۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
بزرگترین پروژه علمی کشور در انتظار تامین اعتبار است
معاون رئیس جمهور:

بزرگترین پروژه علمی کشور در انتظار تامین اعتبار است

قزوین - معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: پروژه چشمه نور به عنوان بزرگترین پروژه علمی کشور امروز در انتظار تخصیص اعتبار سه هزار میلیارد تومانی است.

به گزارش خبرنگار بازار، سورنا ستاری ظهر سه شنبه در حاشیه سفر یکروزه خود به قزوین با آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین در دفتر امام جمعه استان دیدار کرد.

وی در این دیدار با اشاره به مشکلات اعتباری حاکم بر کشور گفت: امروز پروژه چشمه نور به عنوان بزرگترین پروژه علمی کشور در انتظار تخصیص اعتبارات است و برای تکمیل آن به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وی بیان کرد: مذاکراتی برای آغاز کار انجام شده است اما باید قبول کرد این پروژه پیشرفت قابل قبولی ندارد و تزریق اعتبارات می‌تواند به روند اجرای آن سرعت بخشد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: تکمیل این پروژه زیرساخت‌های علمی و توسعه‌ای کشور را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد و می‌تواند بزرگترین اقدام ما در حوزه حمایت از علم و فناوری باشد.

ستاری گفت: چشمه نور  با تجهیز امکانات و زیرساخت‌های علمی و فناوری پیشرفته کشور را تامین می‌کند اما تلاش ما استفاده از توانمندی داخلی و طراحی و تولید قطعات توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی است.

وی خاطرنشان کرد: نحوه تامین اعتبارات و تخصیص آن به این پروژه طی جلساتی که برای چند ماه آینده برنامه ریزی شده است تصمیم گیری می‌شود و هدف گیری ما تکمیل این طرح طی پنج سال است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده است که اکنون با رویکرد ساخت و تامین قطعات از داخل از کشور در تلاشیم تا پروژه به بهره برداری برسد.

ستاری بیان کرد: امروز محققین، پژوهشگران و جوانان ایرانی ظرفیت‍‌های فراوانی در انواع علوم از خود به نمایش گذاشتند اما زیرساخت‌های توسعه این ظرفیت‌ها درکشور وجود نداشت و با همه این محدودیت‌ها امروز بیش از ۱۳ درصد از مطالعات و مقالات انجام شده در حوزه کرونا در تمام جهان به دانشمندان ایرانی تعلق دارد.

وی گفت: اگر چشه نور به بهره‌برداری برسد قطعا سهم مردم ایران از این پیشرفت‌های علمی چندین و چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

درآمد دانشگاه‌ها باید از محصولات دانش بنیان باشد
معاون علمی و فناوری رئیس جهمور با انتقاد از روند درآمدی در برخی از دانشگاه‌های کشور گفت: باوجود ظرفیت‌های گسترده علمی و پژوهشی در کشور دانشگاه‌های ما هنوز با مسئله و چالش درآمد مواجه هستند در حالی که با تکیه بر حوزه دانش بنیان و حمایت از واحدهای فعال در این بخش می‌توانستیم درآمدهای خوبی را برای دانشگاه‌ها کسب کنیم.

ستاری عنوان کرد: امروز این ظرفیت در کشور وجود دارد که درآمد دانشگاه‌ها از محل محصولات دانش بنیان تامین شود و جوانان فعال و اندیشمند زیادی نیز در انتظار حمایت دانشگاه‌ها هستند و در صورتی که شرایط کار و پژوهش مهیا شود قطعا می‌توان از این شرکت‌های دانش بنیان درآمدزایی خوبی داشت.

وی گفت: امروز چالش تامین زمین برای مراکز علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد و رویه غلط خریداری زمین از دولت ایجاد شده است که هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد در حالی که با برنامه ریزی درست می‌وان از امکانات موجود استفاده کرد بر همین اساس امروز ما آمادگی این را داریم که ساختمان‌های بلااستفاده موجود در استان را شناسایی و با نوسازی در اختیار واحدهای دانش بنیان قرار دهیم.

دانشگاه‌ها در برابر مشکلات اجتماعی وظیفه دارند
معاون رئیس جمهور بیان کرد: دانشگاه امروز فقط محلی برای ارائه آموزش‌های آکادمیک نیست بلکه از نظر ما دانشگاه در مقابل مشکلات اجتماعی و بدنه جامعه مسئولیت دارد و باید نسبت به اتفاقات جامعه و جهان خود حساس باشند.

ستاری خاطرنشان کرد: دانشگاه نسبت به مشکلات مردم وظیفه دارند و باید برای عبور از چالش‌ها و مشکلات با مردم همراه باشند از این رو امروز می‌بینیم که دانشگاه‌های ما در مقابل ویروس کرونا عملکرد خوبی از خود نشان دادند و برای رفع این مشکل جهانی تلاش کردند.

وی افزود: قطعا با تلاش دانشگاهیان ما بوده است که امروز دستگاه‌های داخلی تولید ماسک در کشور طراحی و ساخته می‌شود و گام‌های بزرگی نیز در مسیر تولید واکسن برای مقابله با این ویروس برداشته شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: باوجود همه مشکلاتی که سال گذشته بر کشور حاکم بود شاهد رشد هشت درصدی در تولیدات علمی و مقالات دانشجویان و پژوهشگران ایرانی در سطح بین المللی هستیم که تلاش ما برای پیشرفت را به دنیا نشان می‌دهد.

دانشگاه‌های قزوین وظایف خود را نسبت به دانش‌بنیان‌ها انجام نمی‌دهند

معاون رئیس جمهور با اشاره به رشد شرکت‌های دانش بنیان در قزوین گفت: خوشبختانه در هر سفر به استان شاهد رشد کیفیت و کمیت فعالیت شرکت‌های دانش بنیان هستیم اما همچنان احساس می‌شود دانشگاه‌های استان نسبت به شرکت‌های دانش بنیان بی‌تفاوت هستند.

ستاری گفت: دیدگاه و نگرش این دانشگاه‌ها نسبت به شرکت‌های دانش بنیان در توسعه مشارکت و فعالیت این واحدها بسیار موثر است و برای پیشرفت این واحدها نیازمند ایجاد عزمی همگانی در استان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: تحقق اقتصاد دانش بنیان در استان نیازمند عزمی همگانی و تلاشی جمعی است و تا زمانی که اراده این مسئله در استان به یک فرهنگ تبدیل نشود نمی‌توان انتظار تغییراتی گسترده داشت.

بخش خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان همراه می‌شود
هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تلاش استان برای همراه کردن بخش خصوصی با شرکت‌های دانش بنیان بیان کرد: استان قزوین امروز برخی از ظرفیت‌ها را در بخش دانش بنیان شناسایی کرده است و در تلاشیم تا با مشارکت بخش خصوصی بتوانیم این توانمندی و ظرفیت استان را به بهترین شکل بسط و توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه صنعت داخلی جز با تحقیق، پژوهش و کمک قشر دانشگاهی کشور امکان پذیر نیست و این در حالی است که امروز شرکت‌های دانش بنیان ما نیز به سرمایه و حمایت اقتصادی فعالین صنعتی نیاز دارند که کنار هم قرار گرفتن این دو قشر می‌تواند در نهایت به رونق اقتصادی و پیشرفت در ابعاد مختلف منجر شود.

استاندار قزوین اذعان کرد: همراهی این دو بخش می‌تواند به تولید ثروت، رونق اقتصادی و جهش تولید منجر شود و قطعا در این مسیر همراهی علم و دانش بسیار اثربخش است.

جمالی‌پور گفت: برای تحقق این مسئله و تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استان اقداماتی انجام شده است اما هنوز نیازمند رایزنی و برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم به زودی شاهد تحقق این مسئله در استان باشیم.

علم و فناوری تجلی قدرت خدا در ابزاری انسانی است
آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان قزوین در بخش دیگری از این دیدار با اشاره به تاثیر علم و قدرت الهی در زندگی انسان بیان کرد: علم و فناوری تجلی قدرت خدا در ابزاری انسانی است که زندگی را برای بشر تسهیل کرده است.

وی بیان کرد: فاصله گرفتن از آموزه‌های دینی و مذهبی به بهانه تکیه بر دانش و علم منطقی نیست چرا که همین علم و فناوری قدرتی از خداوند است که به بشر عنایت شده تا بهتر و آسان تر زندگی کند.

امام جمعه قزوین گفت: خوشحالیم که امروز دانشمندان و محققین کشور ما به این علوم دست پیدا کرده اند و با آن می‌توانند بخشی از مشکلات جامعه را درمان کنند و امیدواریم زیرساخت‌های توسعه علمی در کشور بیش از پیش مهیا شود.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: توسعه و پیشرفت انسان به معنای بی نیازی او نیست و باید برای توسعه علوم تلاش کنیم.

کد خبر: ۲۸٬۵۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha