۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
اقتصاد در انتظار «اَبَرتورم»/ چاره جویی برای سکه و ارز با گواهی سپرده بالای ۲۰ درصد!
اقتصاددانان در گفتگو با «بازار» پیش بینی کردند؛

اقتصاد در انتظار «اَبَرتورم»/ چاره جویی برای سکه و ارز با گواهی سپرده بالای ۲۰ درصد!

اقتصاددانان می گویند بی توجهی به ساماندهی قیمت ها در بازار ارز و سکه مشکلات فراوانی را به اقتصاد کشور تحمیل می کند و در صورت تداوم آن شکل گیری ابرتورم در کشور دور از انتظار نیست.

اسدالله خسروی؛ بازار: افزایش نرخ ارز و سکه در کنار ورود سیل نقدینگی به بازار سرمایه بیانگر آن است که مردم با برآورد رشد نرخ تورم در کشور به چنین بازارهایی هجوم برده اند تا از این موقعیت زمانی علاوه بر سودآوری از بازارها، ارزش دارایی هایشان نیز حفظ شود.
کارشناسان معتقدند؛ بانک مرکزی برای ممانعت از رشد قیمت ها در بازار سکه و ارز باید از ابزارهای لازم استفاده کند، راهکارهای برخلاف عرضه ارز و سکه به بازار با هدف تعدیل قیمت ها. اکنون که بازار سکه و ارز شرایط نابسامانی دارد بنابراین این بانک باید بستری فراهم کند تا نقدینگی سرگردانی که این روزها بازارها را ملتهب کرده و قیمت ها را افزایش می دهند به سمت سوی بازارهای رسمی هدفمند چون بازار پول هدایت شود. بازاری پولی که در پی کاهش نرخ سود بانکی نسبت به بازارهای دیگر رونق چندانی دارد.
اکثر اقتصاددانان و خبرگان پولی و مالی حرکت بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بانکی را در شرایط کنونی اقتصاد کشور رویکردی غیر کارشناسانه عنوان می کنند و معتقدند؛ کاهش نرخ سود سپرده های بانکی موجب شده است که بخش عمده ای از سرمایه های مردم از بانک ها خارج و به سایر بازارهای پر سود و سفته بازی سرازیر شود. در چنین شرایطی تجدید نظر بانک مرکزی در تغییر نرخ سود بانکی برای ایجاد کانالی با هدف ورود سرمایه به این بازار مطمئن می تواند اقدامی کارساز باشد.

ضرورت تغییر سیاست های نرخ سود بانکی و انتشار گواهی سپرده با سود بالا
محسن صادقی استاد دانشگاه و کارشناس مالی در گفتگو با «بازار» درباره علل به هم ریختگی بازارها و افزایش قیمت سکه ارز همچنین رشد مرموز شاخص ها در بازار سرمایه گفت: به نظر می رسد بی تفاوتی بانک مرکزی به ساماندهی بازار و عدم توجه به استفاده از ابزارهای خاص برای جلوگیری از رشد روز افزون قیمت ها موجب شده تا دلار به حدود ۲۲ هزار تومان برسد، سکه ۱۰ میلیون و نقدینگی سیل آسا بازارها را قرق کند.
وی با بیان اینکه نتیجه سهل انگاری های مدیران دولتی به خصوص بانک مرکزی در ساماندهی بازار ارز، سکه و بورس باعث می شود که تورم در کشور افسارگسیخته شود، افزود: تنها راهکار نتیجه بخش برای کنترل قیمت ها و تقسیم نقدینگی در بازارهای رسمی تغییر سیاست های نرخ سود بانکی و انتشار گواهی سپرده با سود نسبتا بالاست.
این کارشناس مالی خاطرنشان کرد: تنش در بازار ارز و سکه در کنار رشد غیر معقول شاخص های بازار سرمایه باعث شد تا کارشناسان شکل گیری انتظارت تورمی در کشور را به مدیران بانک مرکزی گوشزد کنند. البته این هشدارها گویا کارساز شده است چرا که بانک مرکزی هفته گذشته نرخ سود بین بانکی (سود سپرده گذاری بانک ها نزد بانک مرکزی) را یک درصد افزایش و به رقم ۱۳ درصد رساند. این حرکت هر چند کوچک به نظر می رسد اما در دستیابی به کاهش نرخ تورم هدفگذاری شده بانک مرکزی تاثیرگذار است.


شکل گیری انتظار تورمی در کشور
صادقی با بیان اینکه بانک مرکزی چنانچه برای جلو گیری از افزایش نرخ ارز در بازار به زودی وارد عمل نشود، بی شک انتظار تورمی در جامعه شکل گرفته و اقتصاد کشور از هم گسسته می شود، گفت: 
انتظار تورمی ناشی از رشد قیمت ها در بازار بوده و بسیار خطرناک است در چنین شرایطی اگر رشد قیمت ها در بازار ارز تداوم یابد بی تردید ظهور ابرتورم در کشور دور از انتظار نیست.
وی خاطرنشان کرد: کاهش ارزش پول ملی در پی رشد بالای نرخ تورم و افزایش سطح عمومی قیمت ها، اقتصاد را به سمت اقتصاد ونزوئلایی می برد. با این وجود مدیران اجرایی و تصمیم گیران اقتصادی نباید نسبت به رشد قیمت ارز در بازار بی تفاوت باشند زیرا با شکل گیری ابرتورم در کشور کنترل قیمت ها بسیار سخت و معیشت مردم سخت تر می شود.
این کارشناس مالی تنها راهکار جلوگیری از رشد قیمت ها در بازار ارز و سایر بازارها را انتشار گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد عنوان کرد و افزود: دولت باید در این مسیر گام بردارد و چنانچه این کار با استقبال کمی همراه بود نرخ سود را به ۲۵ درصد برساند تا سرمایه ها از بازار سکه و ترز جمع آوری و به سمت بانک ها به جریان بیفتند.
 


بی توجهی به وضع مالیات بر عایدی سرمایه
حسین راغفر اقتصاددان و عضو هئیت علمی دانشگاه الزهرا نیز در گفتگو با «بازار» درباره آینده اقتصاد ایران با توجه به رشد قیمت ها در همه بازارها بخصوص بازار سکه و ارز در این روزها گفت: آینده اقتصاد ایران در صورت تداوم رشد قیمت ها وخیم پیش بینی می شود.
وی با بیان اینکه دولت به راحتی می تواند بازار را کنترل کند و مانع از رشد قیمت ها شود افزود: بی توجهی به وضع مالیات بر عایدی سرمایه نمونه ای از این بی توجهی هاست چرا که مدیران دولتی، تصمیم گیران اقتصادی و... با اعمال چنین سیاست و یا ایجاد چنین قانونی که به نفع آنها نیست مخالفت می کنند.
این اقتصاددان سرشناس بی توجهی مسئولان نسبت به وضع مالیات بر عایدی سرمایه را مبهم و شبهه دار عنوان کرد و گفت: به طور مثال اگر مالیات بر بازار سهام انجام می شد و رقم این مالیات ۱۰ درصد در نظر گرفته می شد با توجه کسب درآمد فوق العاده سرمایه گذاران در بورس طی حدود یکسال اخیر دولت از این محل  بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می کرد. اما از آنجایی که رفتن به این سمت به زیان آنهاست به بهانه های مختلف به این قضیه ورود نمی کنند.



احتمال انتشار گواهی سپرده با نرخ ۱۸ درصد از سوی بانک مرکزی
به گزارش بازار، اطلاعات دریافتی خبرنگاران نشان می دهد که بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده ۱۸درصدی در ترکیب سپرده‌های خود را صادر کرده است؛ این یعنی بخشی از سپرده‌های جدید با سود ۱۸درصد افتتاح خواهند شد. رویکرد بانک مرکزی بیانگر آن است که  با توجه به وضعیت موجود و شوک ارزی رخ‌داده، برخی از کارشناسان پیشنهاد کرده‌اند که نرخ سود سپرده‌های بانکی افزایش یابد تا شاید کمی از آثار شوک ارزی کاسته شود. اکنون خبرهایی به گوش می رسد که اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک‌ها اجازه افزایش سهم گواهی سپرده ۱۸ درصدی در ترکیب سپرده‌های خود را صادر کرده است، اگر این خبر درست باشد بخشی از سپرده‌های جدید ۱۸ درصدی خواهد بود، بنابراین نرخ سود سپرده ۱۵ درصدی (مصوب شورای پول و اعتبار) برای گواهی سپرده رسماً به ۱۸ درصد افزایش خواهد یافت. گفتنی است، اوراق گواهی سپرده سرمایه گذاری با سود بالاتر نسبت به سپرده عادی و قابلیت معامله و تضمین سود، جذابیت ویژه‌ای برای سپرده گذاران خواهد داشت.

کد خبر: ۲۸٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha