۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۵
بررسی پتانسیل های تجاری ایران و پاکستان در حین سفر رئیسی به اسلام آباد
بازار بررسی کرد:

بررسی پتانسیل های تجاری ایران و پاکستان در حین سفر رئیسی به اسلام آباد

رهبران ایران و پاکستان در نشستی که به دنبال ترمیم شکاف دیپلماتیک است، متعهد شدند که تجارت را تقویت کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران چند روز پس از حملاتی که ایران و اسرائیل علیه یکدیگر انجام دادند - که خطر گسترش جنگ غزه به یک درگیری منطقه ای را به همراه داشت - در یک سفر سه روزه برای گفتگو در مورد روابط منطقه ای و دوجانبه به پاکستان سفر کرد.
رئیسی روز دوشنبه وارد اسلام آباد پایتخت پاکستان شد. در این راستا دفتر رئیس جمهور ایران اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی علاقمند به ارتقای روابط با پاکستان است و در این سفر موضوعات مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وضعیت روابط ایران و پاکستان
ایران و پاکستان سابقه روابط آشفته‌ای دارند و هر دو یکدیگر را به ناتوانی در مهار گروه‌های مسلح متهم می‌کنند. تنش های مرزی در ژانویه زمانی که ایران حملات هوایی را در مرز پاکستان انجام داد، تشدید شد. رسانه دولتی ایران گفته است که این حمله دو پایگاه گروه مسلح جیش العدل را هدف قرار داده است. پاکستان نیز با شلیک موشک به خاک ایران و فراخواندن سفیر خود از تهران به تلافی آن اقدام کرد.
اما دو همسایه تصمیم گرفتند تنش ها را کاهش دهند و تهران دیپلمات ارشد خود را به اسلام آباد رساند تا روابط را بهبود بخشد. در این دیدار دو کشور توافق کردند با خطر تروریسم به ویژه در منطقه مرزی مقابله کنند. در آن زمان پاکستان یک دولت موقت داشت. بنابراین مقامات ایرانی تلاش کردند پس از روی کار آمدن دولت جدید دیداری برای ترمیم روابط و بازسازی اعتماد داشته باشند.
باید گفت داشتن رابطه عادی و باثبات با ایران برای پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. اسلام آباد و تهران به دنبال تقویت روابط تجاری دوجانبه هستند که در حال حاضر بیش از 2 میلیارد دلار است. همچنین تجارت غیررسمی قابل توجهی بین دو کشور از جمله گاز مایع (LPG) و نفت خام وجود دارد. ایران همچنین برق استان بلوچستان و دیگر مناطق مرزی پاکستان را تامین می کند.

رهبران ایران و پاکستان در نشستی که به دنبال ترمیم شکاف دیپلماتیک است، متعهد شدند که تجارت را تقویت کنند

رئیس جمهور ایران با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور قابل قبول نیست، اظهار داشت: در نشست‌ هیئت‌های عالی‌رتبه ایران و پاکستان تصمیم گرفتیم برای ارتقای سطح تعاملات تجاری و اقتصادی در گام اول مبادلات تجاری را به میزان 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.
رئیس جمهور مرز میان دو کشور ایران و پاکستان را فرصتی در جهت رفاه دو ملت بویژه مردم مناطق مرزنشین عنوان کرد و گفت: دیدار چندی پیش مقامات عالی دو کشور در مرز پیشین و افتتاح بازارچه مرزی مشترک در این منطقه جلوه‌ای از همکاری‌ها و تجارت مرزی دو کشور بود که حتماً باید این گام‌ها استمرار یابد. پاکستان و ایران سال گذشته اولین بازارچه مرزی را در استان بلوچستان جنوب غربی پاکستان راه‌اندازی کردند و بر اساس توافقنامه سال 2012 وعده پنج بازار دیگر را دادند.
رئیسی با بیان اینکه ملت بزرگ ایران تحریم‌های ظالمانه را به فرصتی برای پیشرفت کشور تبدیل کرده‌اند نسبت به انتقال تجربیات و تبادل ظرفیت‌ها در این زمینه با ملت پاکستان بویژه در بخش‌های مختلف علم و فناوری، تکنولوژی، حمل و نقل و ترانزیت اعلام آمادگی کرد.
لازم به ذکر است که طرح ساخت خط لوله برای صادرات گاز طبیعی ایران به پاکستان در بحبوحه مخالفت ایالات متحده که طیف وسیعی از تحریم ها را علیه تهران به دلیل برنامه هسته ای اش وضع کرده است، متوقف شده است. مقامات گفتند که دو طرف همچنین درباره پروژه چند میلیاردی خط لوله گاز که از سال 2014 متوقف شده بود، گفتگو کردند. ایران می‌گوید که پس از سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری، خط لوله را در سمت مرز خود تکمیل کرده است. پاکستان قرار بود تا پایان سال 2014 ساخت و ساز در خاک خود را به پایان برساند اما کار متوقف و منجر به تنش بین کشورها شد.

رئیسی گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد

رئیس جمهور ایران همچنین بر اهمیت تبادل هیئت‌های تجاری و اقتصادی میان دو کشور و فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی برای رفع موانع توسعه مراودات و مناسبات اقتصادی و تجاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: تقویت همکاری‌های ایران و پاکستان به عنوان دو کشور اسلامی مهم منطقه می‌تواند در حل مشکلات منطقه موثر باشد، در مقابل حضور بیگانگان در منطقه نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه خود باعث ایجاد مشکلات پیچیده‌تر خواهد شد.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و پاکستان به صرف روابط همسایگی نیست، بلکه مبتنی بر رابطه تاریخی، تمدنی و اشتراکات عمیق اعتقادی و دینی است، تصریح کرد: آنچه دو ملت بزرگ ایران و پاکستان را پیوند داده است، همین اشتراکات اعتقادی و دینی است و چنین پیوندهایی ناگسستنی است. در نشست هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور تصمیم گرفتیم ضمن بکارگیری این ظرفیت‌ها روابط ایران و پاکستان را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی در تمامی سطوح ارتقا بخشیم.

کد خبر: ۲۸۳٬۸۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha