۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۷
انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲| صرفه جویی یک میلیارد دلاری انتقال سوخت با خطوط لوله
مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت:

انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده در ۱۴۰۲| صرفه جویی یک میلیارد دلاری انتقال سوخت با خطوط لوله

رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ازانتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده به وسیله خطوط لوله در۱۴۰۲خبر داد و گفت: این کار باعث صرفه جویی ۱.۷ میلیارد لیترگازوییل به ارزش یک میلیارد دلار شد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: ارسلان رحیمی، مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشستی خبری با بیان اینکه «روند انتقال در سال ۱۴۰۲ افزایشی بوده است»، گفت: در سال گذشته ۱۳۷ میلیارد لیتر مواد نفتی از مبادی تولید به مقاصد مصرف ارسال شده است

وی ادامه داد: از مجموع این انتقالات ۷۱ میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و ۶۶ میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فرآورده نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: آمار گویای این است که باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۱، ۱۳۲ میلیارد لیتر مواد نفتی انتقال داده شده و در سال گذشته، ۱۳۷ میلیارد لیتر که نشان دهنده رشد ۳.۷ درصدی در فرآیند انتقال است.

رحیمی با بیان اینکه انتقال ۱۳۷ میلیارد لیتر نفت و فرآورده با خطوط لوله معادل تردد ۵.۵ میلیون نفتکش ۲۵ هزار لیتری است، گفت: در صورت تردد این تعداد نفتکش، سالانه ۲.۵ میلیارد لیتر گازوئیل صرف سوخت این تفتکش‌ها خواهد شد، که در مقایسه‌ با مصرف ۸۰۰ میلیون لیتری سوخت در جابه‌جایی با خطوط لوله، سالانه ۱.۷ میلیارد لیتر به ارزش یک میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل رخ می‌دهد.

او همچنین درباره اینکه چه میزان صرفه جویی از طریق انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به خطوط لوله صورت می‌گیرد، خاطر نشان کرد: هزینه انتقال نفت و فرآورده های نفتی از طریق طریق کشتی ۹ الی ۱۰ برابر خطوط لوله است.

سرقت از خطوط لوله کمتر شد

او اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۱ مورد تعرض به خطوط لوله انتقال نفت ایران رخ داد که با اقدامات به‌موقع، از این تعداد ۲۵ مورد به برداشت نفت یا فرآورده منجر نشد.

وی افزود: نسبت به سال ۱۴۰۱ که ۴۷ مورد انشعاب غیرمجاز با ۳۵ مورد برداشت نفت‌ یا فرآورده داشتیم، میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش داشته است.

رحیمی افزود: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خودکفایی کامل داریم و در سال گذشته بالغ بر ۹۸ درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه‌ها از ساخت داخل بوده است.

در سال جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد که اصلی‌ترین آن‌ها خط لوله ۲۶ اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه و خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه اهواز به اندیمشک خواهد بود

۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده می شود

او در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت پیشرفت پروژه ها ادامه داد: در سال جدید حدود ۱۰۰۰ کیلومتر به خطوط لوله کشور افزوده خواهد شد که اصلی‌ترین آن‌ها خط لوله ۲۶ اینچی رفسنجان به بندرعباس، خط لوله تبریز به ارومیه و خط لوله ۲۲۸ کیلومتری رفسنجان به یزد و خط لوله نظامیه اهواز به اندیمشک خواهد بود.

به گفته این مقام مسئول، خط لوله صادراتی نفت خام گوره به جاسک قرار است توسط شرکت ملی نفت ایران تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تکمیل خط دوم ۲۶ اینچ بندرعباس به رفسنجان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با یک خطی که در این مسیر داریم، تجمع فرآورده را در بندرعباس داریم که با بهره‌برداری از خط دوم، این مشکل برطرف خواهد شد.

رحیمی تصریح کرد: با بهره‌برداری از چهار خط لوله جدید انتقال شامل خط انتقال ۴۴۹ کیلومتری بندرعباس - سیرجان - رفسنجان، ۱۲۵ کیلومتری نظامیه به اهواز، ۹۹ کیلومتری یزد - نائین و ۲۲۰ کیلومتری تبریز - خوی - ارومیه در سال ۱۴۰۳ نزدیک به یک هزار کیلومتر به طول خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور افزوده خواهد شد. هم‌اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده‌های نفتی در کشور وجود دارد که این متراژ با اضافه‌شدن خطوط جدید به ۱۵ هزار کیلومتر خواهد رسید.

وی افزود: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده‌اند، بلکه در مرحله طراحی هستند و به دلیل بزرگ بودن این پروژه‌ها، اینطور نیست که تا دو سال آینده انتظار بهره برداری از آنها را داشته باشیم.

رحیمی ادامه داد: سال گذشته ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون لیتر فراورده به ۱۹ نیروگاه کشور منتقل شد و برنامه داریم که نیروگاههای دیگر هم به خط لوله انتقال متصل شوند.

سازمان برنامه و بودجه بخشی از بودجه مان را پرداخت نکرد

او همچنین در پاسخ به سوال بازار درباره مطالبات این شرکت نیز گفت: بر اساس قانون باید یک دوازدهم بودجه به ما اختصاص پیدا کند که در سال گذشته بخشی از این بودجه از طریق سازمان برنامه و بودجه پرداخت نشده است. با این وجود کار تامین مالی تمامی پروژه ها صورت گرفته و مشکل خاصی از این جهت وجود نداشته است.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را ۲۵ تا ۳۰ سال اعلام کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران ۳۳ سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی کشور ۳۷ سال است اما با رسیدگی به‌موقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره‌برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرایی می‌شود.

کد خبر: ۲۸۵٬۳۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha