۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷
هوشمند سازی کسب و کار چیست

هوشمند سازی کسب و کار چیست

هوشمند سازی کسب و کار به معنای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های دیجیتال برای بهبود خدمات یک کسب و کار خاص است.

هوشمند سازی کسب و کار به چه معناست؟

هوشمند سازی کسب و کار به معنای بهره‌مندی از تکنولوژی‌های دیجیتال برای بهبود خدمات یک کسب و کار خاص است. برای این منظور از داده‌های هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بسیاری از تکنولوژی‌های نوین دیگر  مثل نرم‌افزارهای ECRM و هوش تجاری یا تجیهزات سخت‌افزاری مثل کیوسک های دیجیتال استفاده می‌شود.

هوشمندسازی کسب و کار به مجموعه‌ای از ابزارها، فناوری‌ها و فرآیندها گفته می‌شود که برای تبدیل داده‌ های خام به اطلاعات و دانش مفید مورد استفاده قرار می‌گیرند. هدف از انجام این کار، ساده‌سازی و بهینه کردن مراحل تصمیم‌ گیری روی یک موضوع خاص است. رویکرد سازمان‌ها در سال‌های اخیر به سوی بهره بردن از هوشمندسازی کسب و کار سوق داده شده است و با کمی تامل، متوجه می‌شوید که این می‌تواند برای شما هم عملیاتی مفید باشد.

این کار به سازمان‌ها در تبدیل اطلاعات و داده های پراکنده و به‌هم‌ریخته، به اطلاعاتی قابل دسترس، قابل فهم و راهگشا کمک می‌کند. سازمان‌ها میزان مهارت‌ها، کاربردها، فناوری‌ها و عملکردهای خود را با استفاده از هوشمندسازی کسب و کار بررسی و ارزیابی می‌کنند؛ به‌عنوان مثال تهیه گزارش، تصمیم‌گیری راهبردی و برنامه‌ریزی سریع توسط مدیران، از سری مزایای انکارناپذیر آن است.

تاریخچه هوشمندسازی کسب و کار

بد نیست بدانید هوشمند سازی کسب و کار تاریخچه جالبی داشته و مطالعه آن در تصمیم‌گیری برای شیوه استفاده از BI مهم است. اواسط دهه ۱۹۹۸ میلادی بود که نظرات پیرامون هوشمندسازی مطرح شد. در آن زمان، این اصطلاح را به معنای تبدیل داده‌ها از شکل اولیه به تصمیمات تجاری می‌دانستند که بعدها به این تعریف پروبال بیشتری داده شد.

این یعنی سایر نظام‌های مرتبط با داده مانند انبار داده، داده کاوی، پیش‌بینی، پشتیبانی و تحلیل آماری نیز با تعاریف بعدی به‌هم متصل شدند. اکنون آن را فرآیند بالا بردن سوددهی سازمان در بازار رقابتی با استفاده هوشمندانه از اطلاعات موجود در شرکت در فرآیند تصمیم‌گیری می‌دانند که این تعریف تفاوت‌های آشکاری نسبت‌به گذشته پیدا کرده است.

کاربرد هوش تجاری در کسب و کار چیست؟

شرکت‌ها با استفاده از هوشمندی کسب و کار، کارهای متنوعی را انجام می‌دهند که ازجمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخراج و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف مانند سیستم‌های برنامه‌ ریزی منابع سازمان (ERP)
  • مدیریت ارتباط با مشتری به بهترین شکل
  • مدیریت زنجیره تامین
  • کسب اطلاعات از طریق چرخه اتوماسیون اداری فرآیندها در بازار کسب و کار هوشمند برای شناسایی الگوها

مثلا فراموش نکنیم موفق شدن در برنامه‌ ریزی منابع سازمان به شناخت روند کسب و کار و چرخه امور درون آن بستگی دارد. ضمن این‌که در مدیریت زنجیره تامین برای موفقیت از طریق Business intelligence، داشتن تحلیل‌های آماری از وضعیت تامین‌کنندگان اهمیت زیادی دارد.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

هوشمند سازی کسب و کار چه فوایدی دارد؟

خوشبختانه هوشمندسازی کسب و کار امکان دسترسی بدون واسطه به داده‌ها را توسط تصمیم‌گیرندگان در تمام سطوح سازمان فراهم می‌کند؛ بنابراین، افراد می‌توانند تعامل خوبی با داده‌ها داشته و آن‌ها را تحلیل کنند. به این ترتیب، کسب و کار مدیریت بهتری پیدا می‌کند و می‌توان به بهبود کارایی آن پرداخت. کشف فرصت‌ها و انجام کارها با بازدهی بالا، فواید دیگری است که نباید از آن‌ها غافل شد.

هوشمندسازی کسب و کار در ساده‌ترین حالت، اطلاعاتی پیرامون وضع حال‌حاضر سازمان را در اختیار مدیران قرار می‌دهد. این اطلاعات در زمان مناسب و با انعطاف بالا ارائه می‌شود و در صورت از قلم افتادن و فراموش شدن یکی از شاخص‌های کسب و کار یا خروج آن از برنامه‌ریزی، هوشمندسازی کسب و کار به کمک مدیران می‌آید. آن‌ها در ادامه قادر هستند جزئیات را شکافته و دلایل این اتفاق را متوجه شوند. تصمیم‌گیری برای جبران وضعیت به‌عنوان مرحله بعدی از این راه‌حل شناخته می‌شود.

در ادامه بد نیست به سایر اهداف مهم هوشمند سازی کسب و کار اشاره کنیم:

  1. شناخت نیازهای اطلاعاتی ضروری و حساس هر سازمان برای ارائه برنامه‌ های کاربردی
  2. استفاده درست از اطلاعات و دانش پرسنل سازمان
  3. جمع و بهینه کردن داده و اطلاعاتی که از منابع بیرونی به‌دست می‌آیند
  4. شناخت سیگنال‌های محیط کسب و کار
  5. اصلاح و بهینه کردن ابزارهای سیستم‌های اطلاعاتی و محاسباتی
  6. طبقه‌بندی و تحلیل بخش زیادی از داده‌ها و اطلاعات
  7. استفاده به‌موقع و اصولی از داده‌های نیمه ساختار یافته و اطلاعات یک سازمان

بررسی نتایج مهم هوشمندسازی کسب و کار

با استفاده از مراحل هوشمندسازی کسب و کار، بعد از مدتی نتایج آن مانند بهبود تجارت الکترونیک را در سازمان خود حس خواهید کرد. در این قسمت می‌خواهیم به چند مورد از این نتایج اشاره کنیم.

پرس و جو و گرفتن گزارش

بیشتر سیستم‌های هوشمند سازی کسب و کار، تحلیل‌های فوق‌العاده‌ای از آمارها و وضعیت سازمان خود دارند. این یعنی آن‌ها قادر به تبدیل اطلاعات بزرگ سازمان به بخش‌های کوچک‌تر برای بررسی و فهم بهتر از دیدگاه‌های مختلف هستند.

مدیریت فرآیندهای کسب و کار

از اصلی‌ترین و برجسته‌ترین نتایج و مزایای هوشمندسازی کسب و کار باید همین مدیریت فرایندهای آن همچون حمل‌ و نقل را عنوان کرد. البته این خود شامل بخش‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی جامع می‌شود. هوشمندسازی سازمان‌ها در ادامه باعث مدیریت بهتر مالی می‌شود که این هم یکی دیگر از ارکان موفقیت شرکت‌هاست. با استفاده از آن، خدمت‌رسانی به مشتری نیز با سرعت و کیفیت بهتری صورت می‌گیرد و همچنین افراد یک سازمان نگاه بهتری نسبت‌به مدیریت زنجیره تامین دارند.

ارائه اطلاعات

نمایش نتایج جستجوها و گزارش‌ها آن هم از راه برنامه‌های کاربردی اختصاصی، اینترانت، اینترنت و داشبورها انجام می‌شود و این را مدیون هوشمند سازی کسب و کار هستیم. داشبوردها همان برنامه‌های کاربردی هستند که اطلاعات را از مولفه‌های مختلف به‌طور یکپارچه در دسترس قرار می‌دهند.

داده کاوی

انجام تحلیل‌های پیش‌گویانه و چندبعدی در بسیاری از سازمان‌ها ضروری به نظر می‌رسد. هوشمندسازی کسب و کار نیز در این راه به مردم کمک کرده و تحول دیجیتال به‌وجود آورده است. به‌طور کلی این عملیات برای هر نوعی از تحلیل کاربردی و انجام‌پذیر است.

تحلیل مزایا و معایب رقبا

هنگامی که دید بهتری با نرخ بازگشت سرمایه و راه‌های دیگر نسبت‌به رقبا داشته و با نقاط قوت و ضعف آن‌ها آشنا باشید، مسلما سازمان را با مدیریت بهتری پیش خواهید برد. تنها کافیست نقاط قوت یا مشابه آن‌ها از شرکت‌های دیگر را روی سازمان خود پیاده کرده و چه بسا آن‌ها را بهتر انجام دهید. در سوی دیگر هرگز به سمت نقاط ضعفی که سبب شکست برخی سازمان‌ها شده‌اند هم نمی‌روید.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

زیرساخت‌ های فنی هوشمندی کسب و کار

برای هوشمند کردن کسب و کار، از زیرساخت‌های فنی مختلفی استفاده می‌شود. ما در این‌جا به برخی از مهم‌ترین زیرساخت‌های فنی هوشمندی کسب و کار اشاره می‌کنیم:

  1. محاسبات ابری (Cloud Computing): محاسبات ابری مثل ذخیره‌ سازی، پردازش و شبکه، باعث می‌شود که سازمان‌ها امکان انجام عملیاتی با حجم داده بسیار بالا و پرخطر را داشته باشند.

  2. اینترنت اشیا (Internet of Things - IoT): اینترنت اشیا به کسب و کارها در جمع‌آوری داده‌های بیشتر در خصوص محصولات و خدمات خود کمک می‌کند تا بتوانند عملکرد خود را بهینه‌سازی کرده و بهبود ببخشند.

  3. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence - AI): فناوری‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشینی و شبکه‌های عصبی در هوشمند سازی کسب و کار استفاده می‌شوند. برای مثال تجزیه‌وتحلیل داده‌های بزرگ، پیش‌بینی رفتار مشتریان و بهینه‌سازی فرآیندهای کسب و کار، ازجمله کاربردهای هوش مصنوعی در BI است.

  4. انبار داده (Data WareHouse): بدون‌شک تمام کسب و کارهای هوشمند به فضایی برای ذخیره‌ سازی و نگهداری داده‌های خود نیاز دارند. انبار داده (Data Warehouse یا به اختصار DWH)، فناوری خاصی شبیه به فضای ابری است که برای جمع‌آوری داده از منابع مختلف و همچنین ذخیره این داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. امکان تجزیه و تحلیل و استفاده از داده‌های نگهداری شده در DWH، حتی در مقیاس بزرگ، بسیار راحت است. استخراج داده‌ها از انبار داده و تجزیه و تحلیل آن‌ها هم به سادگی با استفاده از فرآیند ETL انجام می‌گیرد.

  5. تجزیه و تحلیل داده های بزرگ (Data Analytics): استفاده از ابزارها و تکنیک‌های تجزیه و تحلیل داده برای استخراج الگوها و اطلاعات مفید از داده‌های کسب و کار، امکان بهبود تصمیم‌گیری و عملکرد کسب و کار را فراهم می‌کند.

  6. امنیت اطلاعات (Information Security): بدون‌شک تمام کسب و کارها باید داده‌ها و اطلاعات حساس خود مثل اطلاعات مربوط به مشتریان را با فناوری‌ها و زیرساخت‌هایی مثل رمزنگاری، انجام بررسی‌های امنیتی و ... به‌صورت کاملا ایمن نگهداری کنند.

کسب و کارها می‌توانند با بهره‌گیری از این زیرساخت‌های فنی، از فناوری‌های نوین بهره برده و فعالیت‌های خود را به شکلی هوشمند انجام دهند. به این ترتیب، بازدهی بیشتری را به‌دست خواهند آورد.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

ابزارهای مورد نیاز برای هوشمند کردن یک سازمان

برای هوشمندسازی یک کسب و کار به ابزارهای مختلفی نیاز دارید. این ابزارها در مراحل مختلف تدوین استراتژی و پیاده سازی هوش تجاری برای سازمان شما، به کمکتان می‌آیند. ما در این بخش، ابزارهای مورد نیاز برای استفاده از هوش تجاری در سازمان را به دو گروه تقسیم کرده‌ایم:

۱. نرم افزار هوش تجاری

موسسه گارتنر www.gartner.com یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی دنیاست که هرسال برای بررسی بهترین نرم افزارهای موجود در هر حوزه، ازجمله نرم افزار هوش تجاری حوزه BI اقدام می‌کند. لیست برخی از بهترین نرم‌افزارهای مناسب برای هوشمند سازی کسب و کارها که اخیرا توسط این موسسه اعلام شده، به شرح زیر هستند:

  • Datapine (www.datapine.com)
  • SAP Business Objects (www.sap.com)
  • MicroStrategy  (www.microstrategy.com)
  • SAS Business Intelligence  (www.sas.com)
  • Yellowfin BI (www.yellowfinbi.com)
  • QlikSense (www.qlik.com)
  • Zoho Analytics  (www.zoho.com)
  • Sisense (www.sisense.com)
  •  Microsoft Power BI (www.microsoft.com/en-us/power-platform/products/power-bi)
  • Looker (cloud.google.com/looker)
  •  Tableau (www.tableau.com)
  • IBM Cognos Analytics (www.ibm.com/products/cognos-analytics)
  • Oracle BI (www.oracle.com/business-analytics/business-intelligence/technologies/bi.html)
  • Domo (www.domo.com)
  • Clear Analytics (www.clearanalyticsbi.com)

۲. فناوری‌های هوش تجاری

فناوری‌های گوناگونی به منظور هوشمند سازی کسب و کار یک سازمان استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

تجزیه و تحلیل موقت

نوشتن و در ادامه اجرای انواع درخواست‌ها برای آنالیز مسائل مربوط به کسب و کار به این فاز مربوط می‌شود؛ آن هم تا زمانی که تمام مراحل به‌طور منظم انجام شده و نتایج آن در گزارش‌ها و داشبورد مدیریتی قرار بگیرد.

پردازش تحلیلی برخط

ابزارهای پردازش و گزارش‌ های تحلیلی آنلاین که اصطلاحا با نام OLAP می‌شناسیم، مانند پردازش تحلیلی برخط هستند و کاربران با آن‌ها می‌توانند انواع داده‌ها را در چند بعد و روی پایگاه‌ داده‌ های ستونی مختلف آنالیز کنند. روش‌های پیشین با استخراج داده‌ها از یک انبار انجام می‌شوند؛ اما روش‌ نوین سریع‌تر و با کیفیت بالاتری همراه است.

برنامه‌های کاربردی BI

برنامه‌های مرتبط با هوشمند سازی کسب و کار برای انواع دستگاه‌های موبایل و تبلت‌ها اکنون در دسترس افراد حاضر در یک شرکت قرار دارند که اکثرا برای مشاهده اطلاعات و تجزیه و تحلیل به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این اپلیکیشن‌ها محیط کاربری ساده‌ای داشته و افراد به‌راحتی می‌توانند از امکاناتشان بهره‌مند شوند.

برنامه‌های real time

این دسته از برنامه‌ها قادر به جمع‌آوری داده‌ها و پردازش آن‌ها در زمان کوتاهی هستند. هدف از ساخت آن‌ها، در دسترس قرار گرفتن اطلاعات مربوط به فعالیت‌های تجاری، رفتار مشتری و بازارهای مالی برای کاربران است.

اطلاعات عملیاتی (OI)

اطلاعات عملیاتی هم نوع دیگری از تجزیه و تحلیل مربوط به هوشمندسازی کسب و کار را در اختیارمان قرار می‌دهد. اطلاعات مدیران و کارگران در عملیات تجاری از این طریق به‌ دست ما می‌رسد که برای کمک به تصمیم‌گیری عملیاتی و اقدام سریع برای رسیدگی به موضوعات به‌وجود آمده‌اند.
برای نمونه، این برنامه‌ها به نمایندگان مرکز تماس برای دریافت کالا کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند کالاها را در زمان تحویل به سرعت گزارش کرده و موانع سیستم توزیع را تا حد چشمگیری کاهش دهند.

BI جاسازی‌شده

BI جاسازی‌شده نوع دیگری از فناوری‌های مورد نیاز برای هوشمند سازی کسب و کار است که برای تجزیه و تحلیل داده‌ها در برنامه‌های تجاری مهم به ما یاری می‌رساند.

اطلاعات مکانی

یکی از قابلیت‌های هوشمندسازی کسب و کار، تجسم داده‌های مرتبط با نقشه آنالیز است تا از آن‌ها بتوان در فروشگاه‌های خرده فروشی، بازاریابی مبتنی بر مکان، راهکارهای تدارکات و موارد این چنینی استفاده کرد.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

مراحل و چگونگی پیاده سازی هوش تجاری در یک سازمان

پیاده سازی هوش تجاری در یک سازمان ملزم به اجرای برخی مراحل مشخص است. در این‌جا به مراحل هوشمند سازی کسب و کار اشاره می‌کنیم.

۱. تعریف استراتژی

در وهله اول، استراتژی و اهداف هوش تجاری شرکت شما باید کامل مشخص و تعریف شده باشد. این کمک می‌کند مراحل بعدی را با دید بازتری انجام دهید که شامل تحلیل نیازها، اهداف، اولویت‌ها و فرهنگ سازمانی خواهد بود.

استراتژی هوش تجاری یا هوشمندسازی کسب و کار به‌عنوان طرحی برای هر یک از شرکت‌ها شناخته می‌شود که امکان ارزیابی عملکردها، بررسی کاستی‌ها، مزیت رقابتی و مرور ایرادات سازمان‌های دیگر را فراهم می‌کند. ضمنا از داده کاوی و آنالیزها می‌توان برای تصمیم‌گیری موفق استفاده کرد. برای این منظور باید به پاسخ این سوالات دست پیدا کنید:

  • هدف شما چیست؟

  • چه چیزی دارید؟

  • به چه چیزی نیاز دارید؟

وقتی قادر به پاسخ‌دهی به این سوالات باشید، استراتژی یا نقشه راهتان بهتر مشخص خواهد شد. باتوجه‌به سطح سابقه شرکت، تجربه‌های گذشته در پذیرش هوشمندسازی کسب و کار یا عدم وجود آن، اندازه شرکت، معیارهای دیگر و نتایج نهایی نیز با تغییراتی همراه می‌شوند.

۲. تنظیم شاخص‌های کلیدی

شاخص‌های کلیدی عملکرد شما در پیاده کردن هوشمند سازی کسب و کار باید کاملا قابل اندازه‌گیری بوده و در این مسیر نباید تطابق با اهدافتان را فراموش کنید. این شاخص‌ها از سوی دیگر برای دستیابی به اهداف تجاری حیاتی هستند. وقتی اطلاعات کافی جمع‌آوری شود، KPIهایی که قرار است در مقیاس کل شرکت ردیابی شود و KPIهایی که باید در زیرمجموعه‌ها شناسایی شود نیز، تعریف می‌شوند.

نمونه‌ای از KPIها در پیاده سازی هوشمندی کسب و کار را در ادامه مشاهده می‌کنید:

  • نسبت نقدینگی

  • درآمد خالص در مقابل کارکرد خالص

  • نرخ تبدیل

  • هزینه جذب مشتری (CAC)

  • بهره‌وری

  • بازگشت سرمایه (ROI)

  • امتیاز خالص ترویج‌کنندگان (NPS)

  • امتیاز تلاش مشتری (CES)

  • هزینه هر استخدام

  • درآمد خالص به ازای هر کارمند

  • نرخ فروش

۳. انتخاب ابزارها

هوشمند سازی کسب و کار ملزم به انتخاب ابزارها و نرم‌افزارهای مناسب مانند فرآیند ETL به منظور تحلیل داده‌ها و اطلاعات است. این ابزارهای گرافیکی شامل مواردی مثل موتورهای جستجو، سیستم‌های برنامه‌ریزی و گزارش‌دهی و موارد مشابه خواهد بود.

انتخاب ابزار نیز به اجرای عملیات هوش تجاری، تناسب با نیاز و بودجه هر فرد بستگی دارد و می‌تواند برای هر سازمان متفاوت باشد. با این وجود، درک و ارزیابی چنین عواملی در زمان برگزیدن یک راهکار نرم‌افزاری، حیاتی به نظر می‌رسد که در این میان باز هم باید به این سوالات پاسخ داده باشید:

  • آیا دسترسی کامل به داده‌ها و اطلاعات برایتان فراهم است؟

  • آیا چنین سیستمی برای یکپارچه کردن APIهای موجود به منظور اتصال به سیستم‌های شما مناسب است؟

  • چطور می‌توان داده‌ها را در یک رابط بصری نرم‌افزاری موجب تعامل هرچه بهتر دانست؟

  • آیا می‌توان با افراد دیگر برای تجزیه و تحلیل هرچه بهتر همکاری کرد و آن‌ها را به اشتراک گذاشت؟

  • آیا می‌توانید به تنهایی در داده‌ها عمیق‌ شوید و یافته‌های جدیدی را کشف کنید؟

در صورت امکان، ابتدا بد نیست از مجوزها و ابزارهای موجود در سازمان استفاده کنید. خرید مجوز اضافی شاید ارزان‌تر از فعالیت با یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار کاملا متفاوت باشد. جدا از آن، می‌توان در خصوص مجوز ارزیابی بلندمدت بحث کرد یا چند مولفه هوشمند سازی کسب و کار ارزان‌تر از ارائه‌دهندگان گوناگون را در نظر داشت. فراموش نکنید هر راه‌حلی باید با الزامات غیر کاربردی همچون در دسترس بودن، عملکرد و امنیت مطابقت داشته باشد.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

۴. جمع‌آوری داده‌ها

داده‌های مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل باید توسط شما و اعضای دیگر سازمان جمع‌آوری شود و این دیتابیس، فایل‌های اکسل، سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) و منابع دیگر را شامل می‌شود.

۵. دسته‌بندی داده‌ها

داده‌ها و اطلاعات به‌دست آمده باید به خوبی دسته‌بندی شوند تا از دقت و صحت آن‌ها مطمئن شوید. حذف داده‌های تکراری و تبدیلشان به فرمت استاندارد، ازجمله وظایف شما در این مرحله از هوشمند سازی کسب و کار است.

۶. تحلیل داده‌ها

ابزارهای هوش تجاری برای تحلیل داده‌ها به شما کمک می‌کنند. همچنین برای استخراج اطلاعات می‌توان سر وقت آن‌ها رفت. تحلیل‌های آماری، گزارش‌دهی تحلیلی و پیش‌بینی در این دسته هستند.

۷. ارائه گزارش

برای اطلاع‌رسانی به تصمیم‌گیرندگان و مدیران سازمان، گزارش‌ها و داشبوردهای مناسب باید ارائه شود تا اطلاعات مهم و کلیدی قابل تفهیم باشد.

۸. آموزش و اجرا

از فاکتورهای حیاتی برای موفق شدن هوش تجاری، آموزش منابع انسانی را باید نام برد که البته چندان هم پروسه ساده‌ای ندارد. مردم اغلب مقاومت فراوانی در مقابل تغییرات جدید نشان می‌دهند و به‌همین خاطر بهتر است از ابتدا اهداف و رویه‌های اجرای هوش تجاری را به آن‌ها آموزش داد. در چنین شرایطی، آن‌ها طبیعتا بهتر می‌توانند به شرایط تازه عادت کنند. بعد از تهیه گزارش‌ها و اطلاعات مورد نیاز، باید از تجربیات کارکنان سازمان آموزش برای انجام بهتر تصمیم‌گیری‌ها استفاده کرد.

۹. ارزیابی و بهینه‌سازی

اثربخشی و کارایی هوش تجاری سازمان باید در پایان ارزیابی شده، اصلاحات و بهینه‌سازی‌های لازم انجام شود. اجرای درست مراحل هوشمند سازی کسب و کار به همکاری میان تیم‌های گوناگون در سازمان و دانش فنی و تحلیلی آن‌ها نیاز دارد. این مراحل باید به تناسب نیازها و وضعیت خاص هر سازمان اجرا شود.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

معرفی برخی از مثال‌های استفاده از هوش تجاری

برای این‌که بهتر بتوانید کاربرد هوش تجاری در کسب و کار را درک کنید، در این‌جا مثال‌هایی درخصوص به‌کارگیری ابزارهای هوش تجاری در کسب و کارهای مختلف را به شما معرفی می‌کنیم.

ربات‌های سرویس‌دهنده

این ربات‌ها در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها به مشتریان سرویس می‌دهند. به این صورت که بلافاصله ورود مشتری جدید را تشخیص داده و به استقبال او می‌روند. بعد از نمایش منو به مشتری، سفارش او را دریافت کرده و لحظاتی بعد، آن سفارش را تحویل می‌دهند.

خودروهای بدون راننده

در برخی از شهرهای پیشرفته جهان، خودروهای بدون راننده فعالیت دارند که مسافران را در مسیرهای خاص جابه‌جا می‌کنند.

استندهای نظرسنجی

این استندها در تمام سازمان‌ها و کسب و کارها کاربرد دارند و می‌توانند برای جمع‌آوری اطلاعات از مشتریان مورد استفاده قرار بگیرند. استفاده از این استندها توانسته تحولی عظیم در سازمان‌ها و شرکت‌های پیشرفته کشورمان به‌وجود بیاورد و مزایای زیادی به همراه خواهد داشت.

برای مثال می‌توان مزایایی مثل آشنایی با مشتریان و کسب شناخت از آن‌ها، شناسایی نیاز مشتریان، دریافت بازخورد، بهبود خدمات و محصولات در راستای نیازهای مشتریان و ... را نام برد.

کیوسک‌های هوشمند

این کیوسک‌ها هم می‌توانند تاثیر به‌سزایی در هوشمند سازی کسب و کار داشته باشند. کاربران می‌توانند بدون نیاز به نیروی انسانی، خدمات خود را به‌صورت الکترونیک از طریق این کیوسک‌ها دریافت کنند.

در حال‌حاضر انواع متعددی از کیوسک‌های هوشمند تولید شده‌اند. از این ابزارها در کسب و کارهایی مثل مراکز فروش، مراکز مالی (برای برداشت وجه)، رستوران‌ها و ... استفاده می‌شود.

هوشمند سازی کسب و کار چیست

کد خبر: ۲۸۲٬۰۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • mohammad reza milani IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
      0 0
      هوشمندی کسب‌وکار ابزاری قدرتمند برای سازمان‌ها در عصر دیجیتال است. با این حال، نباید فراموش کرد که قدرت با مسئولیت همراه است. سازمان‌ها در قبال امنیت داده‌ها و حفظ حریم خصوصی افراد، مسئولیت دارند. با رعایت ملاحظات امنیتی و به کارگیری هوش مصنوعی برای ارتقای امنیت، می‌توان از هوش تجاری به عنوان نیروی محرکه‌ای برای موفقیت سازمان، بدون نگرانی‌های امنیتی، بهره برد.
    • عباس فراهانی IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۶
      0 0
      هوشمندی کسب‌وکار برای سازمان‌های کوچک هم مفید است