۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۰
کشاورزان ایلامی در انتظار کمباین| وعده جهاد کشاورزی برای حل مشکل
بازار گزارش می دهد؛

کشاورزان ایلامی در انتظار کمباین| وعده جهاد کشاورزی برای حل مشکل

ایلام- کمبود کمباین پیشرفته برای برداشت محصول غلات شامل گندم، جو و کلزا نگرانی کشاورزان ایلامی را به همراه داشته و کماکان کشاورزی در این استان را با مشکل روبرو کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: استان ایلام به دلیل تنوع آب‌وهوایی نقش پررنگی را در تولید محصولات کشاورزی در سطح کشور دارا است، به گونه ای که یکی از استان‌های مستعد کشور در زمینه تولید محصولات کشاورزی محسوب می شود.

امسال نیز همچون سنوات گذشته کشاورزان زمین های خود را به کشت گندم، جو و کلزا اختصاص داده اند، البته با این تفاوت که سالهاست دیگر کشاورزان داس‌ها را غلاف کرده‌اند و در گرمای بهار و تابستان این کمباین‌ها هستند که در هنگام درو به جای دستان دروگرها، داس مه نو را در مزارع به گردش درمی‌آورند تا حاصل یک سال تلاش را از خوشه‌ها جدا کنند.

البته این موضوع نیز خود مشکلات بسیاری به همراه دارد، چرا که هر ساله کشاورزان ایلامی برای برداشت محصول خود با کمبود کمباین و بالا بودن هزینه اجاره آن رو به رو هستند و اکنون نیز که فصل برداشت محصولات کشاورزی در حال آغاز است این موضوع مجدداً نگرانی کشاورزان هم استانی را به همراه داشته است.

متاسفانه کمبود کمباین برای برداشت به موقع گندم، جو و کلزا افزون بر اینکه هزینه نگهداری و تاخیر در آغاز کشت پاییزه افزایش می‌دهد، موجب می شود تا کشاورزان که طی حدود ۹ماه برای کاشت و داشت محصول فعالیت کرده‌اند، با خسارت‌های متعدد ناشی از چرای دام، حوادثی مانند آتش سوزی مزارع و ریزش محصولات مواجه شوند.

نابودی دسترنج برخی از کشاورزان

احمد نعیم زاده یکی از کشاورزان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که کشاورزان گندم و جو کار استان ایلام با آن مواجه هستند، کمبود ماشین آلات کشاورزی به خصوص کمباین در فصل برداشت محصول است.

وی افزود: طی سال‌های گذشته با شروع فصل برداشت محصولات کشاورزی، کمبود کمباین مشکلات بسیاری را برای کشاورزان در پی داشت که این امر به نابودی دسترنج برخی از کشاورزان منجر شد.

کشاورزان ایلامی در انتظار کمباین| وعده جهاد کشاورزی برای حل مشکل

روح الله اسدیان یکی دیگر از کشاورزان ایلامی به خبرنگار مهر گفت: تنها باید جای کشاورزان در گرما و سرما بود تا رنجی که برای به بار آوردن محصولاتشان کشیده می شود را درک کرد.

کارشناس کشاورزی: کمبود کمباین پیشرفته برای برداشت محصول غلات شامل گندم، جو و کلزا کشاورزان ایلامی را با مشکل روبرو کرده و این مسئله چند سالی است که هنگام برداشت محصول گریبانگیر کشاورزان این استان شده است

وی افزود: زمان درو و برداشت به موقع محصول از مزارع برای کشاورزانی که یک سال برای به ثمر نشاندن محصولات مختلف زحمت کشیده‌اند بسیار مهم است، زیرا علاوه بر حوادثی همچون آتش سوزی و چرای بی رویه، با توجه به گرمای بیش از حد هوا تاخیر در برداشت محصول، میزان ریزش و پرش خوشه هنگام درو را افزایش می‌دهد که این موضوع خود سبب هدر رفت دسترنج کشاورزان می شود.

کمبود کمباین و هزینه های گزاف آنان

مهناز رضایی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: غلاتی مانند گندم و جو از محصولات استراتژیک محسوب می شوند و افزایش تولید این محصولات علاوه بر خودکفایی و قطع نیاز به واردات، در زمینه صرفه جویی ارزی نیز برای استان اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: چند سالی است با تدابیر مناسب و اخذ اقداماتی مانند توسعه زیرساخت‌های آبیاری نوین، تامین بذر مناسب با شرایط اقلیمی هر منطقه و خرید تضمینی و… گام‌های موثری برای افزایش تولید و بهره وری از منابع بخش کشاورزی برداشته شده، اما با این وجود کمبود برخی از ماشین آلات کشاورزی همچون کمباین که نقش بسزایی در کشاورزی برعهده دارد، مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرده است.

رضایی ادامه داد: کمبود کمباین پیشرفته برای برداشت محصول غلات شامل گندم، جو و کلزا کشاورزان ایلامی را با مشکل روبرو کرده و این مسئله چند سالی است که هنگام برداشت محصول گریبانگیر کشاورزان این استان شده است.

رئیس جهاد کشاورزی ایلام: باتوجه به فرایند برداشت گندم استان از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه، تعداد کمباین های مستقر در استان به تدریج به ۷۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت

این کارشناس تصریح کرد: همواره کمبود کمباین در استان علاوه بر اینکه موجب هدر رفت دسترنج کشاورزان زحمت کش می شود، باعث شده تعداد اندک کمباینی که در مناطق مختلف استان هستند با قیمت های گزاف کار کنند و این موضوع باز هم خسارات و هزینه بالایی را به کشاورزان وارد می‌کند، از این رو امیدواریم مسئولان به صورت جدی به این موضوع ورود کنند.

افزایش تعداد کمباین های مستقر در استان

حشمت عزیزان رییس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان اینکه استفاده از کمباین رایج ترین روش برداشت گندم در ایران است، در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: از آنجا که عملیات برداشت به عنوان حساس ترین مرحله تولید محصول، تحت تاثیر عملکرد کمباین قرار دارد، لذا بررسی عملکرد کمباین و تامین این دستگاه از اهمیت خاصی برخوردار بوده و کماکان در اولیت های جهاد کشاورزی استان می باشد.

وی افزود: باتوجه به فرایند برداشت گندم استان از اوایل اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه، تعداد کمباین های مستقر در استان به تدریج به ۷۰۰ تا ۷۵۰ دستگاه افزایش خواهد یافت.

کشاورزان ایلامی در انتظار کمباین| وعده جهاد کشاورزی برای حل مشکل

عزیزان با تاکید بر اینکه کمباین ها ابتدا گندم مناطق گرمسیر را برداشت می کنند و سپس به سمت نقاط سردسیر روانه می شوند، بیان کرد: در حال حاضر عملیات برداشت گندم در مهران و دهلران ۳۰۰ دستگاه کمباین از اوایل اردیبهشت ماه آغاز شده و به تدریج این فرایند در سایر مناطق استان ادامه خواهد داشت.

استان ایلام دارای ۱۷۰ دستگاه کمباین ملکی است و سایر کمباین ها از دیگر استان های کشور که دارای اتحادیه کمباین داران هستند، تامین شده و با هماهنگی صورت گرفته، به تدریج وارد استان خواهند شد، از این رو از کشاورزان تقاضا داریم برای برداشت محصول عجله نکنند چرا که در صورت لزوم تعداد کمباین ها افزایش میابد.

با توجه به اینکه شغل اکثر مردم استان ایلام کشاورزی است و بیشتر جمعیت استان از این بخش امرار معاش می کنند، تمهیدات لازم برای برداشت محصولات کشاورزان امری ضروری می باشد که باید مورد توجه دستگاه های متولی قرار گیرد.

کد خبر: ۲۸۴٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha