۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵
رشد ۱۲ درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر
مدیرکل دفتر امور صید و صیادی خبر داد

رشد ۱۲ درصدی صید کیلکا ماهیان دریای خزر

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با اشاره به صید ۲۰ هزار و ۳۶۰ تن کیلکا ماهی در استان‌های مازندران و گیلان، از رشد ۱۲ درصدی صید این‌گونه ماهیان دریای خزر خبر داد.

به گزارش بازار، رضا عباسپور نادری با اشاره به این که صید کیلکا ماهیان دریای خزر از ابتدای فصل صید امسال تا پایان اسفند ماه سال گذشته در مجموع به ۲۰ هزار و ۳۶۰ تن رسیده است، گفت: در مدت مشابه سال پیش از آن ۱۸ هزار و ۱۹۸ تن کیلکا صید شده بود که این آمار افزایش ۱۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران افزود: بر اساس آمار اخذ شده، تعداد شب‌های دریاروی هشت‌هزار و ۹۸ شب بوده که با افزایش سه درصدی نسبت به سال گذشته و متوسط صید در هر شب ۲ هزار و ۵۱۴ کیلوگرم با رشد هشت درصدی اعلام شده است.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، سرانه صید هر شناور را ۲۷۹ تُن اعلام و بیان‌داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امسال ۷۳ فروند شناور کیلکاگیر به صید این گونه ماهی اشتغال دارند، اضافه‌کرد: از این تعداد ۴۴ فروند در استان مازندران و ۲۹ فروند در آب‌های استان گیلان فعالیت می‌کنند که بر اساس آمار ارائه شده صید در آب‌های مازندران با رشد ۱۰ درصدی و استان گیلان با رشد سه درصدی نسبت به سال گذشته همراه بوده است.

عباسپور نادری تاکید کرد: کیلکا ماهیان از آبزیان ارزشمند دریای خزر هستند که با استفاده از روش صید تورهای قیفی‌شکل توسط لنج‌های صیادی کیلکاگیر برداشت می‌شوند.

وی یادآور شد: ارزش غذایی و پروتئینی بالا در کیلکا ماهیان می‌تواند پتانسیل مناسبی برای مصرف انسانی و ایفای نقش بیشتر در تغذیه روزمره مردم باشد تا هم نیاز به پروتئین سفید را رفع کرده و هم به دلیل فروش با قیمت بهتر، تامین منافع جامعه صیادی زحمتکش و پرتلاش را به صورت مناسب‌تری انجام دهد.

مدیرکل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران اظهار داشت: از آنجا که کیلکاماهیان در اعماق بیش از ۴۰ متر صید می‌شوند، بنابراین از خاصیت غذایی بسیار بیشتری در مقایسه با سایر آبزیان حتی ماهیان استخوانی برخوردارند، اما به دلیل عدم آگاهی عموم مردم از این امر، قیمت کیلکا همچنان پایین است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان با فرآوری ماهیان کیلکا و ایجاد تنوع غذایی با استفاده از این محصول مشتریان بیشتری پیدا کرد، بیان‌داشت: در سال‌های اخیر تلاش تشکل‌های صیادی بر افزایش مصرف انسانی کیلکاماهیان است تا سود بیشتری عاید صیادان شود.

کد خبر: ۲۸۳٬۲۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha