۲۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰

۱.۵ تریلیون دلار اندازه بازار آموزش‌های مهارتی تا ۲۰۳۰

بر اساس گزارش‌ها اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

به گزارش بازار، یکی از عوامل و پارامترهای عمده رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی هر جامعه، تربیت نیروی انسانی کارآمد است و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله راهکارهای تربیت نیروی انسانی متخصص به شمار می‌رود.

آموزش فنی و حرفه‌ای به معنای مرتبط کردن آموزش با دنیای کار برای بهبود وضعیت اشتغال جوانان و کاهش میزان بیکاری است. به زعم کارشناسان مرتبط کردن هرچه بیشتر آموزش با نیازهای اقتصادی ضروری است زیرا عدم وجود ارتباط بین مباحث آموزشی و نیازهای اقتصادی و بازار کار باعث بروز مشکلات عمده می‌شود.

رشد سالانه ۱۰ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، موجب افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری‌ها و افزایش کیفیت اشتغال شده است.

طبق گزارش‌های بین المللی، تا سال ۲۰۲۲ ‌اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در جهان ۶۶۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است. امروزه آموزش‌های مهارتی در نگاه جهانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای یافته و به بستر مناسبی برای گسترش تعاملات مؤثر بین المللی تبدیل شده است.

علی حسین شهریور ـ معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این باره می‌گوید: اندازه بازار آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در دنیا در سال ۲۰۳۰ میلادی به ۱.۵ تریلیون دلار خواهد رسید.

به گفته وی رشد سالانه حدود ۱۰ درصدی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، باعث افزایش ۳ درصدی بهره‌وری جهانی، کاهش نابرابری‌ها و افزایش کیفیت اشتغال شده و نیاز به نوآوری و دیجیتال در مشاغل را ارتقا خواهد داد.

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عوامل اثرگذار در حوزه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی آموزی اشاره کرده و می‌گوید: اقتصاد اولین عامل تاثیرگذار است و در حال حاضر اقتصاد کشور نیازمند تبدیل شدن به یک اقتصاد دانش بنیان با سطح مهارتی بالاست و تقاضای بنگاه‌های اقتصادی برای نیروی کار ماهر به طور فزاینده‌ای در حال رشد است.

وی ضمن اشاره به افزایش توجه به مهارت آموزی در دنیا تاکید دارد که همه کشورها ارتقای جایگاه آموزش فنی و حرفه‌ای، توسعه مهارت آموزی و آموزش مبتنی بر شایستگی و صلاحیت حرفه‌ای را در دستور کار قرار داده‌اند.

بررسی راهبردهای ۵۲ کشور جهان نشان می‌دهد که ۲۴ کشور ارتباط و تطابق مهارت‌آموزی با بازار کار را ترجیح می‌دهند، ۱۸ کشور به موضوع تضمین کیفیت مهارت تاکید دارند، ۱۱ کشور به ارتباط و همکاری با ذینفعان و کارفرمایان و ۱۱ کشور به چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای اولویت می‌دهند و ۸ کشور نیز به بهبود دسترسی به مهارت آموزی توجه ویژه داشتند.

امروزه رشد فزاینده جمعیت، میزان بالای بیکاری و مشارکت روزافزون در فعالیت‌های اقتصادی، تقاضاهای جدیدی را برای تربیت نیروی انسانی ماهر ایجاد کرده که این شرایط به نوبه خود بر اهمیت و حساسیت این آموزش‌ها افزوده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به سرعت به سمت مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر حرکت کرده و از نقش راهبردی آموزش‌های مهارتی در برنامه ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان خود سود برده‌اند.

کد خبر: ۲۸۲٬۲۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha