۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۱
تحقق شعار سال نیازمند جلب اعتماد مردم برای مشارکت است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

تحقق شعار سال نیازمند جلب اعتماد مردم برای مشارکت است

گرگان- تحقق شعار سال و افزایش مشارکت مردم در امر تولید زمانی رخ می دهد که مردم نسبت به برنامه های دولت و مزیت هایی که برای آن ها وجود دارد اعتماد کنند و به میان توسعه بیایند.

بازار؛ گروه استان‌ها: حدود دو دهه است هر سال توسط رهبر معظم انقلاب شعار سال با هدف جهت گیری و سمت گی برنامه های اجرایی کشور انتخاب می شود. چند سالی است که انتخاب این شعارها به موضوع اقتصاد گره خورده است و بیانگر اولویت مسأله معیشت، رونق تولید و مهار تورم است.

امسال نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال را «جهش تولید با مشارکت مردم» انتخاب کرده اند. موضوعی که اهمیت دوچندان معیشت و لزوم توجه به ظرفیت های بخش خصوصی را پررنگ کرده است. به همین منظور با «رمضانعلی سنگدوینی» نماینده مردم گرگان و آق قلا درباره نقش مجلس در تحقق شعار سال به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* با توجه به شعار سال دولت چگونه می تواند سهم بخش خصوصی و مردم را در اقتصاد افزایش دهد؟

اصل ۴۴ به موضوع خصوصی سازی می پردازد اما نه به آن معنا که تنها ویژه افراد صاحب شرکت های خصوصی باشد؛ در واقع هدف سهامدار کردن مردم است. رهبر معظم انقلاب تاکید دارند مردم وارد صنعت و تولید شوند یعنی علاوه بر اینکه مردم در امر تولید سهامدار می شوند بلکه نظارت را هم بر عهده داشته باشند و تاثیر گذار باشند.

* چگونه می توان مشارکت مردم را در امر تولید افزایش داد؟

برای اینکه این مهم محقق شود لازم است اعتماد مردم جلب شود. زمانی که مردم در تولید سرمایه‌گذاری کنند و مشارکت کنند، سهامدار شوند و بر روند فعالیت ها نظارت داشته باشند می توانیم در تحقق شعار سال موفق باشیم. آنچه در اصل ۴۴ آمده، هنوز در جامعه به طور کامل پیاده سازی نشده است درصورتی که یکی از راه های برون رفت از مشکلات کشور بخش خصوصی است.

* با توجه به مقاومت دولت برای جلوگیری از تصدی گری بخش خصوصی بر اقتصاد، مجلس چه نقشی می تواند برای تحقق شعار سال داشته باشد؟

یک سال مقام معظم رهبری شعار را به شرکت های دانش بنیان اختصاص دادند و برای تحقق این موضوع ریل گذاری مناسب انجام شد و در آخرین گزارش رییس جمهور تعداد شرکت های دانش بنیان کشور دو برابر قبل عنوان شد، این شرکت ها با نیروهای نخبه خود مانع از خروج ارز از کشور می شوند، از طرفی قانون کسب و کار هم از رانت جلوگیری کرده است ما در مجلس می توانیم با قانون گذاری مناسب زمینه حضور دولت و مردم را با خیال راحت در میدان فراهم کنیم.


* برخی شرکت های خصولتی با دریافت رانت به شرکت های بی رقیبی تبدیل شده اند و رقابت را از بازار گرفته آمد، راهکار مجلس برای کاهش رانت چیست؟

مجلس قانون را سالانه تصویب و بودجه ای را از طریق بانک ها در اختیار دولت قرار می دهد تا به بخش تولید اختصاص داده شود و هدف این تسهیلات بخش خصوصی و مردم برای تولید است. برای اجرای درست این کار مجلس و دولت باید بر روند آن نظارت داشته باشند چرا که اگر می خواهیم تولید را تقویت کنیم باید از وقوع رانت جلوگیری کنیم. بسیاری از افرادی که تسهیلات برای تولید گرفته اند این مبلغ را در جایی دیگر هزینه کرده اند و برای اینکه این تسهیلات در محل مناسب خود هزینه شود باید نظارت مستمری وجود داشته باشد چرا اکه اگر نظارت مستمر نباشد نمی توان تولید را تقویت کرد.


* زمزمه افزایش مالیات از طرف دولت مطرح شده و تولید کنندگان را نگران کرده است، در این مورد توضیح دهید.

در برنامه هفتم هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نمی دهد اما در بودجه ۱۴۰۳ مالیات ارزش افزوده یک درصد افزایش پیدا کرده است و از ۹ درصد به ۱۰ درصد رسیده است. افزایش مالیات منجر به گرانی و افزایش هزینه ها می شود و بدون اجازه از طرف مجلس این کار امکان پذیر نیست.

کد خبر: ۲۸۳٬۰۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha