۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
طلا برای لحظاتی وارد کانال 2200 دلار شد| شیب تند ریزش طلای جهانی در پی آرامش در منطقه!
بازار گزارش می دهد؛

طلا برای لحظاتی وارد کانال 2200 دلار شد| شیب تند ریزش طلای جهانی در پی آرامش در منطقه!

قیمت طلا روز سه شنبه برای لحظاتی از مقاومت ۲۳۰۰ دلاری خود،پایین تر رفت و با ریزش بیش از ۲۳ دلار در یک روز و ۱۷۶ دلار چهار روزه مواجه شده است.

بازار؛ گروه بین الملل: قیمت طلا روز دوشنبه پس از عدم موفقیت در عبور از مقاومت ۲۳۰۰ دلاری خود، با ریزش و اصلاح قیمت مواجه شد. به گفته کارشناسان، دلیل اصلی ریزش قیمت طلا طی شبانه روز گذشته و افت بیش از یک حصول اطمینان بازارهای جهانی در خصوص تنش زدایی موجود میان اسرائیل و ایران بوده است.

مقام های ارشد تهران و تل آویو طی روزهای شنبه و یکشنبه به صورت رسمی اعلام کردند که قصد گسترش تنش و درگیری با یکدیگر در سطح منطقه را ندارند. همین موضوع باعث شد تا ترس از جنگ به عنوان یکی از عوامل روانی مهم و تاثیرگذار بر قیمت طلا تا حد زیادی کاهش سافته و جایگاه طلای امن تا حد زیادی در میان سرمایه گذاران تضعیف شود.

از سوی دیگر، مقام های فدرال رزرو اعلام کرده اند که به احتمال زیاد، روند کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا را از ماه های ژوئن و جولای آغاز خواهند کرد؛ موضوعی که می تواند سرمایه در گردش بازار را به سمت بازار طلا و دیگر بازارهای سرمایه سوق دهد.

رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که تنش های شکل گرفته در خاورمیانه نباید بر روی اقتصاد اروپا و منطقه یورو تاثیرگذار باشد. وی تصریح کرد که سیاست های مالی بانک مرکزی اروپا در خصوص کاهش نرخ تورم جوابگو بوده و در حال حاضر، تورم منطقه یورو به زیر ۲ درصد رسیده است. مجموع این شرایط باعث خواهد شد تا تمرکز سرمایه از سپرده گذاری در بانک های کاهش یافته و به سمت بازارهای انرژی، طلا و کامودیتی های مختلف سیر نماید.

اما در آن سوی میدان، بازدهی سالانه اوراق قرضه آمریکا شاهد رشد ۴.۶۶ درصدی بوده است. اوراق قرضه آمریکا و بازدهی آن، تاثیر مستقیم بر قیمت طلا داشته و هر مقدار بازدهی این اوراق افزایش یابد، به همان میزان از جذابیت طلا برای سرمایه گذاران کاسته خواهد شد. این فاکتور نیز از جمله عوامل منفی دیگر برای رشد قیمت طلا بوده است.

اما نهایتا، آخرین فاکتور تعیین کننده بر قیمت طلا، شاخص دلار (DXY) است که طی روزهای گذشته در محدوده بسیار باریک از نوسان و در کانال ۱۰۸ قرار دارد. از آنجاکه قیمت جهانی طلا همواره بر اساس دلار سنجیده شده و در حقیقت، دلار کاملا بر بازار جهانی طلا سیطره دارد، کاهش نوسان شاخص دلار نیز منجر به ایجاد ثبات نسبی در بازار طلا خواهد شد.

قیمت طلا در زمان تنظیم این گزارش در محدوده ۲۳۰۳ دلار قرار گرفت اما برای مدتی وارد کانال ۲۲۰۰ دلار و با قیمت ۲۲۹۹ دلار عرضه می شد. هم اکنون نسبت به روز گذشته ارزش این فلز زرد یک درصد و نسبت به چهار روز گذشته ۱۷۶ دلار از ارزش خود را با شیب تندی از دست داده است و قیمت لحظه ای انس جهانی در لحظه انتشار گزارش ۲۳۰۲ دلار است.

اما شاخص RSI ۱۴ روزه در حال حاضر روی ۶۴.۴۰ قرار داشته که اندکی به نسبت روزهای گذشته کاهش یافته و از منطقه اشباع خرید بازگشته است. باید توجه داشت که بازار طلا، علیرغم تمامی فاکتورهای منفی ذکر شده، هنوز در فاز گاوی قرار داشته و به احتمال زیاد، در کوتاه مدت می توان بار دیگر شاهد افزایش قیمت در بازارهای جهانی بود.

کد خبر: ۲۸۳٬۶۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha