۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۵
ریزش قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز| دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون شد
«بازار» گزارش می دهد

ریزش قیمت ها در بازار طلا، سکه و ارز| دلار در کانال ۵۰ هزار و سکه ۴۰ میلیون شد

قیمت ها در بازار سکه، طلا و ارز درحالی مسیر کاهشی را می پیمایندکه با وجود افت شدید نرخ ها، تقاضای آنچنانی برای این کالاها در بازار وجود ندارد و خریداران همچنان منتظر کاهش بیشتر قیمت ها هستند.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار فروش سکه و مصنوعات طلا این روزها در پی بازگشت تدریجی قیمت ها رونق چندانی ندارد و اغلب واحدهای طلافروشی با فروشندگانی که صف بسته اند مواجه اند، مردم نیز در این شرایط رغبتی برای خرید ندارند و چون سیر نزولی روزانه قیمت ها را می بینند، به انتظار افت بیشتر نرخ این کالاها نشسته اند. کاهش قیمتی که حاصل فروکش التهاب بازار پس از رفع تنش های منطقه و مسائل سیاسی در کنار حراج پی درپی شمش طلا دربازار همچنین توقف رشد نرخ انس جهانی و نزولی شدن ارزش آن بوده که باعث شده است، قیمت طلا، سکه در مسیر سراشیبی قیمت قرار گیرند.

علاوه بر تاثیرگذاری اجرای سیاستهای بانک مرکزی در کاهش قیمت طلا و سکه، سیر نزولی نرخ ارز و رسیدن بهای دلار از حدود ۷۰ هزار تومان هفته های گذشته به کانال ۵۰ هزار نیز عامل دیگر تحریک کننده افت نرخ این کالاها در بازار شده است چرا که قیمت نهایی طلا با محاسبه نوسان انس جهانی و قیمت دلار در داخل استخراج و تعیین می شود و از آنجایی که نرخ این شاخص ها مدتی است برمدار نزول قیمت قرار دارند بهای طلا و سکه نیز به تبع آن کاهشی شده است.

سرمایه گذارانی که طی هفته های گذشته و در آشفته بازار قیمت ها سودای کسب سود را در سر می پرورداندن و با بی توجهی نسبت به توصیه کارشناسان، هیجانی اقدام به خرید سکه و ارز با قیمت غیرواقعی کرده بودند، هم اکنون با بازگشت آرامش به بازار، فروشنده این کالاها با قیمت پایین شده اند

زیان سرمایه گذاران سفته باز سکه و ارز

حال سرمایه گذارانی که طی هفته های گذشته و در آشفته بازار قیمت ها سودای کسب سود را در سر می پرورداندن و با بی توجهی نسبت به توصیه کارشناسان، هیجانی اقدام به خرید سکه و ارز با قیمت غیرواقعی کرده بودند، هم اکنون با بازگشت آرامش به بازار، فروشنده این کالاها با قیمت پایین شده اند تا حداقل بتوانند از افت بیشتر نرخ آن زیان کمتری ببینند. بازار پرریسکی که به گفته کارشناسان و متخصصین بازار، سرمایه گذاران غیر حرفه ای و نابلد در شرایط آشفتگی قیمت ها نباید در این بازارها بی گدار به آب زنند زیرا امکان زیان و از دست دادان سرمایه هایشان وجود دارد. مسئله ای که هم اکنون خیلی از خریداران سکه و ارز با قیمت گران را گرفتار کرده به طوریکه سرمایه هایشان به جای رشد، در حال آب رفتن است.

بازاری که بر خلاف بازارهای دنیا در زمان رشد حباب گونه و غیر منطقی قیمت ها خریداران برای تهیه سکه، طلا و ارز راهی چنین بازارهایی می شوند تا با تبدیل سرمایه هایشان به ارز یا طلا از تیررس تورم و کاهش ارزش سرمایه هایشان درامان مانند، غافل از اینکه معامله در چنین بازارهایی نه تنها ریسک بالایی دارد بلکه به دلیل اجرای سیاست های بانک مرکزی در مهار قیمت ها امکان از دست رفتن سرمایه ها دور از ذهن نیست.

با بازگشت آرامش به بازار، تقاضا برای خرید سکه و ارز این روزها به شدت کاهش یافته است و از سویی تاثیر مثبت اجرای برخی سیاست ها چون حراج پی در پی شمش طلا و بی توجهی به قیمتها در بازار آزاد، نرخ ها مسیر کاهشی را در پیش گرفته اند

خریداران دیروز ارز و سکه با قیمت بالا، فروشندگان امروز با قیمت پایین

برزو حق شناس، کارشناس بازار در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع با علل بازگشت تدریجی قیمت ها پس از رشد هیجانی آن در هفته های گذشته، گفت: کاهش قیمت ها قطعا به دلیل آرام شدن بازار پس ایجاد جو روانی در پی مناقشات منطقه بخصوص حمله ایران به اسرائیل بود، مسئله ای که بهانه را به دست دلالان، سفته بازان و سوداگران سود جو داد تا با متشنج کردن بازار از آب گل آلود ماهی بگیرند در این میان خیلی ها نیز جو زده شدند و در شرایطی که قیمت ها غیر واقعی و بی منطق در حال رشد بودند اقدام به خرید این کالاها با نرخ غیر واقعی کردند، بدون آنکه به تبعات آن بیندیشند.

وی با بیان اینکه با بازگشت آرامش به بازار، تقاضا برای خرید سکه و ارز این روزها به شدت کاهش یافته است و از سویی تاثیر مثبت اجرای برخی سیاست ها چون حراج پی در پی شمش طلا و بی توجهی به قیمتها در بازار آزاد، نرخ ها مسیر کاهشی را در پیش گرفته اند، اظهار داشت: زمانی که بهای سکه هیجانی ۴۵ میلیون تومان شد و دلار به مرز ۷۰ هزارتومان رسید، بدون اینکه این رشد قیمت ها اساس اقتصادی و بر گرفته از تغییر مولفه‌های اقتصادی اثرگذار باشد، بنابراین سرمایه گذاران بایستی درک می کردند که این رشد هیجانی، گذرا و موقتی است زیرا اثرگذاری مسائل سیاسی خیلی نمی تواند به این شکل بازار را به هم ریزد.

جهش قیمت ها در بازار ارز همچنین فراز و فرود نرخ ها آثار منفی خود را بر روی اقتصادی به جای می گذارد، با این وجود دولت برای ساماندهی بازارها همچنین ثبات اقتصادی باید فکری اساسی کند تا با کوچکترین واکنشی قیمت ها این گونه بی منطق در بازار دچار نوسان شدید نشود

اثرگذاری منفی فراز و فرود جهش قیمت ها بر اقتصاد

این کارشناس بازار در ادامه افزود: شکی نیست که جهش قیمت ها در بازار ارز همچنین فراز و فرود نرخ ها آثار منفی خود را بر روی اقتصادی به جای می گذارد، با این وجود دولت برای ساماندهی بازارها همچنین ثبات اقتصادی باید فکری اساسی کند تا با کوچکترین واکنشی قیمت ها این گونه بی منطق در بازار دچار نوسان شدید نشود. به طور مثال با افزایش نرخ ارز خیلی ها اقدام به فروش سهام خود در بورس کرده تا با خرید دلار و طلا کسب سود کنند، همچنین با افت قیمت این کالاها بازار سرمایه رونق می گیرد زیرا سرمایه ها مسیر بازارهای امن و رسمی را در پیش می گیرند.

به گفته حق شناس، هر چند قیمت ها در بازار ارز و سکه اکنون کاهشی است اما چنانچه سیاست گذاران و برنامه ریزان، فکری اصولی و کارشناسانه برای اقتصاد کشور به گونه ای که نرخ تورم کاهشی و کسری بودجه ای رخ ندهد همچنین رشد اقتصادی به معنای واقعی اتفاق نیاید، نباید انتظار داشت که کاهش نرخ ها در بازار ارز و سکه با چنین سرعتی ادامه دار باشد. به طور مثال دولت در مسیر اجرای سیاست های انقباضی گام بر می بردارد، رویکردی که باعث شده است تا نرخ تامین مالی شرکت ها و هلدینگ های بزرگ افزایش یابد و خیلی از آنها به ناچار مجبور به تهیه منابع مورد نیاز مالی با نرخ بالا در بازار آزاد کنند.

پس از سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز امروز در بازار آزاد دلار بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان معامله می شد، علاوه بر آن قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد

بازگشت آرامش به بازار ارز و سکه

بنا به این گزارش؛ پس از سیر نزولی قیمت ها در بازار سکه و ارز امروز در بازار آزاد دلار بین ۵۹ تا ۶۰ هزار تومان معامله می شد، علاوه بر آن قیمت طلای ۱۸عیار نیز هر گرم ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، بهای سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۴۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شد. همچنین نرخ نیم‌ سکه بهار آزادی ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و سکه یک‌ گرمی ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده و به فروش می‌رسد.

هر مثقال طلا در بازار داخلی، ۱۴ میلیون و ۷۴۵ تومان ارزش‌گذاری شده است؛ ضمن اینکه قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۲۳۳۸ دلار است. در مرکز مبادله ارز و طلای ایران، نیز هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به‌نرخ ۴۴ هزار و ۳۵۹ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۱ هزار و ۴۱۸ تومان معامله می‌شود. قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به ۴۷ هزار و ۴۵۴ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۴ هزار و ۳۰۸ تومان رسیده است. از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۲ هزار و ۷۸ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۲۷۸ تومان است. کاهش قیمت هایی که به گفته کارشناسان در پی افت نرخ ارز در بازار آزاد ظرفیت افت بیشتر را دارد.

کد خبر: ۲۸۴٬۶۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha