۲۴ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷
تاثیر افزایش صادرات فولاد چین بر قیمت های جهانی؛ کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین تاثیر را می گیرند
بازار بررسی می کند؛

تاثیر افزایش صادرات فولاد چین بر قیمت های جهانی؛ کشورهای جنوب شرق آسیا بیشترین تاثیر را می گیرند

چین که بیش از نیمی از فولاد جهان را تولید میکند اخیرا بالاترین رقم صادرات فولاد را در ۸سال گذشته گزارش کرده در شرایطی که افزایش اندک صادرات می تواند منجر به فشار نزولی بر قیمتها در بازارهای جهانی شود.

بازار؛ گروه صنعت: چین به‌عنوان کشوری با صنعت فولاد توسعه ‌یافته که بیش از ۵۰ درصد از تولید جهانی فولاد را تامین می‌کند، اکنون به‌ طور انبوهی فولاد صادر می‌کند که باعث نگرانی ‌هایی در مورد عرضه مازاد جهانی شده است. به گزارش سایت آماری تحلیلی mrssteel دلیل اصلی آن تضعیف بازار املاک و مستغلات چین است که باعث کاهش مصرف داخلی کشور می شود.

صنعت فولاد چین صادرات را افزایش می دهد

طبق گزارش اداره ملی آمار، چین در ۲ ماه اول سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۶ میلیون تن فولاد صادر کرده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲.۶ درصد افزایش داشته است. این همچنین بالاترین سطح صادرات فولاد صنعت فولاد چین از سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می شود.

به گزارش mrssteel صادرات فولاد چین در سال جاری برابر یا بیشتر از سطح سال گذشته خواهد بود، زیرا چین در مسیر صادرات حدود ۹۰ میلیون تن فولاد و نزدیک به ۱۱۰ میلیون تن در سال ۲۰۱۵ قرار دارد که شاهد افزایش آنتی دامپینگ خواهد بود. اقدامات در سراسر جهان این را نشان می دهد که دولت چین به تدریج در حال تحریک بهبود اقتصادی این کشور است.

در حال حاضر چین حدود ۵۵ درصد از تولید فولاد جهان را تامین می کند، بنابراین، حتی افزایش اندک صادرات می تواند منجر به فشار نزولی بر قیمت ها در بازارهای جهانی شود

طبق این گزارش، در حال حاضر چین حدود ۵۵ درصد از تولید فولاد جهان را تامین می کند. بنابراین، حتی افزایش اندک صادرات می تواند منجر به فشار نزولی بر قیمت ها در بازارهای جهانی شود. بنابراین ارتقای صادرات صنعت فولاد چین بر صنایع فولادی سایر کشورها به ویژه کشورهای جنوب شرق آسیا که بازارهای اصلی صادراتی چین هستند، تأثیر گذاشته است. در سپتامبر ۲۰۲۳، صادرات فولاد این کشور به تایلند نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰ درصد افزایش یافت و صادرات به مالزی حدود ۸۰ درصد افزایش یافت. میزان فولاد صادراتی به اندونزی دو برابر و به ویتنام بیش از چهار برابر شد.

فشار بر صنعت فولاد ویتنام

در این گزارش همچنین آمده است: مقدار زیادی فولاد وارداتی از چین به طور مداوم بازار ویتنام را سیل می کند و فشار زیادی را بر صنعت فولاد داخلی وارد می کند. تنها در ۲ ماه اول سال ۲۰۲۴، میزان فولاد وارداتی از چین به ۱.۸ میلیون تن رسید که از این میزان، HRC ویتنام به تنهایی از چین به ۱.۴ میلیون تن رسید که ۷۴.۲ درصد از کل واردات HRC در ۲ ماه اول ۲۰۲۴ را تشکیل می دهد.

واقعیت واردات فولاد چین در شرایطی که ویتنام از مالیات واردات و صادرات صفر درصد برخوردار است به شدت افزایش می یابد. اقدامات دفاعی تجاری لغو شده است. سایر محصولات فولادی مانند ورق های فولادی گالوانیزه، ورق های فولادی رنگی، لوله های فولادی، فولاد پیش تنیده و ... مشمول هیچ گونه اقدام دفاعی تجاری نمی باشند. در مواجهه با فشار فولاد وارداتی، از سال ۲۰۲۳، انجمن فولاد ویتنام توصیه هایی به دولت برای کنترل شدید واردات محصولات فولادی به بازار ویتنام ارائه کرده است.

فولاد چینی صادرات زیادی دارد که باعث فشار بر فولاد ویتنامی می شود

تحلیلگران می گویند: با افزایش صادرات فولاد چین، این کشور به محصولات با ارزش افزوده بالا روی می آورد و تولیدکنندگان داخلی فولاد را تحت فشار قرار می دهد چرا که باید با منابع ارزان قیمت فولاد چین رقابت کند. این زنگ خطری را برای صنعت فولاد ویتنام به صدا در می آورد تا سیاست های مناسبی برای تضمین توسعه خود داشته باشد.

کد خبر: ۲۸۱٬۹۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha