۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
«بیــــمه کارگران ساختمانی» شاید وقتی دیگر | تامیــن اجتماعی: کمبود اعتبار داریم!
بــــــازار بررسی کرد؛

«بیــــمه کارگران ساختمانی» شاید وقتی دیگر | تامیــن اجتماعی: کمبود اعتبار داریم!

سمنان- کارگران ساختمانی از مشکلات در بیمه شان گلایه دارند اما مسئولان تامین اجتماعی می گویند که به دلیل مصوبه جدید مجلس، منابع کافی را ندارند و هم اکنون قادر به بیمه کردن کارگران ساختمانی نیستند.

بازار، گروه استان ها: کارگران ساختمانی در زمره دشوارترین مشاغل هستند که همواره با خطر دست و پنجه نرم می کنند و از سوی دیگر به واسطه شرایط کاری که دارند به خصوص فصل کار، همواره با مشکلات بیمه تامین اجتماعی و بازنشستگی هم روبرو می شوند.

کارگران عقیده دارند که بیمه کمترین چیزی است که یک کارفرما باید برایشان مهیا سازد اما تامین اجتماعی می گوید که مجلس قانون جدیدی را مصوب کرده که طی آن دست بیمه تامین اجتماعی نیز برای بیمه کردن کارگران ساختمانی بسته است.

از سوی دیگر برخی اقشار مختلف مردم مانند رانندگان تاکسی هم چنین مشکلاتی را دارند و گروه های بسیاری به خصوص در بستر مجازی، مطالبات مرتبط با تامین اجتماعی در زمینه کارگری و رانندگی تاکسی و ... را بیان می کنند مشکلاتی که روز افزون شده و صدای قشر راننده و کارگر را درآورده است.

کارگران برای به دست آوردن کارت مهارت که پیش زمینه بیمه است، باید آزمون بدهند

با کمال نیک اقبال مدیرکل تامین اجتماعی استان سمنان در ارتباط با بیمه تاکسی و همچنین کارگران ساختمانی و تامین حق بیمه آنها به گفتگو نشستیم. وی درباره تامین منابع برای بیمه کارگران ساختمانی و مشکلات آن توضیح می دهد.

ابتدا به تاکسی رانی بپردازیم مشکل بیمه ها در کجا است؟

در بحث بیمه تاکسی رانی موضوع می بایست سازمان هدفمندی یارانه ها بر طبق سهمیه اعلامی به تامین اجتماعی مبنی بر تعیین سهم دولت از حق بیمه دولت اقدام عملی را صورت دهد که متاسفانه تا امروز این اتفاق رخ نداده است بنابر این تامین اجتماعی راساً در مقوله بیمه کردن تاکسی ها نمی تواند اقدام کند مگر سازمان هدفمندی یارانه ها مبلغی را بابت سهم دولت اختصاص دهد.

این اتفاق باید در سطح ملی رخ دهد و ارتباطی هم به استان سمنان ندارد لذا منتظر هستیم که سهم دولت از بیمه تاکسی رانان مشخص و سازمان هدفمندی یارانه ها هم آن را اعلام کند تا بتوانیم برای تاکسی رانان بیمه درست کنیم.

«بیــــمه کارگران ساختمانی» شاید وقتی دیگر | تامیــن اجتماعی: کمبود اعتبار داریم!

برای کارگران هم همینطور است؟

در زمینه بیمه کارگران ساختمانی ماجرا قدری متفاوت است. نحوه برخورداری کارگران ساختمانی از قانون بیمه های اجتماعی، کارگری و ساختمانی به این صورت است که کارگران در ۱۶ حوره فعالیت، دسته بندی شده اند و برای مشمول شدن کارگران از حق بیمه نیاز است که کارگران کارت مهارت داشته باشند که این قانون جدید است.

کارگران برای به دست آوردن کارت مهارت که پیش زمینه بیمه است، باید آزمونی را ارائه و مشخص کنند که چقدر مهارت دارند. سپس کارگران در سایتی برای این منظور ثبت نام می کنند اما تخصیص منابع برای بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی، به استناد ماده ۵ اصلاحیه قانون بیمه کارگران ساختمانی در صورتی امکان پذیر است که منابع آن از محل حق بیمه ساختمانی تامین شده باشد.

یعنی چه قدری واضح تر بگویید

به معنای دیگر بیمه ساختمان ها باید تامین کننده بیمه کارگران باشد برای مثال دو کارگر در یک ساختمان بیمه هستند در صورتی که بیمه ساختمان منابع لازم را تامین کند نفر سوم هم می تواند تحت پوشش قرار گیرد.

یعنی مالکان باید واریز کنند

بله؛ این حق بیمه باید از سوی مالکان ساختمان به تامین اجتماعی پرداخت شود تا از این منابع تامین اجتماعی بتواند کارگران را بیمه کند. از سوی دیگر باید گفت تامین اجتماعی به شدت با کسری منابع روبرو است و این هم بخاطر قانونی است که در تاریخ دوم آبان ماه سال قبل در مجلس مصوب شد که نوع محاسبه حق بیمه کارفرما تغییر یافت در واقع حق بیمه چهار درصد روزانه کارفرما به ۲۵ درصد عوارض تغییر پیدا کرد.

تمامی اقدامات سازمان تامین اجتماعی باید منطبق بر مصوبات مجلس باشد

از آنجا که تمامی اقدامات سازمان تامین اجتماعی باید منطبق بر مصوبات مجلس باشد در زمینه بیمه کارگران هم ملزم به رعایت هستیم هر چند مصوبه مجلس سبب کمبود منابع ما شد لذا در این لحظه متاسفانه با بیمه کارگران به مشکل برخورده ایم.

هیچ پیگیری صورت نداده اید؟

چرا؛ این موضوع را در دیدار با نمایندگان استان در مجلس اعلام کرده ایم و نمایندگان هم قول مساعد پیگیری تغییر وضعیت را داده اند و امیدواریم که شرایط متفاوت شود و بتوانیم به بیمه کارگران هم کمک کنیم.

کد خبر: ۲۸۴٬۳۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha