگو مطلق» در خرداد ماه امسال ۲۱ مورد درخواست سرمایه گذاری در منطقه صورت گرفته که درصد تحقق عملکرد این ماه نسبت به برنامه امسال ۸۶ درصد است.
وی همچنین از گسترش زیرساخت ها با هدف گسترش سرمایه گذاری داخلی و خارجی در منطقه خبرداد و گفت: به منظور حضور هر چه بیشتر سرمایه گذاران خارجی و داخلی، تسهیلاتی در منطقه فراهم و با هدف امنیت سرمایه گذاری زیر ساخت ها را مهیا می کنیم.

وی اضافه کرد: اکنون شرکت های مختلف بین المللی در منطقه در حال سرمایه گذاری هستند و یکی از اولویت های منطقه ویژه اقتصادی پیام این است که زمینه حضور این شرکت ها هر چه بیشتر فراهم شود.

ثناگو مطلق گفت: در سال جهش تولید، مجموعه پیام با هدف تحقق هر چه بیشتر این شعار و حمایت از سرمایه گذاری داخلی، اقدام به بستر سازی و ایجاد زیر ساخت های مورد نیاز کرده است؛ از این رو شاهد حضور و سرمایه گذاری قابل توجه ای از شرکت ها به خصوص در بخش آی.سی. تی و دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام هستیم.

منطقه ویژه اقتصادی پیام با برخورداری از برخی ویژگی های زیر بنایی از جمله دسترسی به راه های زمینی و هوایی و مجاورت با فرودگاه بین المللی پیام، نزدیکی به پایتخت و قرار گرفتن در البرز به عنوان یکی از قطب های صنعتی کشور، ظرفیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یکی از قطب های اقتصادی کشور را دارد. از طرفی توسعه این فرودگاه و منطقه ویژه اقتصادی با توجه به همسو بودن با هدف جهش تولید یکی از موارد مورد تاکید استاندار نیز هست. بنابراین امید می رود با شناساندن هر چه بیشتر ظرفیت ها و جذب اعتبارات دولتی برای توسعه هر چه بیشتر زیر ساخت های این منطقه زمینه توسعه و اشتغال آفرینی منطقه ویژه پیام به عنوان یکی از قطب های مهم اقتصادی کشور فراهم‌شود.

کد خبر: ۲۸٬۵۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha