۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۰
موج اول خرید در بازار سهام شرکت گرفت| ۱۳۵ هزار نفر از بورس خرید کردند
هوای بورس اردیبهشت عوض شد

موج اول خرید در بازار سهام شرکت گرفت| ۱۳۵ هزار نفر از بورس خرید کردند

با رشد ۳.۵ درصدی شاخص کل بورس موج اول خرید در بازار سهام شرکت گرفت. این اتفاق در صورتی که با عرضه زیاد سهام توسط حقوقی ها و نوسانگیرها مواجه نشود تا ۲۰ درصد بازدهی ادامه می یابد.

بازار؛ گروه بورس: بعد از اینکه تنش نظامی فروکش کرد و دامنه نوسان در روز جاری به حالت عادی برگشت یک مثبت انفجاری در بورس رخ داد. این رشد شاخص بالاترین مثبت شاخص کل از ابتدای سال ۱۴۰۲ بود.
در ابتدای اردیبهشت نمادهای پر تراکنش در کانون توجه خریداران اردیبهشت قرار گرفته است. به نظر می‌رسد رشد شاخص سازها تحت تاثیر این موضوع است که ریسک نقدشوندگی این نمادها پایین است. به خوبی بازارگردانی می‌شود، از این رو تمایل به خرید این نمادها بیشتر است. دوم اخباری مثبت بازار سهام بیشتر بیشتر با محوریت نمادهای بزرگ می‌چرخد. برای نمونه افزایش نرخ دلار نیما یا بحث تعدیل بند مالیاتی بودجه روی شرکت‌های بزرگ بیشتر تاثیر دارد.

حرکت لایه ی دوم فعالان بورس
تعداد خریدار روز نخست اردیبهشت حدود ۱۳۵ هزار نفری نفر بود. حتی لایه ی دوم فعالان بورس یعنی کسانی که هفته ای یکبار قیمت‌های بازار را چک می‌کنند هم در سمت خریدار حضور نداشتند. سال گذشته در روزهای معمولی که خریدار قوی می‌شد، تعداد خریدار به راحتی به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسید. پس در حال حاضر با موج اول خرید مواجه هستیم. موج اولی که امیدوار است با خبر مثبت انفجاری امروز در اخبار، لایه دوم فعالان و حتی شاید لایه‌های بالاتر تمایل به خرید سهام پیدا کنند.

به گفته حسن کاظم زاده روند برتری شاخص کل نسبت به شاخص کل هم وزن از اواسط بهمن شروع شده است و کماکان ادامه دارد. اگر این حرکت صعودی با قدرت ادامه پیدا کند و با فروش نوسان‌گیرها در روزهای آتی متوقف نشود، می‌توان انتظار داشت بعد از آن نمادهای کوچک و متوسط نیز به بازی وارد شوند

حسن کاظم زاده با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد خرید از بورس هم اکنون ریسک سنگینی ندارد، گفت: خریداران در بدترین حالت به بهای تمام شده ی امروز می توانند در روزهای آتی سهام خودشان را بفروشند. اما اگر حرکت صعودی شکل بگیرد حداقل ۲۰ درصد سود خواهند کرد.
او با تاکید بر اینکه بازهم پر تراکنش ها بهتر از نمادهای کوچک و متوسط معامله شدند، افزود: روند برتری شاخص کل نسبت به شاخص کل هم وزن از اواسط بهمن شروع شده است و کماکان ادامه دارد. اگر این حرکت صعودی با قدرت ادامه پیدا کند و با فروش نوسان‌گیرها در روزهای آتی متوقف نشود، می‌توان انتظار داشت بعد از آن نمادهای کوچک و متوسط نیز به بازی وارد شوند.

او افزود: اما اگر این حرکت صرفا یک نوسان گیری کوتاه باشد، بازنده بودن کوچک و متوسط ها ادامه پیدا خواهد کرد. به نظر می‌رسد در یک بازه ی یک تا دو ماه آتی اکثر سهم ها با توجه به پتانسیل بنیادی خودشان بازده داشته باشند.
کاظم زاده با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین دلایل خرید سهام، افت دلار و طلا است، تصریح کرد: دلار در ماه های اخیر به واسطه افزایش تقاضا رشد کرده و اخلالی در سمت عرضه بوجود نیامده است. علی رغم اینکه دیگر فاکتورهای موثر بر تقاضا مانند رشد نقدینگی و تمایل به خروج سرمایه کماکان پابرجاست، با کاهش تقاضای ناشی از ترس می توان انتظار استراحت یا حتی اصلاح از دلار داشت. روندی که می‌تواند برای چند ماه تداوم داشته باشد و حتی قیمت هم به حدود ۶۰ هزار تومان افت کند.

تاثیر کندل برگشتی قوی در شاخص کل

با توجه به اینکه ارزش معاملات خرد به ۷۳۰۰ میلیارد تومان رسیده که مدتها بود تجربه نشده بود. این کندل برگشتی قوی در شاخص کل و اکثر نمادهای پرتراکنش نوید یک حرکت صعودی سریع و قدرتمند را در بورس می دهد.

علیرضا سادات معتقد است که سابقه بارها نشان داده است که هر بار بازار آزاد مسیر کاهشی را در پیش گرفته نرخ نیما تعدیل شده است و احتمالاً این بار نیز این موضوع را شاهد خواهیم بود باید منتظر ماند و دید. این موضوع یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که جریان بازار را تغییر خواهد داد

علیرضا سادات کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی از فروکش کردن ریسک‌های سیاسی بازار دلار به حالت تعادل رسیده است، گفت:به هر حال کاهش ریسک‌ها و خبرهای خوبی در بازار سرمایه بود و شجاعت خریداران که روزهای قبل فروخته و از بازار دور شده بودند افزایش یافت. برخی معتقد بودند که حدود ۵ همت سرمایه خود بازار و برخی صندوق‌ها و حقوقی‌ها طی این دو هفته از بازار خارج شده است و احتمالاً با آرامش فعلی می‌تواند دوباره به بازار بازگردد. این برگشت طبیعی است که در روزهای اول موج آفرین باشد. البته این آرامش احتمالاً روند نزولی در بازار طلا و دلار را نیز رقم می‌زند.

او با تاکید بر اینکه به طور کلی آرامش نسبی سیاسی اتفاقی است که به سود بازار سرمایه بوده است، تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین خبرهایی که این هفته بازار با آن مواجه خواهد شد، خبرهای اقتصادی است، از بودجه مالیات تا نرخ ارز چالش برانگیز هستند. به همین دلیل این هفته فضای متفاوت‌تری را در مواجه با نرخ ارز شاهد باشیم. سابقه بارها نشان داده است که هر بار بازار آزاد مسیر کاهشی را در پیش گرفته نرخ نیما تعدیل شده است و احتمالاً این بار نیز این موضوع را شاهد خواهیم بود باید منتظر ماند و دید. این موضوع یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که جریان بازار را تغییر خواهد داد. امروز هم زمزمه هایی ازاین جریان وجود داشت ولی فعلا حذف تقاضای برخی کالاها آغاز شده است.

گزارش‌ها می‌توانند نقش بنیادی بازار را تقویت کند
سادات با تاکید بر اینکه گزارش‌ها می‌توانند نقش بنیادی بازار را تقویت کرده و مسیر بهتری را برای بازار ترسیم کند، افزود: البته گزارش ها بیشتر نقش تثبیت کننده را برای بازار خواهد داشت نقشی که نشان می‌دهد افت قیمت‌ها بیش از این سخت و با توجه به در پیش بودن مجامع و اتفاقات پیش رو در فروش و سود شرکت‌ها قیمت‌ها قابلیت دفاع خوبی را خواهند داشت.
او با تاکید بر اینکه از بحث‌های مالیاتی تا تحولات نرخ ارز نیما باید اصلاح شوند، گفت: گزارش برخی شرکت‌ها به خوبی نشان دهنده فضای خوب و منطقی بازار است که می‌تواند در یک محیط آرام و منطقی مسیر صعود بهتری را رقم بزند. از همین رو معتقدیم اردیبهشت قابلیت اینکه فصل طلایی و زیبایی برای بازار باشد دارد. به واقع با پایان یافتن و کاهش ریسک‌ها اردیبهشت تولدی دوباره در امید بازار و نگرش سهامداران است.

به گزارش بازار، در چند روز اخیر پارامترهای بنیادی اثرگذار بر بازار حتی روند بهتری داشته‌اند اما سایه تحولات سیاسی سنگین‌تر و منطقی است که بورس نیز با خبرهای سیاسی با نوسانات همراه باشد و به راحتی در کنار این ریسک‌ها عبور نکند. در واقع مشخص شد که وجود ریسک‌های سیستماتیک اجازه ورود به بازار را به سرمایه‌گذاران بزرگ نمی‌دهد. ولی در صورت کاهش حداقلی این ریسک‌ها، بازار می‌تواند سریعا فاز صعودی بگیرد. انتظار می رود در صورت نبود خبری تاثیرگذار، بازار در هفته جاری بیشتر به بررسی مسائلی همچون نرخ دلار نیما، قیمت های جهانی و... و. بپردازد که در این صورت می‌تواند راه برخی از نمادها از کلیت بازار جدا شود.

کد خبر: ۲۸۳٬۳۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha