۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۱
آیا امروز طلا و بیت کوین بخریم؟
جلسه مهم فدرال رزرو و تاثیر آن بر بازارهای مالی

آیا امروز طلا و بیت کوین بخریم؟

فدرال رزرو قرار است فردا در قالب کمیته بازار آزاد فدرال آمریکا، روز چهارشنبه تشکیل جلسه دهد که خروجی این تصمیم، تاثیر ملموسی روی بازارهای مالی بر جای خواهد گذاشت.

بازار؛ گروه بین‌الملل: موضوع افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا آن هم تا حدی بی‌سابقه طی چند دهه اخیر، دستکم طی حدود دو سال گذشته به مهمترین فاکتور تأثیرگذار بر بازارهای مختلف سرمایه در سراسر جهان بوده است. در پی تورم شکل گرفته بی‌سابقه در آمریکا طی چهل سال گذشته، بانک مرکزی آمریکا طی چندین مرحله از سال ۲۰۲۲ اقدام به افزایش نرخ بهره بانکی کرده است.

میزان افزایش‌ها در اوایل مراحل اجرای سیاست جدید پولی و بانکی فدرال رزرو در هر مرحله ۰. ۷۵ درصد و در مراحل بعدی به ترتیب، ۰. ۵ درصد و ۰. ۲۵ درصد بوده در در حال حاضر، نرخ بهره بانکی در سراسر آمریکا رقمی بین ۵. ۲۵ درصد الی ۵. ۵ درصد است. اما با کاهش نرخ تورم از سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ و البته شدت گرفتن خطر رکود در این کشور، فدارل رزرو تصمیم گرفت تا تا پایان سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اقدام به کاهش تدریجی نرخ بهره بانکی نماید.

اما عدم کنترل تورم در برخی بخش‌ها به ویژه شاخص CPI، منجر به تعلل این نهاد پولی و بانکی آمریکا در اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی شد؛ تعللی که همچنان نیز ادامه داشته و هنوز مشخص نیست که فرآیند کاهش نرخ بهره بانکی دقیقاً از چه ماهی آغاز خواهد شد.

جلسه روز سه شنبه و تصمیم احتمالی فدرال رزرو

کمیسیون بازار آزاد فدردال به ریاست جروم پاول بر اساس رسم دیرینه خود، روز چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد تا علاوه بر بررسی شاخص‌های مهم اقتصادی این کشور همچون تورم قیمت مصرف‌کننده، نرخ بیکاری، هزینه تولید و... نهایتاً تصمیم خود در خصوص نرخ بهره بانکی و زمان احتمال کاهش آن اعلام نماید.

پیشتر منابع رسانه‌ای داخل آمریکا اعلام کرده بودند که فدرال رزرو احتمالاً از ماه می‌ یا ژوئن اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا خواهد کرد. با اینحال، یک روز مانده به برگزاری جلسه فردای فدرال رزرو، اکنون منابع نزدیک به این نهاد مالی آمریکا معتقدند که با توجه به وضعیت ناپایدار تورم در ایالات متحده، احتمالاً اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی به ماه سپتامبر موکول خواهد شد. با اینحال، باید منتظر ماند و دید که تصمیم نهایی فدرال رزرو در این خصوص چه خواهد بود.

تأثیر خروجی جلسه فدرال رزرو بر بازارهای مالی

اکنون سؤال اینجاست که تصمیم فدرال رزرو چه تأثیری بر بازارهای مالی بین‌المللی و روند معاملات بر جای خواهد گذاشت. پیش از هر چیز باید بدانیم که نرخ بهره بانکی در آمریکا و دیگر بانک های مرکزی بزرگ جهان تأثیری مستقیم و البته معکوس بر بازارهای مالی به ویژه طلا، ارزهای دیجیتال، نقره و دیگر کامودیتی‌های بازار سرمایه بر جا خواهد گذاشت.

بدین معنا که هر مقدار نرخ بهره بانکی افزایش یابد، کشش و قیمت در بازارهای یاد شده معمولاً کاهش خواهد یافت. چراکه سرمایه‌گذاران با توجه به کم ریسک‌تر بودن دلار امن (Safe Dollar) مایل به سپرده‌گذاری پول نقد خود نزد بانک‌ها بوده و علاقه چندانی برای ورود به بازارهای پر ریسک‌تر از خود نشان نمی‌دهند. حال باید پرسید که با توجه به تعویق احتمالی برای اجرای سیاست کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا، باید منتظر چه رخدادی برای بازارهای یاد شده بود؟

آنچه مسلم است، در صورت اعلام تعویق برنامه فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره بانکی، ارزش دارایی‌هایی چون فلزات گرانبها و ارزهای دیجیتال در بازارهای جهانی کاهش خواهد یافت. چراکه دلار و شاخص نسبتاً بالای آن، همچنان سیطره خود بر بازار سرمایه را حفظ خواهد کرد و به عنوان بهترین ابزار سرمایه‌گذاری امن محسوب می‌شود. چنین موضوعی به لحاظ روانی، توجه سرمایه‌گذاران را از بازارهای پر ریسک‌تر به سمت دلار منحرف خواهد کرد.

لذا احتمالا باید پس از سخنرانی پنجشنبه صبح (به وقت ایران) جرم پاول، شاهد ریزش هرچند اندک قیمت کامودیتی‌ها باشیم. لذا، حتماً به متعاملین توصیه می‌گردد که علاوه بر رصد سخنان جروم پاول، ‌اندیکاتور RSI را که نشانگر احساسات بازار است را نیز به دقت مد نظر قرار دهند و با احتیاط بیشتری نسبت به انجام معاملات خود اقدام نمایند.

نکته دیگر اینکه تا فردا، حتی المقدور اقدام به خرید کامودیتی‌ها ننموده و صبر داشته باشید تا سخنرانی جروم پاول تأثیر نهایی خود را بر بازارها گذاشته و سپس با دید شفاف‌تری نسبت به معاملات (به ویژه خرید) اقدام نمایید.
کد خبر: ۲۸۴٬۷۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha