۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۶
آلودگی هوا و آتش سوزی+ مشکلات ناشی از آلودگی هوا

آلودگی هوا و آتش سوزی+ مشکلات ناشی از آلودگی هوا

بدون شک یکی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ یا صنعتی نظیر تهران، اصفهان، اراک و ...، آلودگی هواست. این مشکل در هر فصلی خصوصا فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا رخ می­دهد، به وقوع می­پیوندد.

بدون شک یکی از مشکلات اصلی شهرهای بزرگ یا صنعتی نظیر تهران، اصفهان، اراک و ...، آلودگی هواست. این مشکل در هر فصلی خصوصا فصل زمستان که پدیده وارونگی هوا رخ میدهد، به وقوع می پیوندد. آلودگی هوا نه تنها روی کیفیت هوا تاثیر میگذارد بلکه مشکلات بسیاری را نیز برای شهروندان ایجاد خواهد کرد. از همین رو، رفع مشکل آلودگی هوا همواره در دستور کار مسئولان مدیریت شهری قرار دارد.

اولین گام برای حل مشکل آلودگی هوا، شناخت ریشه های این مشکل است. آلودگی هوا ریشه های مختلفی دارد. از کیفیت سوخت گرفته تا محل احداث کارخانه ها، جریان های هوا و وضعیت بارش، جمعیت محیط و حتی حوادثی که در محیط رخ میدهند مانند آتش سوزی های کوچک و بزرگ.

آتش سوزی یکی از حوادثی است که از ابتدای آفرینش بشر تا امروز علاوه بر موهبت های خود نظیر نور و گرما، صدمات زیادی نیز برای انسان به همراه داشته است. این حادثه میتواند انسان را با خسارت های مختلف مالی و جانی روبرو کند.آتش سوزی در محیط های شهری یا در اطراف شهر، میتواند بر آلودگی هوا اثر قابل توجهی داشته باشد. البته این رابطه دو طرفه است و آلودگی هوا نیز به صورت غیر مستقیم منجر به آتش سوزی در محیط های مختلف خواهد شد.

مشکلات ناشی از آلودگی هوا

کاهش کیفیت هوا در محیط های شهری، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید برای انسان خسارت به بار می آورد. آلودگی هوا چهره شهر را زشت میکند و با کاهش افق دید و تیره کردن اتمسفر شهر، حالت تاریک و دلگیری به آن میدهد. در وضعیت آلودگی شدید هوا به زحمت میتوان بیشتر از ۲۰ متر را به صورت افقی دید. این وضعیت منجر به آسیب های زیادی برای انسان خواهد شد. در ادامه به مهمترین مشکلات ناشی از آلودکی هوا خواهیم پرداخت:

آلودگی هوا و آتش سوزی+ مشکلات ناشی از آلودگی هوا

آسیب به سلامت انسان

هوای آلوده مملو از ریزگردهای مضر برای انسان نظیر سرب یا کربن مونوکسید است. این ذرات در صورت اختلاط با جریان خون، آلودگی خود را در تمام بدن پخش میکنند. آسیب دیدگی شدید ریه نیز از دیگر مشکلات ناشی از آلودگی هواست. برای افراد سالمند یا کودکان کمتر از ۷ سال، کاهش کیفیت هوا میتواند منجر به سرفه های شدید یا ناراحتی های مختلف ریوی شود. بنابراین توصیه میشود این اقشار در شرایط آلودگی هوا از منزل خارج نشوند و در و پنجره ها را نیز ببندند.

آسیب به نمای شهر

آلودگی هوا آسمان را تیره و تار کرده و احساس ناخوشایندی به انسان میدهد. این مشکل به کثیف شدن نمای منازل منجر میشود و میتواند یک لایه تیره رنگ از دود را روی نمای ساختمان سوار کند.

باران های اسیدی

برخی از انواع آلودگی، در قطرات باران حل میشوند و خاصیت اسیدی به باران میدهند. این قطرات اسیدی در صورت برخورد با خودروها یا نمای ساختمان ها میتوانند منجر به صدمه دیدن رنگ آنها شوند و مقاومت فلز را نیز کاهش دهند.

تعطیلی های مختلف

در شرایط آلودگی هوا، بسیار پیش می آید که مقطع یا مقاطعی از مدارس و دانشگاه ها به تعطیلی کشیده شود تا از وضعیت سلامتی دانش آموزان و دانشجویان اطمینان حاصل گردد. این تعطیلی ها در صورت تکرار ممکن است از نظر اقتصادی به آسیب دیدگی کارخانه ها، کاهش سطح علمی مدارس یا به تعویق افتادن امور اداری شوند که در هر صورت، برای جمعه دشواری های مختلفی دارد.

تاثیر آتش سوزی بر آلودگی هوا

برای شهرهایی که در نزدیکی محیط های جنگلی هستند یا نرخ حوادث آتش سوزی نسبت به مساحت شهر عدد بزرگی باشد، آتش سوزی میتواند منجر به آلودگی هوا شود. یک آتش سوزی بزرگ در محیط جنگلی، منجر به سوختن چند صد درخت شده و حجم زیادی از محصولات احتراق نظیر کربن دی اکسید و دود را وارد اتمسفر میکند. در صورتی که جریان باد در محیط رو به سوی شهر داشته باشد، تمام دود ناشی از آتش سوزی جنگل به سمت شهر روانه شده و هوای شهر را به آلودگی مبتلا میکند. مثال کوچکتری از این قضیه را میتوانید هنگامی که (خدایی ناکرده!) یک آتش سوزی کوچک اطراف منزل شما اتفاق بیفتد مشاهده کنید و بوی دود و خاکستر هوا که نشانه کیفیت پایین آن هستند را استشمام کنید.

آلودگی هوا و آتش سوزی+ مشکلات ناشی از آلودگی هوا

تاثیر آلودگی هوا بر آتش سوزی

فقط آتش سوزی نیست که میتواند روی کیفیت هوا تاثیر بگذارد بلکه در دراز مدت، آلودگی هوا نیز بر میزان آتش سوزی ها تاثیر خواهد گذاشت.

آلودگی هوا به هر دلیلی که باشد، نرخ گازهای ترکیبی کربن و اکسیژن نظیر کربن دی اکسید و کربن مونوکسید را افزایش میدهد. این افزایش نرخ گازها در اتمسفر منجر به ایجاد اثر گلخانه ای شده و جلوی خروج پرتوهای گرم خورشید از جو زمین را میگیرد. به همین دلیل، به مرور زمان و در طی چند سال، دمای کره زمین افزایش می یابد. افزایش دمای کره زمین مضرات زیادی برای سیاره مان دارد که یکی از آنها، افزایش نرخ آتش سوزی است. در اغلب موارد، دمای بالا عاملی برای تشدید احتمال آتش سوزی محسوب میشود.

مقابله با آتش در شرایط کنونی

حال که میدانیم آلودگی هوا منجر به افزایش نرخ آتش سوزی میشود، لازم است اقدامات لازم برای مقابله با آتش را بیش از پیش جدی بگیریم. تمرکز بیشتر روی ارتقا تجهیزاتی نظیر نازل آتش نشانی، شیرآلات آتش نشانی، شیلنگ آتش نشانی و کوپلینگ ها برای تسریع روند اطفای حریق و آگاه سازی در مورد ضرورت استفاده از تجهیزات ایمنی در منزل، میتوانند اقداماتی باشند که ما را بیش از پیش در برابر آتش ایمن میکنند.

تمرکز روی ساخت بناهایی با قابلیت مقاومت در برابر آتش نیز میتواند روی کاهش خسارات مالی ناشی از آتش سوزی تاثیرگذار باشد. تعبیه مکانی برای جعبه آتش نشانی و استفاده از سیستم های اسپرینکلر، نمونه موارد ایمنی ساختمان هستند که یک بنای ضدحریق برای ما خواهند ساخت.

آلودگی هوا و آتش سوزی+ مشکلات ناشی از آلودگی هوا

جمع بندی

آتش سوزی و آلودگی هوا، دو مورد از مشکلات انسان امروزی هستند که با هم رابطه مستقیم دارند. آتش سوزی در نزدیکی محیط های شهری منجر به آلودگی هوای آن شهر میشود و میتواند منجر به کاهش دید افقی و کیفیت هوا شود. از سوی دیگر، آلودگی هوا نیز با تاثیری که روی گرمایش کره زمین دارد، احتمال وقوع آتش سوزی را افزایش میدهد.

با توجه به این شرایط، لازم است که انسان برای آتش سوزی های بزرگتر و بیشتر در آینده نزدیک آماده باشد. تقویت تجهیزات آتش نشانی نظیر نازل آتش نشانی و وسایل ایمنی فردی در کنار مقاوم سازی ساختمان ها میتواند منجر به کاهش خسارات ناشی از آتش سوزی شود.

کد خبر: ۲۸۳٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha