۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۲
ماهی سیچلاید ایرانی با توسعه تیلاپیا از بین می‌رود
فیلم استان‌ها؛

ماهی سیچلاید ایرانی با توسعه تیلاپیا از بین می‌رود

بندرعباس- رئیس انجمن ماهی شناسی ایران گفت: با توسعه و گسترش ماهی تیلاپیا، ماهی سیچلاید ایرانی از بین می‌رود.

به گزارش خبرنگار بازار، سهیل ایگدری، در حاشیه یازدهمین کنفرانس ملی ماهی شناسی ایران به میزبانی اتاق بازرگانی هرمزگان در بندرعباس برگزار شد، افزود: در اکوسیستم آبی استان زیستگاه‌هایی وجود دارد که مطلوب توسعه ماهی تیلاپیا است و از طرفی ماهیان بوم زاد که ذخایر ژنتیکی کشور هستند را نیز داریم و اگر توسعه تیلاپیا به اصرار برخی مسئولان انجام شود ماهی سیچلاید ایرانی که در اقلیم گرمسیری آب های جنوبی کشور است از بین می‌رود.

ایگدری از مشکلات دیگر استان را صید و تخریب ترال دانست و عنوان کرد: با راه اندازی کمپین های زیادی صید و تخریب ترال تا حدودی متوقف شده است سیاست و برنامه صید ترال اصلاح و بازنگری شود و در اینصورت بهره برداری پایدار ادامه می‌یابد.

وی مطرح کرد: هرمزگان بخش ساحلی زیادی دارد در نتیجه چالش ها در زمینه آبزیان بسیار زیاد است ابتدا باید از سیستم حفاظت کنیم و سپس بهره برداری پایدار انجام دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بیان داشت: مشکلات زیادی در خصوص کوسه ماهیان وجود دارد و طرح های بسیار زیادی توسط برخی از همکاران ما درخصوص اقدام ملی جهت حفاظت از کوسه ماهیان درحال انجام است و نیازمند توجه بیشتری است زیرا کوسه ماهیان آسیب پذیر هستند.

ایگدری، با بیان اینکه مباحث آلودگی در آب های داخلی از جمله رودها و رودخانه ها وجود دارد که مورد توجه است، خاطرنشان کرد: آلودگی آب ها به شدت زیاد شده است آلودگی ها به دلیل پساب ها در قالب تجمع آلودگی در گوشت ماهی متوجه تغذیه مردم است و از طرفی دیگر به دلیل پتانسیل های گردشگری زیاد در استان به تخریب اکوسیستم می‌انجامد.

رئیس انجمن ماهی شناسی ایران، یادآور شد: صنعتی شدن نیز آسیب هایی به مرجان ها، برخی از آبزیان و جنگل‌های مانگرو در مناطق ساحلی وارد کرده است.

وی اضافه کرد: استان پتانسیل تولید ماهیان دریایی را دارد بنده معتقدم توسعه دریامحور، پرورش ماهی در قفس در نواحی ساحلی نیازمند بازنگری مجدد است.

کد خبر: ۲۸۴٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایراندوست IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۸
      0 0
      درود و وقت بخیر،در جواب جناب ایگدری باید گفت ماهی تیلاپیا در استان هرمزگان و استانهای ساحلی مجوز پرورش ندارد متاسفانه کم کاری واحد‌های نظارتی استان و شیلات استان باعث بروز مشکل میشود پس تقاضا داریم از مسئولان ذی‌ربط که بجای فرافکنی و اهمال کاری وظایفی که برای آن حقوق و امتیازات میگیرند را انجام دهند