۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
سطح روابط اقتصادی ایران و بلاروس مطلوب نیست
سفیر ایران در بلاروس:

سطح روابط اقتصادی ایران و بلاروس مطلوب نیست

قزوین- سفیر ایران در بلاروس گفت: روابط سیاسی با بلاروس روان و بدون مشکل است، اما سطح روابط اقتصادی و تجاری مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار بازار، علیرضا صانعی عصر سه شنبه در هشتمین جلسه شورای هماهنگی روابط خارجی استان قزوین که در استانداری برگزار شد، گفت: در بازار بلاروس محصولات ایرانی مانند خشکبار، سیر، رب، خرما، زیتون، میوه، پسته، هندوانه و سبزی جات مشتری زیادی دارد؛ هرچند این اقلام بیشتر از روسیه وارد بلاروس می‌شود که باید آن را مستقیم از ایران صادر کنیم تا قیمت‌ها کمتر شود.

وی اضافه کرد: روابط سیاسی با بلاروس روان و بدون مشکل است، اما سطح روابط اقتصادی و تجاری مطلوب نیست و اراده رهبران دو کشور برای توسعه روابط ایجاد شده که شما باید در این مسیر همراه خوبی داشته باشید تا به سمت گسترش روابط گام برداریم.

سفیر ایران در بلاروس با بیان اینکه از سوی بلاروس درخواست محصولاتی ایرانی زیاد است، گفت: اگر در داخل همت کنیم می‌توانیم از این فرصت برای توسعه صادرات بیشتر و روابط تجاری و اتصال شرکت‌های ایران و بلاروس اقدام کنیم.

صانعی ادامه داد: لازم است بانک اطلاعاتی صنعتی تهیه شود تا نیازها شناسایی شده و بتوانیم در بخش دارو، تجهیزات پزشکی و نیروگاهی خدمات خود را صادر کنیم، زیرا بلاروس به شدت به خدمات نیروگاهی کشورمان نیاز دارد لذا تأمین قطعات پالایشگاهی بلاروس از سوی ایران در دستور کار است تا به بازسازی پالایشگاهی آنها کمک کنیم.

وی یادآور شد: اردیبهشت ماه برای عقد قرارداد در حوزه صنایع «های‌تک» اقدام خواهیم کرد و درحوزه نظامی و دفاعی هم مذاکراتی انجام شده و آنها به شدت نیاز و اراده دارند و امکاناتی هم دارند که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم.

سفیر ایران در بلاروس در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: این کشور در تولید ماشین آلات کشاورزی، معدنی، تراکتور، کمباین و کود پتاس ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و می‌توانیم بخشی از نیاز ۴۰۰ هزار تنی کود پتاس و نهاده‌های کشاورزی را از این کشور تأمین کنیم.

صانعی افزود: برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و شرکت در نمایشگاه‌های بلاروس یک فرصت است که می‌تواند ضمن شناسایی ظرفیت‌های دو کشور به توسعه مبادلات تجاری هم منجر شود. امیدوارم با شرکت در نمایشگاه‌های تخصصی و تبادل هیئت‌ها بتوانیم موانع توسعه همکاری‌ها برطرف کنیم و رفت‌وآمد بازرگانان هر دو کشور را تسهیل کنیم.

وی اضافه کرد: بر اساس گروههای کالایی باید ظرفیت شرکت‌های ایرانی و نیاز بلاروس شناسایی شوند و در این راستا می‌توانیم در عرصه محصولات کشاورزی و میوه و خشکبار زمینه صادرات بیشتری را مهیا کنیم.

کد خبر: ۲۸۲٬۷۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha